Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

101 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:44:16, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister. På denna tråd får vi bara skriva om vi har haft verkliga problem med fel sorts olja, fel kvalitet, blandat två allergiska oljor mm som i sin tur har förorsakat haveri eller nåt sånt
Anledningen till tråden är att man hör och läser väldigt mycket, om man blandar så... om man köper sin skitolja där så får man skylla sig själv osv.
Alla som gjort detta och det har skitit sig är välkomna att dela med sig så andra inte gör samma misstag.
Mitt bidrag: Mitt plan skall ha AeroShell 15W50 olja, så hände det att den var slut en dag så jag tog 5W50 olja av en bra kvalite. Efter ca 5 timmar så fick jag tändstörningar och det var mycket skit på stiften som det brukar vara så jag gjorde rent dom men fick tillbaka tändstörningarna efter ett par timmar utan att stiften var speciellt skitna. Nu var det 50 tim service och jag bytte olja då till rätt och fenomenet försvann nästan omgående...
Jag tror det berodde på att biloljan inte är askfri när den brinner upp i cylindern, flygmotorer drar en del olja, uppåt 0,3 liter/timma är inte ovanligt och lämnar oljan skit efter sig så stör det förbränningen, så jag tar aldrig bilolja till flygmotorer mer.
Jens

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



dc_lindberg

#2 » 10:07:18, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HYPOID
Helsyntetisk hypoid, på 80-90:talen, i avatarmoppens drivlina ledde till akuta växellåderenoveringar...
Dito slutväxeln...

Därefter Omega 690 80W/90 GL7. Sedan dess håller lagren enligt gängse erfarenhet. Växellåda, ca 10 000mil och slutväxel okänt antal mil (dvs kanske 30 000 eller nått sånt) med ett undantag...
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... %C3%A4kare


2-TAKT
OK 2-taktsolja i en Kina vattenpump... högvarvig... den skar...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kent sjöblom

#3 » 13:05:18, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här blev det riktigt fel, exploderande lokmotorer,en länk: https://lagen.nu/dom/nja/2001s309
Huff är en järnhäst det

3 personer gillar det här inlägget.
kent sjöblom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:21, 10-11-2005
Ort: Gustafs
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hough h 65-b
Allis-Chalmers 545-H
Ferguson 35 Guldkalv
Och en 4x4 leksak, Suzuki Vitara

dc_lindberg

#4 » 13:18:35, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sidor har en förmåga att försvinna på nätet
Här är texten till referensen ovan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#5 » 22:50:44, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:HYPOID
Helsyntetisk hypoid, på 80-90:talen, i avatarmoppens drivlina ledde till akuta växellåderenoveringar...
Dito slutväxeln...

Därefter Omega 690 80W/90 GL7. Sedan dess håller lagren enligt gängse erfarenhet. Växellåda, ca 10 000mil och slutväxel okänt antal mil (dvs kanske 30 000 eller nått sånt) med ett undantag...
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... %C3%A4kare


2-TAKT
OK 2-taktsolja i en Kina vattenpump... högvarvig... den skar...


Berätta mer om vad som hände i lådan. Jag provade samma typ av olja i min BMW R100RS och där gick en kulhållare sönder i ett lager på utgående axel. Den var ihop nitad med mässingnit.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 23:20:00, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar: hade niten vitrat upp pga aggressiv olja?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 23:21:21, 23-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC: ang tvåtaktaren som skar, hur konstaterades det?
jens

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#8 » 07:54:40, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jens berglund skrev:Ivar: hade niten vitrat upp pga aggressiv olja?


Det är den enda orsaken som jag kan tänka mig men nog kan det ha berott på någon annan sak också. När man har hört att hypoidolja kan vara aggressivt mot vissa metaller så kan man fort misstänka att det är ett samband. De övriga lagren i lådan har stålnitar i kulhållarna och även det nya lagret som jag monterade. Växellådan sitter på en BMW R100RS -77 så den var tillverkad -76 . Det var det inre lagret på den utgående axeln.

Det är därför som jag är intresserad vad det blev för fel på DC Lindberg´s växellåda när han hällde i hypoidolja.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#9 » 10:00:21, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

2-taktarn.
Nöp under arbete. Bara fyllt på tanken. Gick bra fram till den tankningen. Det som skiljde var 2-taktsoljan. När jag kontrollerade visade det sig att OK -inte- var för högvarviga motorer...
Pumpen står någonstans i en låda sedan dess o väntar på att jag skall lyckas få loss motorn. 20 år sedan olyckan inträffade.
Köpes på Överskott i Solna kring 1990.

BMWn.
Ingen annan påstår sig ha varit med om det jag råkat ut för, och nu Ivar.
Händer inte. Kan inte ske. Lik för b... skedde det!
Likande problem med Suzuki 850GN.
Inget vettigt svar, men min tro (ja ja - man tror i kyrkan, ber i mosken och osv) är att egenskapen hos dåtida helsyntet är skurken. Testen man gjorde långt in på 90-talet var att doppa en plåtbit i helsyntet och en annan plåtbit i mineral. Häng dem på tork (som man hänger tvätt på tork). Vänta. Inom 3 dygn var plåten doppad i syntet "ren från olja"... den doppad i mineral var kladdig i dagar/veckor...

Teorin är alltså att oljefilmen försvinner och om man kör för sällan så blir varje start en osmord kallstart.

Så hur ända in i... kunde då lagern i 2-3 BMW lådor och Suzukin gå ned sig -så- fort???
BMW's lager är enbart delvis i olja, stänksmörjning, så det kan jag köpa, men är vevaxelns position lika i Suzukin?...

Kontrafråga - men motorn på BMWn då?
...den fick aldrig helsyntetisk olja... ;)

2-taktspumpen finns det fortfarande möjligheter att få bilder på, de renoverade bumselådorna saknas bilder på skadorna på å delarna är skrotade sedan kring 20 år. Suzkin står i Eskilstuna hos en som köpte den av den jag sålde den till - allt 1998... o är inte inreggad än... så där kanske det finns chans att få bilder (om jag skulle idas eller köpa tillbaka den).

OBS! Bumselådorns fick inte, får inte, ha högre GL än 4... bronsen... helsyntet är GL5... Omega 690 är GL o ska enligt tillverkaren inte ha negativ inverkan på brons även om man avråder från att använda 690 i låda med brons. 690 är den enda olja som får vara i mina lådor sedan 1994 i den mån detta är möjligt att åstadkomma.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#10 » 11:42:10, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herregud..ok får skulden nu för en vatten pump som skar för 20 år sen köp på överskottsbolaget 1990...
Olja av typen GL5 kan vara aggresiv mot "gula" metaller, det är ep tilsatserna som i högre koncentrationer
och lite fukt som alltid finns som ställer till det. Det finns oljor som är både GL4 och GL5 samtidigt.
Det finns sällan anledning att slå i GL5 i en växel avsedd för GL4, oljorna är avsedda för olika användning helt enkelt.

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg

#11 » 12:14:02, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När OK ändrade soppan från blyad till annat skar motorer på löpande band.
OK hade inte 2-taktsolja för högvarviga motorer på den tiden...

Suzukin hade fått Castrol 5W/40... den mådde bäst på Quaker State 20W/50 - vilket var det den fick ända fram till jag sålde den.
Omega hade inte moped-våtkopplingsolja på den tiden. Hondan, CX500C, som finns en tråd om här på maskinisten, har Omega 15W40 - å mår riktigt gott av den :)

Det viktigaste är dock alltid att byta i tid, gärna innan normal servicegräns.
Saabs växellådor havererade i Sverige, men de höll i Finland. Skillnad - finnarna halverade serviceintervallen. Bumsarna står det 1000mil i serviceboken, men... slutväxeln kräver var 500:e och växellådan gillar inte längre intervall än 800. Motorn klarar 400-500 med "standard" olja, men klarar lätt 2000 med Omega 757 20W/50 (kört 4000 en gång, men det -var- för långt av andra skäl), men man bör inte köra längre än 1500. Växellådan klarar lätt 4000 med 690, men man bör inte köra längre än 1800 (metallen som släpper från lagren...) och slutväxeln "filled for Life" med 690, men man -bör-. byta var 500:e pga metall från lager och drev.

Jo. Pumpen skar pga att 2-takts oljan som OK sålde inte klarade av varvtal och tempratur. Bevisa ? Omöjligt i efterhand, men ser du till alla motorhaverier på den tiden så tala de i sig ett tydligt språk ;)
Arg på OK ?
Nop.
Ägaransvar! På burkarna står koderna för vad oljan tål - det är bara att läsa innantill, och de koder som gäller för högvarviga motorer stog inte på OK's burka/flaskor. "Skyll sig själv!" Tråden är dock - "När fel oljesort blev ett problem på riktigt." och det blev det!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Bengt Erik Eriksson

#12 » 12:19:35, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm farasan köpte ett helfat OK bensinmotorolja på 80 talet API SE tror jag det var. Vad det var för fel på den vet jag ju inte men brorsan var den som hade mesta använding av den och han körde ner två B21-23 motorer på den innan han gav upp fatet...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 13:04:04, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrol hade en olja som motorerna, inte skar men slets ner mycket fortare. Detta tror jag dom erkände och dom ersatte böndernas reparationer. Jag var liten på den tiden och har bara hört det, är det någon här som kan verifiera detta? Och, vem gjorde Agrols olja på den tiden?
Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 13:07:25, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med 2 taktsolja och den nyligen lanserade blyfria bensinen gav en del problem med tvåtaktsflyget, det berodde på att oljan inte blandade sig längre med ny bensintyp. Så DC, det är nog detta du kan ha råkat ut för...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#15 » 13:11:44, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK hade knas med oljor en tid, och de tillverkar också oljor åt Agrol, så det kan ha varit då. Blev ett gigantiskt försäkringsärende när OK erkände fadäsen och tog sitt ansvar. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se