Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

E10 bränsle

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Holger (trådstartaren)

#1 » 21:43:51, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde idag en sak som fick mig att häpna: E10-bensinen innehåller inte 10% E, utan UPP TILL 10% E. Dvs 0 till 10%.
Här i Tyskland tankar 80% av bilisterna hellre det upp till 10 cent dyrare Super-bränslet än E10. Det har fått bensinbolagen att fundera på att slopa E10 helt. Men de enligt bestämmelser är tvungna att utrusta en viss procentsats av mackarna med E10. Stor debatt här nu.

Och nu hörde jag att de helt enkelt sänker andelen E och producerar helt normalt för att spara pengar.

Otroligt!
Vad är det för lögner och halvsanningar allt bygger på egentligen? Luftslott! Bubblor!
Det för f#n dax att allt spricker med en stor smäll!

Trött!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



VHK116.1

#2 » 00:16:54, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den nya 95 oktan bensinen som innehåller upp till 10% etanol
är godkänd i Sverige fr.om Maj. Tidigare har den bensinen
innehållit upp till 5% etanol. Nu klarar inte alla bilmärken det
nya bränslet och därför rekomederas till dessa 98 oktan.
Orsaken till detta är att minska klimatpåverkan av fordonsbränslen.
Problemet med motorerna är ofta att etanolen bildar förbränningsrester
och har en sämre smörjförmåga som kan skada motorn.
Det finns fler orsaker också när oljebolagen kan blanda i mer skattefri
etanol och också öka sina vinster då priset inte sänks med ökad
inblandning. Det fanns redan på 70 talet ett bränsle som kallades
för M90 och det var med etanol. Fordonsgas var också gångbart och
fanns i Sverige till mitten av 80 talet.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Holger (trådstartaren)

#3 » 10:08:55, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är bara den att tillverkningen av E10 orsakar större miljöskador/utsläpp än utsläppen från den vanliga bensinen. Därför ryggar alla här åtminstone.
Som sagt, 80% av befolkningen tankar hellre den (dyrare) vanliga bensinen.

Många blev naturligtvis osäkra när man sa att det kunde skada motorn.
Men det verkar inte vara så omfattande. VW t.ex. anger enbart 1,6L FSI som "okompatibel".

Nu börjar t.om. oljebolagen gå ut med gratis försäkringar mot motorskador. Enda förutsättningen (naturligtvis): man tankar huvudsakligen hos dem.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

bôsht

#4 » 12:05:26, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bil swedens PDF med kompatibla bilmodeller för E10

Det som är känsligast för högre % etanol är lambdasonderna i avgassystemet.
Många tillverkare har redan nu med 5% svårt att hålla dessa vid liv.
Det blir kortslutning i dom helt enkelt pga större mängd vattenånga.

Har bytt hundratals när jag jobbade på Toyota.
Mestadels på de 2 motormodeller som Toyota har som undantag för E10 i listan :wink:
Senast redigerad av bôsht 12:07:07, 07-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

baklastare642

#5 » 12:11:22, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jovisst, men lycka till få rätt mot ett (jättestort) oljebolag med sin hundratals advokater...
Personligen så är jag ½!"#¤%& skeptiskt till de här nya bränslerna.
Visst vissa nyare motorer funkar det bra på, men hur är det med 20-40 är gamla fordon som det finns en hel del av i sverige ?
Exv nyare diesel är "torrare" än den gamla sorten, och jag tror att den soppan sliter ner exv dieselpumpar snabbare.
Å rasar pumpen, hur f-n bevisar man att det berodde på dieseln?

Oljebolagen vill bara tjäna stålar och sk-ter i om ett antal äldre fordon säckar ihop.

I norrland har de haft stora problem med miljödieseln med bla "skum gegg-utfällning".
Det finns säker folk här dom är mer insatt i det.

Nää jag tror på syntetiskt framställd diesel, inte på "syntetisk" diesel (dvs diesel substitut ala rapsolja).
Dieseln måste enligt mitt menade vara "giftig" för att bla förhindra växtlighet i soppan.

Samma sak med bensinblandningar ala E10.
Det är mina "2 öres" funderingar.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Loke

#6 » 12:38:54, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har dom börjat att göra "diesel" på tallolja.

http://www.preem.se/templates/page____9479.aspx


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

nixs

#7 » 20:26:36, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Exv nyare diesel är "torrare" än den gamla sorten, och jag tror att den soppan sliter ner exv dieselpumpar snabbare.
Å rasar pumpen, hur f-n bevisar man att det berodde på dieseln?


Struntprat! Hur tror du att man kan få högtryckspumpar i commonrail-systemen att hålla med sina toleranser och höga belastningar att pumpa upp detta tryck om dieseln vore torr? :wave:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1

#8 » 21:38:45, 07-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

RME inblandning i diesel Mk1 har funnits under lång tid utan att
någon negativ påverkan på pumpelemet påvisats. Men inblandning
av tallolja är nytt men skall till 100% vara samma som vanlig
Mk1 enligt Preem. Ett problem som varit förekommande med RME
har varit tillväxt av bakterier i tankar då i samband med vatten
eftersom RME är organiskt. Talloljan gör nog inte det problemet mindre.
I norra Sverige kommer inte talloljeblandad diesel att marknadsföras.
E10 har dessutom nackdelen att energivärdet blir sämre och etanolen innehåller också en liten del vatten.
Men oavsett drivmedel har nog inte någon större hänsyn tagits till maskinister med fordon som garantin gick ut för 30 år sedan.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Knut.Karlsson

#9 » 08:33:48, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har blandtankat min Volvo V70 med upp till 60% E85. Mer går inte utan att bygga om. (Den tänder motorlampan på grund av att den inte kan feta på blandningen mera. Eller kanske på grund av att den tycker att den får feta på för mycket.)

Men upp till ca 30% inblandning ger ingen större skillnad i bränsleförbrukning då effektiviteten i en bilmotor ökar vid måttlig inblandning av etanol. Främst på grund av det extra syre som finns i etanolmolekylen. (Men citera mig inte på det. Har läst det någonstans på internet. Troligtvis på etanolforumet som näms i denna tråd.)

Sedan ökar ju oktantalet. Och det gjorde märkbar skillnad på min bil med turbo. (Men det kan ju ha varit inbillning.)

Och jag måste säga att förbrukningen håller sig ganska stabil med måttlig inblanding. Tyvärr blir det ju roligare att gasa med piggare motor. Så då ökar ju förbrukningen. Jag tyckte det gjorde stor skillnad när jag körde med husvagn.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

valberga

#10 » 14:12:48, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

shell har ett bränsle som kallas super power (eller något liknande) om jag fattar det hela rätt är det ett högoktanigt bränsle stämmer det? Jag har aldrig provat det.
När det gäller diesel så har jag en bestämd uppfattning om det raps rme som dom blandar i. Det gör bränslet mindre mjukt (smörjer mindre) och kan få vissa äldre insprutningspumpar att paja.Det märks särskilt väl på äldre traktorer att dom tappar kraft.Prem förra bränsle hade en annan inblandning och jag märkte skilnad på prems bränsle och övriga fabrikat
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

baklastare642

#11 » 22:37:26, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
baklastare642 skrev:Exv nyare diesel är "torrare" än den gamla sorten, och jag tror att den soppan sliter ner exv dieselpumpar snabbare.
Å rasar pumpen, hur f-n bevisar man att det berodde på dieseln?


Struntprat! Hur tror du att man kan få högtryckspumpar i commonrail-systemen att hålla med sina toleranser och höga belastningar att pumpa upp detta tryck om dieseln vore torr? :wave:


Jag sade att den upplevs som "torrare", inte att den är torr.
Fö kan det tänkas att dagens motor / dieselpumstillverkare har gjort pinalerna med exv andra legeringar just för att klara av en annan sorts diesel?

Men det är betryggande att du kan garantera att 40+ år gamla dieselpumpar med dom legeringar och konstruktionprinciper som användes när de byggdes, inte slits mer pga att dagens diesel har en annan kemisk komposition.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

VHK116.1

#12 » 23:20:57, 08-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att dieselsystem slits med tiden är inte konstigt oavsett typ.
Det har ibland diskuterats om en inblandning av tvåtaktsolja
i bränslet för att säkerställa smörjning av pumpelement.
Vad som kanske är mera intressant är varför Sverige fortfarande
har Mk1 och öviga Europa har Eurodiesel.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

nixs

#13 » 11:12:49, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där kom tvåtaktsoljan in i diskussionen igen! :sad: SUCK!

Det har hänt en hel del saker sedan finska vinterkriget och alla är inte negativa som folk gärna vill påstå och känna till. Diesel har en kvalitetsnorm och tillverkningsstandard som tillverkarna håller sig till. Det samma gäller för dem som tillverkar insprutningspumparna och bränslesystemen på motorn.

Utan att veta så är jag övertygad om att diesel håller en enormt mycket högre kvalité nuförtiden än för 40 år sedan. Det var garanterat större variationer mellan olika satser och olika fabrikat då än vad det är nu.

Baklastare: Att du säger att du upplever den nya dieseln som torr är inte vad du skrev i inlägget ovan, :wave: RME smörjer, bara så vi nämner detta.

Och vi vet vad som händer om det inte finns diesel som smörjer i ett Common-Rail-system. Minsta vatten som kommer med så havererar pumparna och spridarna!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#14 » 11:52:06, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nixs du glömde alla matarpumpar och FCU:er som också rasar pga vattnet... :wink:

Att klaga på den svenska dieselen (kvaliten eller inblandningen) är nästan löjligt med tanke på hur "tankhygienen" är hos maskinägarna. :slag:
-Det är där som största felet ligger och även orsaken till haverierna i bränslesystemen!

Vanliga komentarer man får när man frågar om "tankhygienen" i samband med att man byter någon komponent som rasat i bränslesystemet på deras maskin:

*Vadå dränera bränsletanken?
*Tömma vattenavskiljaren, sker inte det automatiskt?
*Klart min farmartank är ren inv! -Den blev ju besiktigad för x-år sedan..
*Hur ska kondens / damm kunna komma in i farmatanken den är ju tät? -Jaha är där avluftning på den..
*Klart som f-n att jag är noggrann med renligheten när jag tankar (samtidigt som de står och fyller på bränsle i maskinen från en dunk med "bottensats" och dammet yr runt maskinen)..
*Lite skit ska väl bränslesystemet tåla, vi lever ju på 2000-talet!

Alltid samma personer som har problem med sina bränslesystem och sen kan andra köra med exakt lika dana maskiner / motorer och aldrig ha några sådana problem (förutom normalt slitage). Så det är ännu ett bevis för att de sk. "bränsleproblemen" är användarrelaterade!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

nixs

#15 » 12:02:50, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att det var onödigt att nämna FCUen då de flesta inte vet vad den är för något, att den finns och vad den gör. :cool:
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se