Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Porträttfotografering

45 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

BlackLuck

#16 » 10:09:02, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:
BlackLuck skrev:Men då har nog de flesta dagstidningars familjesidor stora problem med upphovsrätten...

Om du menar typ nyfödda så tror jag nog att många såna hamnar i tidningen genom fotografen... Så det är nog lugnt!


Nja, jag tänkte mer på föräldrar som skickar in just dessa "skolfoton" till firarsidorna till exempel.

Nyfödda fotas ju ofta av tidningens egen fotograf. Men jag tror denna tjänst börjat dö ut faktiskt.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



Towil

#17 » 10:15:02, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är som vanligt att teori och praktik inte alltid hänger ihop. Att hävda sin rätt kankse inte är ekonomiskt klokt i alla lägan.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

BlackLuck

#18 » 10:22:24, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Är som vanligt att teori och praktik inte alltid hänger ihop. Att hävda sin rätt kankse inte är ekonomiskt klokt i alla lägan.


:thumme:

Jag har inte riktigt förstått det där med fotografers äganderätt till bilder faktiskt. Har jobbat på tidning och jag förvånades faktiskt över att det inte var tidningen som ägde bilderna utan fotografen. Detta trots att bilden tagits på arbetstid med arbetsgivarens utrustning.

Tänk om jag som programmerare kunde jobbat på samma sätt :mrgreen:

Men den disskutionen kanske passar bättre i en annan tråd...
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Towil

#19 » 14:58:38, 06-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upphovsrätten till bilden är fotografens. Denna kan inte avtalas bort även om fotografen så vill. Det är den ekonomiska/spridnings rätten som är avtalsbar.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Lars B

#20 » 14:23:40, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja... tänkte att jag kanske kan ge några tankar om att fota porträtt på barn.
Först kan jag slå fast att de två bilderna du fått inte är acceptabla! De är båda ocentrerade (åt olika håll!) och väldigt konstigt beskurna. På ena bilden ser man ju golvet och på den andra är inte ens händerna med! Inget du har anledning att vara nöjd med!
Hoppas ni har mer tur nästa år med bilderna!
Kul att du gör ett eget försök :thummar: Blev ju riktigt bra!
Vad det gäller dina egna bilder så tänkte jag tipsa om att sänka belysningen något så slipper du djupa skuggor under haka och näsa. Nästa sak som ger mer "liv" i bilden är att använda en reflexskärm. Låter säkert onödigt avancerat men det fungerar perfekt med ett lakan eller en vit vägg så det kan man lätt fixa! Då sätter du huvudljuskällan till vänster om kameran och reflexkällan till höger om modellen så nära som är praktiskt möjligt.

Så här blir resultatet med en ljuskälla (reflekterad i ett paraply) och en reflexskärm (vit rullgardin :mrgreen: ) det enda som tillkommer är blänket i toppen på håret som kommer från en liten blixt ovanför bakgrunden...

Bild

Så för att fota fina barnbilder räcker det gott med en ljuskälla och lite kreativa småfix :thumme:
Här kan man köpa ett enkelt och billigt (56kr) paraply om man vill experimentera http://www.dealextreme.com/p/flash-refl ... rella-5121

Vad har du använt för ljuskälla till dina bilder? Man kan även tänka sig att mjuka upp den med mjölkvit "ritfilm" eller annat vitt genomsläppligt material (läge för uppfinningar) då man ska försöka få till en mjukare/större ljuskälla vid porträtt då det är mer hedrande och inte ger så hårt intryck. Detta fixar tex ett paraply...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Lars B

#21 » 19:55:24, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

La tillbaka bilderna som det handlar om efter koll hur det företaget ser på bildrätten och koll med Holger.
Blir ju mer begripligt om man ser vad det handlar om...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

dimorep

#22 » 20:24:56, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde först att det var Lars B som tagit de undermåttliga bilderna eftersom han inte dykt upp och komenterat något ang de, men nu räddade han sitt rykte... :lmao: :lmao:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Lars B

#23 » 20:57:02, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, där hade jag tur!
Än mer tur då jag var sjuk då barnen i Hoting-trakten fotades ifjol då jag gissar att jag brukar fota Bearclows barn normalt...
Jag har bott under veckan i ett garage där internet-täckningen är nästan obefintlig och ägnat mig åt traktor-el (då jag inte fotograferat :grin: ) så denna tråd såg jag först idag... :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Ralle (trådstartaren)

#24 » 22:58:37, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använde vanliga inbyggda blixten plus en annan blixt nån meter rakt ovanför kameran... Säkert inte det mest optimala, men det vi lyckades bäst med.
Paraply tänkte jag på, men hade ju inget, och har dessutom ingen aning om hur man använder det eller varför man använder såna...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Lars B

#25 » 23:37:10, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett paraply använder man för att reflektera ljuset och med andra ord så blir ljuskällan större till ytan och ljuset mjukare (jämför bilderna så ser du hur det verkar).

Bild

Här ser du hur stor ljuskälla det blir även om denna rigg är för vuxna...
Här ser du även reflex-skärmen och kollar du på porträttet nedan så ser du effekten av det där.

Bild

Så här ser "hemma-varianten" ut som man sätter på lämpligt stativ.

Vilken metod man än använder så rekommenderar jag att man använder något att softa blixten med för att inte få ett allt för hårt och skuggrikt ljus. Allt viktigare när modellens ålder ökar då hårt ljus INTE är snällt med hud som inte är persiko-slät!

Bild

Om du tittar på denna bild så ser du samma skuggor som i dina bilder men de kommer från vänstra sidan (fotografens vänster) och lägre (ca halvmetern över modellens huvud) samt att de är mjukare av paraplyet och reflexskärmen.
Bara fråga om det är något mer som ni undrar :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Ralle (trådstartaren)

#26 » 09:10:19, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle köpa ett paraply... Kan man fästa typ vilken blixt man vill på det?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Lars B

#27 » 10:09:32, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Kan man fästa typ vilken blixt man vill på det?


Allt fungerar ju med lite klurighet och gaffatape! :mrgreen:
Paraplyet i förra inlägget var från tyska HAMA och har ju färdiga fästen för en blixt av vanlig systemkameramodell/blixtsko. Men köper du ett annat paraply så är det ju inga tunga grejor att konstruera något eget.
/

Bild

Bild

Blev ju tvungen att kolla och hittade ett färdigt kitt för växelpengar!
87:- inkl frakt lär ju bli svårslaget!
90 cm paraply-kit från Deal Extreme
Tar lång tid att få hem enligt mina erfarenheter av Deal Extreme men priserna är så låga att det inte spelar någon roll alls om man inte har brått! Naturligtvis ett enkelt kitt men om man inte fotar varje dag så räcker det säkert länge om man tar det lugnt med grejorna...
Som jämförelse så kostar HAMA-kitet 630:-!

Köper du detta så behöver du en adapter för att sätta hållaren på ett vanligt stativ och inte ett belysningsstativ men skicka mig ett PM så postar jag en till dig då jag har några som ligger här.

I övrigt så är Deal Extrem ett "farligt" ställe för oss som växte upp dregglande i Hobbex-katalogen :mrgreen: För här finns allt möjligt kul för inga pengar alls och dessutom utan frakt eller beställningsgräns! :uupps: Man kan alltså hitta en kul pryl för en dollar och sedan så skickas den från Hong-Kong hem till dig för 6 kr inkl frakt! Det tar lång tid och har du otur så fastnar paketet i tullen (har hänt mig en gång när jag köpte två backkameror till väghyveln) men det spelar mindre roll då det blir skitbilligt även med tull och moms!
Senast redigerad av Lars B 10:13:15, 10-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

bearclow

#28 » 10:59:05, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag hade full koll på att det inte var du som var här och fotade ifjol, kom ihåg att vi pratade om mat i någon tråd och att du skull upp till Hoting och fota men att du blev sjuk.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

vetinte

#29 » 19:04:09, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skandal att en som kallar sig "fotograf" kan mä att skicka sådanna bilder.

Ang upphovsrätt etc. E här någon som fått frågan om fotograferande av era barn ?? Eller skrivit på något godkännande ??

Lägger med en länk till en firma som har sjysta priser o en del enklare hemmagrejer.
http://www.kaffebrus.com/index.html

Förrästen, vanliga lågenergi lamper har samma kelvin som dagsljus o funkar jättebra.
Men i dagens kameror e de ju inga problem eftersom att det går att justera vitbalansen redan där. Så man kan använda tex bygglampan eller liknande.
Har själv använt halogen 500w, 300w, 150w i olika kombinasjoner vid nåra tillfällen.
Även led har ju kommit på denna fronten.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

Towil

#30 » 19:18:05, 10-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver inget godkännade för att fotografera någon. Där emot får inte omyndiga ingå avtal så som att betala någon för att bli fotograferade eller om hur bilderna får användas i reklam.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se