Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Diverse & ev lite bygge av minilastare m hydrostat

8862 inlägg • Sida 95 av 591
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

LillHulda

#1411 » 23:25:21, 28-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den ena grabben fyllde 40 på torsdagen och den andra blev 35 på lördagen , eller egentligen inte alls i år eftersom han är skottårsbarn.
Ni ser jag var snål/ ekonomisk redan då.
God planering för barnafödandet sparade in på......tårtor. :thumme:
Blev bara vart fjärde år som de firade på var sin dag.
Nu firar de tillsammans igen.
Så ni fattar vilken fest det blev. :bira:
Inte konstigt om man blir dubbelfull och sover till fyra :huh:
Allt blir på nåt sätt och lite är bättre än inget.

4 personer gillar det här inlägget.
LillHulda
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:00, 19-11-2014
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: 56-Anderssson



LillHulda

#1412 » 23:41:04, 28-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Kolla .....här kommer jag. :driver: Skitkul.
Helt ensam på rakan körde ifrån allihop :vissla: :hurra:
Allt blir på nåt sätt och lite är bättre än inget.

9 personer gillar det här inlägget.
LillHulda
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:01:00, 19-11-2014
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: 56-Anderssson

pelle3 (trådstartaren)

#1413 » 02:03:02, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag la mej en stund efter maten vid 8tiden, vaknade nu,,,,,, skit oxå.
Jag skickade ett sms o grattade tommy,,,,, han var nog inte medveten om att han fyllde år idag,,,, han svarade med ett frågetecken.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

MekJan

#1414 » 02:18:59, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka ta ett studiebesök hos dig Pelle någon gång när jag känner mig riktigt fattig ( mindre risk att dra hem bra att ha saker ) du verkar ha ett öppet sinne och väldigt mycket självinsikt . :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

pelle3 (trådstartaren)

#1415 » 03:26:29, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är välkommen, mekjan.

Tänk om jag hade gått ut vid 8, näää nu går stollen o trynar istället, som en barnunge som inte kan kontrollera sin kropp utan följer minsta motståndets lag, det är dåligt.
Kunde ju gjort färdigt filterflyttarna, det hade ju varit bättre.
Om jag omvärderar det jag gjorde igår natt,40kr i timmen så var det ju en riktig fullträff, hade jag sovit då oxå så hade jag ju inte tjänat något, så kvällen igår var nog inte så dum ändå, jämfört med i idag.

Ikväll tog jag ett beslut när det gäller min föda, jag ökar från 1 till 1,5 pygmepaprikor till mina två macker, ska dom fortsätta att vara så små måste jag gå till motattack, kan inte bara passitvt se på när portionerna krymper.

Det där med att gänga i svarven,,,,, ni som är proffs i ämnet,,,, om jag ska gänga tex 30x 1,5, betyder det att djupet på gängan ska net 1,5mm,,? Eller om stigningen är 2,75, ska den ner 2,75? Ni ser vilken nybörjare man är. Tänk vilken nytta av nån form av utbildning man hade haft, fast det hade inte varit lätt att få det att fungera, jag lider av prestationsångest, o detta av stora mått, om jag ska prestera något på beställning, då låser sej hjärnan, det slår aldrig fel, det gäller allt jag gör, o det kan ingen psykolog i världen ändra på,,,,,,,,, då kommer det där igen,,,,,,,,,,,,,,,, du får inte tänka så,,,,,,,,,,,,,,,,,, det är ju just det som jag vet, o det är ju det som är problemet, därimot när jag kan gå lite o lura på lösningar i egen takt så funkar det rätt skapligt, sen får man ju fråga lite.

Jag kommer ihåg första gången ja skulle gänga i svarven, det tog väl en dag o få till dreven enligt tabellen,,,,,
jag började med första skäret, det gick ju bra, sen tog jag andra skäret, det blev inte bra, sen tredje o fjärde,,,,,, gängan såg ut mer som en stålborste än en skruv,,,,,,,, då gav jag upp, gick in o ringde en gammal svarvare,,, en gubbe på 80 år,,,,, jag berättade hur jag hade gängat,,,,, gubben gapskratta,,,,,, jag hade kopplat ifrån gängmuttern var gång jag skulle ta ett nytt skär, då kan ju ingången på gängan bli lite var som helst,,,,, o det blev den verkligen. Det felet kommer jag ju inte att upprepa nån mer gång iallafall.

Nu skulle jag igentligen gå ut o greja med lastarn lite, för nu är jag pigg, jag får se.

4 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

ja-bond77

#1416 » 09:28:10, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en gängstigning jämnt delbar med ledarskruvens gängstigning så kan du öppna muttern hursomhelst. Dvs gängar du 1,5 och ledarskruven har stigning 4,5 mm eller 6mm eller 7,5mm så är det fritt upp att öppna muttern, det går inte fel. Men ledarskruven måste vara exakt delbar med din gänga, tumsledarskruv går inte till 1,5... I andra fall måste du ha(och behärska) gängur om du vill kunna öppna muttern.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

pelle3 (trådstartaren)

#1417 » 10:19:31, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, jb, bra att veta, men hur vet jag vad ledarskruven har för delning?
vet du nåt om djupet på gängan?

Somnade faktiskt inatt, ja gick upp nio, o nu tänker jag gå ut o greja lite med lastaren.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

ja-bond77

#1418 » 10:26:19, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tabellen brukar jag snegla på emellanåt. Finns väl i karlebo antar jag... Brukar nog hellre mäta med en tråd liggandes i gängflankerna på skruvens båda sidor och skjutmåttet runt om det hela, sedan jämföra med en fabriks skruv. Lite tätare än fabriks brukar man kunna göra gängan. Hur gängdjupet räknas ut teoretiskt orkar jag inte börja fundera på nu... Blir väl lite sinus-cosinus-tangens beräkningar det...

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

pelle3 (trådstartaren)

#1419 » 11:25:32, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jb.jag skriver ut o sätter upp över svarven.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Svantej

#1420 » 11:29:10, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gör jag med. Tack tack:)
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

joakim72

#1421 » 12:09:42, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Den här tabellen brukar jag snegla på emellanåt. Finns väl i karlebo antar jag... Brukar nog hellre mäta med en tråd liggandes i gängflankerna på skruvens båda sidor och skjutmåttet runt om det hela, sedan jämföra med en fabriks skruv. Lite tätare än fabriks brukar man kunna göra gängan. Hur gängdjupet räknas ut teoretiskt orkar jag inte börja fundera på nu... Blir väl lite sinus-cosinus-tangens beräkningar det...

Bild



Efter att ha läst verkstadshandboken fram och tillbaka i olika tabeller en dag och fick gängningen att fungera efter x antal timmar så hittade man denna tabell på kjellbrgs hemsida (vet int om den finns mera...)
Då blev man munter.. men å andra sidan så begriper man lite bättre nu hur det fungerar.

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

magirus

#1422 » 12:52:18, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:jag lider av prestationsångest, o detta av stora mått, om jag ska prestera något på beställning, då låser sej hjärnan, det slår aldrig fel, det gäller allt jag gör, o det kan ingen psykolog i världen ändra på,,,,,,,,, då kommer det där igen,,,,,,,,,,,,,,,, du får inte tänka så,,,,,,,,,,,,,,,,,, det är ju just det som jag vet, o det är ju det som är problemet


Jadu Pelle, Det kanske inte är till nån tröst, men nog tror jag att vi alla lider av detta med vad vi presterar. :shake_hands: Sen är det väl som du skriver, mer eller mindre från person till person. Jag upplever också att det låser sej emellanåt, det känns som man inte kan nåt, begriper nåt utan är allmänt dum. Det är jättejobbigt :sad:
Men, när jag ser vad du åstadkommer är det inte prestationsångest som spontant kommer upp utan snarare driv och målmedvetenhet! Så för att ta till en klyscha, "Bra Jobbat"!! :buga:

NU ska jag gå ut till mitt bussprojekt och försöka skaka av mej avundsjukan :vissla: över alla fina maskiner som du har och allt roligt du kan åstadkomma med dessa OCH din vilja/energi att åstadkomma något!! :grin:
(Jag hoppas att detta uppfattas som jag menar det :klia: ett positivt inlägg :grin: )

6 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Sparkz

#1423 » 13:51:48, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha provräknat lite i tabellen så kan vi nog säga stigningen x 0,65... Och det antar jag är rakt in? Alltså inte med toppsliden ställd på 60 grader?
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3 (trådstartaren)

#1424 » 15:21:56, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Så här blev det, jag tror att vanliga vvs kopparrör med vvs kopplingar borde fungera, eller?
Du får som sagt göra en tråd av bussen , magirus, då får du lite lagom press på dej för o göra nåt var dag, det är bra.
0,65 x stigning är ju ett smidigt sätt, bra.

Tänkte på kjells svarvar sida, jag tror den är borta , är vet nån som vet nåt om den?

9 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

MagnusS

#1425 » 15:54:40, 01-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fan vilken fantastisk tråd detta är, Man kommer med en liten idé, Och bara sådär dagen efter har du byggt ihop det av grejer du har liggande hemma. Otroligt.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Axelqvist och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se