Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Koppla kranvagn till Valmet 705

84 inlägg • Sida 1 av 6
Hydraulik i traktorer

Runristaren (trådstartaren)

#1 » 21:11:49, 17-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt uppi mitt lärande i fordonselens ädla konst, hägrar nu att koppla in min fina Lastapparat 174 (Hiab) till ValMettan.

I vanlig ordning saknar jag tillräckliga förkunskaper och ”tanken” när det gäller funktion och tillvägagångssätt men är dock ivrig att lära mig, ty jag vill nå självgåendet så att säga.

Bilderna visar mitt utgångsläge, dock bommade jag att ta bild på flaklyftens hydraulklocka (1 Cyl) men den kommer i morgon.
Det inringade området är en gängad kopplingsända.

Så hur går jag nu tillväga för att få ihop detta till ett lättskött system?
Någon genial som kan tänka sig bjuda på enkelhetens hydraulmelodi :eat:

Bild

Bild

Bild

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912



mccormic

#2 » 22:23:37, 17-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

som jag förstod så ska du driva den från traktorns h-system, då ska du ta P&T från traktorn och koppla till kranens v-paket P&T. det ser ut att det saknas stödbens cyl på den. där dom två rören bredvid varann syns.
är det under tanken en nippel är fotat? den behöver du inte använda.
den som är inringad verkar vara kopplad till stödbebet som inte finns.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

ja-bond77

#3 » 08:26:05, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver alltså ett spakventilbord med kranfunktionerna+2 stödbensfunktioner+flaktippfunktion? Bild på stödbenen?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Runristaren (trådstartaren)

#4 » 09:41:51, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joo, det vart lite kortfattad bildinfo och ide men nu kommer resten :grin:

Joo jag vill driva kranen med traktorn då jag tagit bort släpets orginalpump (lastbilsflak). Kranfoten har i dag egen oljetank (tror att det är 40 liter). Ska den "plombas" alltså att jag förbigår den och hur?

Stödbenen har jag svetsat förlängningar på så att jag både kan dra ut dem och svänga dem rakt upp (annars ligger de väl kvar på stubben...).
De skall alltså tillbaks.

Gärna en ritning på dragningen och funktionen :vissla:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

ja-bond77

#5 » 11:28:05, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här t ex:
Bild

Porten på mitten av stödbensventilblocken verkar vara P och "slängkroken" i gaveln på blocken T. Stödbenen har alltså stängt ventilcentrum därav denna "specialare".

Slangen A kopplas i traktorns A(eller B port enligt bekvämlighet). T slangen går i traktorns returuttag(hankopplingen strax överom tryckstångsfästet). tippcylindern skulle jag föreslå som en egen slang till traktorns andra ventilsektion(A eller B enligt tycke o smak, ventilen kopplas som enkelverkande om det är lättgjort eller så en slangstump över till returen med T-stycke eller så låter man det vara, blir lite mycket ansträngning att sänka flaket då dock.). Med tippslangen rakt till traktorn kan man tippa flaket utan att gå ur hytten.
Senast redigerad av ja-bond77 11:30:20, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

mccormic

#6 » 19:12:30, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken i kranfoten använder du inte.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Runristaren (trådstartaren)

#7 » 20:45:05, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker om dragningen för flaklyften, den är till och med så att jag förstår den :grin:

Nu ska jag försöka att bena ut ”ryskan” på bild 1.
Röd punkt visar gummislangen vilken går in i kranfotscylinderns ena ände.
Gul punkt visar intag/uttag (?) bakom gummislangen för kranfotscylinderns andra sidas ände.
Blå punkt visar ”T-styckets” (stödbenens) matning (?).
Grön punkt visar en bock som leder ner i tanken (förmodligen…).

”Stödbenen” leder till intag/uttag (?) på var sin sida om tanken.
Om tanken inte skall användas som Mccormic säger, ska alltså den tjocka gummislangen under tanken, plombas likasom den andra undre kopplingen (bild 4 och 5)? Hur gör jag då med stödbenens intag i tanken samt den lilla korta böjen (grön) vid ventilbordet och T-styckets gängade ut/intag (bild 3).

Slutligen var ska jag så ansluta matningen/ar (inklusive flakcylindern) och returer på traktorn (bild 2, Vit, Svart, Ljusblå, Lila och Orange)?

Ha överseende med hydraullärlingens ”överdrivna” efterfrågan in i minsta detalj, men jag är lat :mrgreen: och vill inte göra om det.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Runristaren 20:49:02, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

mccormic

#8 » 21:22:49, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter som du inte ska använda tanken då du nu har den i traktorn så blir det att plugga bort den grova sugledningen under tank som har gått till lastbilens pump, och dom andra slangarna/rören som går till tank har varit
retuer som du ska koppla till traktorns retur/tank.
Har inte skruvat i en sån kran men tryck från traktorn ska in på ventilpaketet på P el. IN beroende på symboler på paketet och T el. OUT till retur på traktorn. då man har svårt att skapa sig en helhetsbild av bilderna så kan jag inte riktigt säga var bild 3 ska kopplas. men misstänker att det ska tryck på den då du har en ventil på stödbenet som du reglerar dom med.
Senast redigerad av mccormic 21:25:41, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Runristaren (trådstartaren)

#9 » 23:35:35, 18-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter er input :mrgreen: tror jag nu att jag ser enkelheten i Jabonds system :grin:

Jabond, nu följer jag inte med i vare sig P, A'or eller T'n men du menar alltså ledningen (tryckande) till flaktippen skall kopplas i antingen i den Vita eller Lila hydraulkopplingen på traktorn. Är det någon skillnad på dessa?

Den gängade kopplingen (Blå) som leder till stödbenen ska kopplas till en tryckande hydraulik, således antingen den Svarta eller Ljusblå på traktorn. Är det någon skillnad på dessa?

Dessa två "uppe och nerepar, eller för den delen, sida vid sida, vad vet jag..." har jag för mig manövreras av 2 spakar i hytten (fram, neutral och bak). hur vet jag så vilken av dessa ventiler/par som trycker eller suger?

Sen ska alltså den korta böjen (Grön) som nu går ner i tanken, istället gå till returen (Orange) på traktorn och som Mccormic säger, ska sen alla tankingångar (de 2 under tanken plus stödbenens 2 på sidorna och den korta böjens upptill på tanken, pluggas. Har jag förstått rätt?

Kranens arbetstryck och olja leds alltså in via det "smala" rörets gängade koppling under kranfotscylindern?
Senast redigerad av Runristaren 23:41:53, 18-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

ja-bond77

#10 » 07:53:28, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta har du rätt där. :thumme: Tankledningen från svängcylindrarna ska förstås fortsättningsvis vara kopplad på tanklinjen(mot traktorn via T-stycke) enligt min skiss.

A och B är alltså betäckningar på de två portar som kommer UT från en riktningsventil(sektionsventil). Hör ihop på så vis att de manövrerar parvis varsin dubbelverkande funktion. Riktningsventilerna på Valmeten är ihopbuntade ståendes sida vid sida i ventillimpan. Skillnaden mellan vita och lila respektive svart och ljusblå är ingen skillnad mer än att du har möjlighet att välja åt vilket håll du ska föra spaken i hytten. Ibland har riktningsventilerna inbyggt flytläge, ett fjärde läge i spakens rörelseområde antingen längst fram eller längst bak i rörelsemönstret. Nån valmetexpert kan säkert säga från bilden om dessa ventiler har flytläge genom att kolla längden på de aluminiumfärgade slidkopparna ovanpå ventilerna. Du menar alltså att inget sånt läge finns? Nån som vet om det finns nån liten kran i ventilsektionerna för att välja enkelverkande funktion? När runristaren ska sänka flaket skickas tryckolja till andra uttaget i ventilen(ex "B" om "A" är kopplat till tippen, A är är då öppen mot traktorns tank). Detta medför onödig belastning av traktor och hydraulpump i sänkläge. Om inte ventilen har nån kran för enkelverkande funktion så skulle jag rekommendera en slangstump mellan B och returanslutningen.
Blir ett T-stycke där då för att också medge krankretsens inkoppling.


Hur du vet vilken som är A eller B lär du nog helt enkelt testa dig fram till. Förslagsvis med tippfunktionen. Båda ventilerna torde funka likadant åt samma håll.

"Kranfotscylindern" döper vi härmed om till svängcylindern/-rna. :wink: Och jo bild tre ska kopplas till P-kretsen(med T-stycke för kranbordet) som i sin tur kopplas på traktorns A/B port.


Kranbordet, har det inga anslutningar i övre gaveln? I så fall vart går det lila röret i bild 1? Tryckanslutning?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Runristaren (trådstartaren)

#11 » 17:14:56, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jabond, den vänstra och nedersta dott (Blå…som du förmodligen uppfattar som Lila) är den på bild 1, svagt gröna ledningen som servar stödbenen, alltså kommer ifrån det gängade uttagets (bild 3) rörsystem.

Är den rektangulära och randade symbolen på din ritning, svängcylindern :grin: eller ventilbordet och visar ritningen att jag använder två tryck ut (A) och en retur/in (T) på traktorn?

På kranens Svängcylindern finns två uttag (gummislang på ena sidan och rör på andra) vilka går till ventilbordets Gul och Röda dott (bild 1).

Menar du så att den korta Gröndottade ”bockledningen” (bild 1) som nu går ner i krantanken, alltså ska pluggas i krantanken och istället ledas till traktorns retur tillsamman med en av svängcylinderns anslutningar, i så fall vilken av dem? ”Gummisidan eller rörsidan”?

När jag läste din ritning uppfattade jag den rektangulära vara ventilbordet och trodde så att A-matningen (på ritningen) ska ske via den gängade anslutningen (bild 3) och därmed fortsätta in i ventilbordet via stödbenen och dess anslutning (blå dotts ledning den nederst vänstra på bild 1).

Men du menar att huvudmatningen till kranen skall ske via en av svängcylinderns anslutning istället. Har vi verkligen förstått varandra rätt? Jag tror att det ligger ett missförstånd här, eller hur

När det gäller val av traktorns ut/inflöden och regleringen via Hyttens manövrar till ventilparen, innebär det alltså att jag kan ställa de två vänstra på tryck ut och de två högra på in? Så med hanventilen under dem, har jag således 2 ut och 3 in, är det rätt uppfattat?
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

eric larsson

#12 » 17:57:07, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

trevligt att fler fått ögon på volvo bm valmet 705-4wd
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

mccormic

#13 » 18:08:43, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej rören från stödbenen som går in i tank ska gå till returen på traktor istället som för nu till vagnets tank, man kan ju koppla ihop alla returer före slangen som går till traktorn så behöver man bara en slang tillbaka. och trycket får du nog koppla med ett t-stycke före så ett går till v-paket och den andra till T -stycket som går till stödbenen. rekomenderas att du har returslangen grövre än tryckslangarna så det inte blir mottryck i systemet
kranen och stödbenen kör du med med ena sektionen på traktorns paket och flaktipp på det andra.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Runristaren (trådstartaren)

#14 » 19:10:39, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lärlingen börjar kaxa upp sig eller så har hydraulläran gått in :thumme:

Röd är tryck och Blå är retur.
Innebär detta att jag via manöverspakarna i hytten kan ge mig två utgående ifrån varandra separata tryck samt ta in returen i den ensamma hanen eller har den för liten kapacitet?

Finns det förresten "fyrvägsstycken" som jag ritat på ritningen och Mccormic, ska alltså den grövre returslangen börja efter "fyrvägaren" in mot traktorn eller redan vid kranfotens utlopp?

Utöver detta så plombar jag alltså alla ut och ingående i krantanken eller hur?

Bild
Senast redigerad av Runristaren 19:30:42, 19-04-2011, redigerad totalt 3 gånger.
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912

Runristaren (trådstartaren)

#15 » 19:38:44, 19-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

eric larsson skrev:trevligt att fler fått ögon på volvo bm valmet 705-4wd

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av olika traktorfabrikat men det räckte för mig att lägga mig under Hin för att bli kär :razz: , traktorn är ju i det närmaste smekande slät :thumme: . Med en frigång (38 tums fälgar) på närmare en halv meter och hytt som ett helt Rike, är jag mer än nöjd, speciellt nu som snabbväxelns överväxel åter spinner :thummar:
Scania L50 Super 1969
Volvo 912 6X6 1957
www.runristare.ax
Användarvisningsbild
Runristaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:11, 15-07-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo 912


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se