JengaPRO skrev:Tja
Jag funderar lite över en variabel
hydraulmotor (kolvtyp). Känns som det är mest fördelar förutom priset.
Är det så?
Håller dom bra?
Vad brukar gå sönder?
Hur vet man att den är ok?
Hydrostatpumpar vet jag att en sak som kan indikera är att den inte slutar pumpa fastän att reglaget står i neutralläge (eller åtminstone så är det jag förstått det).
Det känns som en variabel motor skulle lida av ett internt
läckage som gör att den tappar orken när den blir sliten snarare än att haverera totalt. Hur är det? Förkovra mig
En stor fördel är att man kan få en helt steglöst variabel
transmission. Det samma kan man få med en variabel pump och en fast motor, med ett mindre register naturligtvis.
En nackdel är att komplexiteten ökar.
Se här skillnaden på en vanligt förekommande Rexroth A2FM mot en variabel A6VM.
Den fasta motorn har en
axel som är lagrad, kolvar som sitter fast i en drivplatta och den mest kritiska punkten: Cylinderpaketets anliggning mot ventilplattan som på bilden har en konvex form. Det är här vi har det största slitaget i form av
kavitation och föroreningar.
Den svaga länken i en Variabel pump /fast motor setup är alltid pumpen vill jag lova.
Analyserar vi nu den andra bilden är sig mycket likt, vi har fortfarande ingen vinklingsbar swashplate utan regleringen sker genom att ventilplattan ska glida i en konkav form och därmed ändra vinkeln på cylinderpaketet.
Felkällorna har därmed dubblerats. Sen tillkommer en
ventil av något slag och eventuell
solenoid som aktuator. Felkällorna har nu ökat två gånger till. Förmodligen är nu detta säkert en bra produkt med bra livslängd. Mest troligt är det fortfarande pumpen som ger sig.
JengaPRO skrev:Den skulle vara till mitt lilla hemmabygge för framdrivningen.
Varvtalet skulle bli upp till 3000rpm och trycket max 480bar.
Den funkar så att den alltid startar på max deplacement och styrs via en solenoid.
Om jag fattat det rätt så har den två lägen om den är steglöst reglerbar. Man reglerar max och min deplacement med två skruvar om jag fattat det rätt.
Säljaren har gett ett skumt intryck idag och den finns långt bort så det blir nog inget denna gången skulle jag tro.
Vad pratar vi för storlek förbränningsmotor? Storlek på pump? Önskad hastighet? Ska pump och hydraulmotor paras ihop med en befintlig
differential med en speciell utväxling?
Jag själv lockas av detta utförande med en ändlöst variabel transmission.
Att ha en variabel pump och fast motor känns lite som att ha en cykel med växlar fram vid tramporna, men bara ett drev bak.
Eller en skoter med primärvariator som växlar upp som vanligt men med en sekundärvariator som inte är en variator utan bara för över remmens rörelseenergi.