Hej P-sson och alla andra. Har varit lite frånvarande ett tag av olika anledningar. Under vår borrkampanj var det generellt fotoförbud, då endast Ex-godkänd utrustning får användas utan speciella tillstånd. Sen har vi legat stilla utan kontrakt, och skurit ner på alla möjliga kostnader inkl personal och Internet. Men nu har vi fått lokala SIM-kort med bra speed, så nu går det att komma in på Maskinistyen igen
.
Kranarna är byggda i Kristiansand i Norge (NOV), Vietnam (ODIM/Rolls-Royce) samt Italien(Effer och HS Marine), så inget kommer tyvärr från Sverige. Tror inte det finns någon tillverkare av farygskranar i Sverige idag?
Lite reparationsjobb gör vi ombord, även om den mesta tiden går till att hålla igång det mest basala; el, proviantkyl, AC, färskvattenproduktion, rening och
uppvärmning, Solaskrav på underhåll av säkerhetsutrustning som livbåtar och nödgenerator.
Pipe-handling kranen får lite välbehövlig service, oljebyte i svängkranshydraulikens växellådor:
Glada grabbar i krankungen. Det blir ganska varmt därinne i solen:
Däcksgänget skrubbar utsidan, det kom ganska mycket cementdamm där under operation pga ett dåligt placerat ventilations utblås:
F.ö. kan jag meddela att det tog ca 1h att skriva detta inlägg pga ständiga avbrott på uppladdningen av bilder etc.