Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Grävaggregat på vanlig traktor

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mats Nil (trådstartaren)

#1 » 21:09:02, 09-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har erfarenhet av grävaggregat hängande i trepunkten?
Har tittat på minigrävare ett tag, men kommit fram till att det blir krångligt och tidsödande att ta sig ut i skogen med en sådan (lite grävande på många ställen), och därför tänkt om och funderar just nu på att använda traktorn.

Vad duger ett sådant till? Är där någon kraft i aggregaten?
Vågar man köpa kinesiskt eller skall man satsa på ett typ Möre som ser riktigt bra ut? Begagnat verkar vara omöjligt att få tag på tyvärr :sad:

Hoppas någon testat ett

mvh Mats
Mats Nil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:57, 09-09-2007
Ort: Halland



jon anders olsson

#2 » 00:17:43, 10-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

de jag kan säga är att dom flesta grävagregaten för trepunktslyften är de en separat sitts med spakarna framför, nakdelen är ju att man måste kliva av å gå in i traktorn för att flytta sig. vill du ha en kraftigare grävagregat så kan du ju köpa ett från en skrotad traktorgrävare, sen bara svettsa dit fäste :)
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Mats Nil (trådstartaren)

#3 » 16:42:41, 10-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:de jag kan säga är att dom flesta grävagregaten för trepunktslyften är de en separat sitts med spakarna framför, nakdelen är ju att man måste kliva av å gå in i traktorn för att flytta sig. vill du ha en kraftigare grävagregat så kan du ju köpa ett från en skrotad traktorgrävare, sen bara svettsa dit fäste :)


Det är det som är fördelen med Möres aggregat, man får ventilpaketet med långa slangar och monterar det i traktorn som i mitt fall har vändbar stol, man får ävan en stol med som man kan montera dit om man vill.

/Mats
Mats Nil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:57, 09-09-2007
Ort: Halland

Martin.Eriksson

#4 » 18:50:26, 10-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.. Nu vet inte ja vad dom ligger i för priser men ett påhängsaggrigat av lite kvalite kostar väl en 50 60 tusen gissar ja å då kanske de vore bättre o kika efter en traktorgrävare tex hymas 470.. då får du en maskin som är byggd för å grävas med och en lastare som lyfter det mesta.. bara en tanke från mig..
mvh martin
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Mats Nil (trådstartaren)

#5 » 19:05:54, 10-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin6610 skrev:Hej.. Nu vet inte ja vad dom ligger i för priser men ett påhängsaggrigat av lite kvalite kostar väl en 50 60 tusen gissar ja å då kanske de vore bättre o kika efter en traktorgrävare tex hymas 470.. då får du en maskin som är byggd för å grävas med och en lastare som lyfter det mesta.. bara en tanke från mig..
mvh martin



Tanken har slagit mig, och du gissar helt rätt i pris.
Det är bara det att jag är lite rädd för krångel med gamla maskiner.
Det är förstås ännu värre om en nyare maskin ryker sönder, och jag vet inte om en traktor håller för det ryck och slit man borde kunna åstadkomma med ett grävaggregat??

/Mats
Mats Nil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:57, 09-09-2007
Ort: Halland

Tagew

#6 » 14:44:18, 12-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har ett aggregat på min M-F 135. Det är nog ett finskt bygge som heter Haka 2000 med oljebehållare i ramen och en egen pump som hakas på kraftuttaget. Nu har jag mitt aggregat utrustat med hylsor som sitter fastmonterade på traktorn vilket gör att man får ett stadigare montage än om man har det i trepunktslyften. Dessa hylsor hämmar lyftarmarnas rörelse något men inte mera än att jag obehindrat använder traktorn i bl.a. vårbruket. Det är också mycket enkelt att ta bort aggregatet bara genom att lossa två stoppare och sedan reglera stödbenen passligt och köra ur hylsorna, sen kopplar man bara loss pumpen från kraftuttaget.
Mitt aggregat är så konstruerat att jag vänder sitsen, lite trångt i 135:ans hytt men det går, vidare har det två-spaks reglage och fungerar helt ok.
Jag har gjort några täckdikningsprojekt samt en hel del dikningsarbete, byggt ca 1 km väg till sommarstugan mm, så jag har nog haft mycket utbyte av min maskin.
Köpte detta aggregat beg för många år sedan så vissa reparationer har jag naturligtvis gjort.
En sak man bör tänka på är ju att traktorn behöver tilläggsvikter fram för att vara hanterbar, jag har en liten gammal Ålö-lastare + 100 kg bly för att hålla ned framhjulen.
Grävaggregatet är nog så starkt att jag kan lyfta och flytta bakhjulen på traktorn men för övrigt kommer jag inte ihåg några data på aggregatet.
En sak är dock helt klar, jag vill inte vara utan detta hjälpmedel - förrän jag får tag på något annat och bättre, en rundsvängande minigrävare på 3,5 ton vore helt ok.
Lycka till i Ditt val. :thummar:
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Marcus

#7 » 17:04:22, 12-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

martin6610 skrev:Hej.. Nu vet inte ja vad dom ligger i för priser men ett påhängsaggrigat av lite kvalite kostar väl en 50 60 tusen gissar ja å då kanske de vore bättre o kika efter en traktorgrävare tex hymas 470.. då får du en maskin som är byggd för å grävas med och en lastare som lyfter det mesta.. bara en tanke från mig..
mvh martin


Håller med dig i sakfrågan, går i dessa funderingar vad det gäller skotare då det är ungf samma pris för en driven skogsvagn som för en hyffsad skotare... Men:

Traktorn är modern och funkar kanon, värme, radio Ac och trevlig förarmiljö.. man använder den ofta och mycket och har koll på att den funkar och är servad bra. En dedikerad maskin till just en sak är alltid bättre rent funktionellt men kanske inte alltid bättre rent praktisk med underhåll med mera... :razz:

Sen att ett traktorhängt aggregat inte går att jämföra är ju helt riktigt.. men skruva på gamla skit blir man rätt trött på i längden... :lmao:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Mats Nil (trådstartaren)

#8 » 17:41:23, 12-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagew skrev:Hej, jag har ett aggregat på min M-F 135. Det är nog ett finskt bygge som heter Haka 2000 med oljebehållare i ramen och en egen pump som hakas på kraftuttaget. Nu har jag mitt aggregat utrustat med hylsor som sitter fastmonterade på traktorn vilket gör att man får ett stadigare montage än om man har det i trepunktslyften. Dessa hylsor hämmar lyftarmarnas rörelse något men inte mera än att jag obehindrat använder traktorn i bl.a. vårbruket. Det är också mycket enkelt att ta bort aggregatet bara genom att lossa två stoppare och sedan reglera stödbenen passligt och köra ur hylsorna, sen kopplar man bara loss pumpen från kraftuttaget.
Mitt aggregat är så konstruerat att jag vänder sitsen, lite trångt i 135:ans hytt men det går, vidare har det två-spaks reglage och fungerar helt ok.
Jag har gjort några täckdikningsprojekt samt en hel del dikningsarbete, byggt ca 1 km väg till sommarstugan mm, så jag har nog haft mycket utbyte av min maskin.
Köpte detta aggregat beg för många år sedan så vissa reparationer har jag naturligtvis gjort.
En sak man bör tänka på är ju att traktorn behöver tilläggsvikter fram för att vara hanterbar, jag har en liten gammal Ålö-lastare + 100 kg bly för att hålla ned framhjulen.
Grävaggregatet är nog så starkt att jag kan lyfta och flytta bakhjulen på traktorn men för övrigt kommer jag inte ihåg några data på aggregatet.
En sak är dock helt klar, jag vill inte vara utan detta hjälpmedel - förrän jag får tag på något annat och bättre, en rundsvängande minigrävare på 3,5 ton vore helt ok.
Lycka till i Ditt val. :thummar:



Om man tittar på de arbeten du utfört kan man komma fram till att det inte är helt kraftlöst, du har väl lite rötter och sten på din mark också.
Köper man då ett nytt aggregat kan det väl inte bli mycket sämre i alla fall.

Den skall hänga bak på en New Holland L75 med 400kg frontvikter så jag tror att jag lyfter ett medelstort aggregat utan att slå runt. Tack för ditt svar.

/Mats
Mats Nil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:57, 09-09-2007
Ort: Halland

Mats Nil (trådstartaren)

#9 » 17:45:59, 12-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Marcus_borås skrev:
martin6610 skrev:Hej.. Nu vet inte ja vad dom ligger i för priser men ett påhängsaggrigat av lite kvalite kostar väl en 50 60 tusen gissar ja å då kanske de vore bättre o kika efter en traktorgrävare tex hymas 470.. då får du en maskin som är byggd för å grävas med och en lastare som lyfter det mesta.. bara en tanke från mig..
mvh martin


Håller med dig i sakfrågan, går i dessa funderingar vad det gäller skotare då det är ungf samma pris för en driven skogsvagn som för en hyffsad skotare... Men:

Traktorn är modern och funkar kanon, värme, radio Ac och trevlig förarmiljö.. man använder den ofta och mycket och har koll på att den funkar och är servad bra. En dedikerad maskin till just en sak är alltid bättre rent funktionellt men kanske inte alltid bättre rent praktisk med underhåll med mera... :razz:

Sen att ett traktorhängt aggregat inte går att jämföra är ju helt riktigt.. men skruva på gamla skit blir man rätt trött på i längden... :lmao:



Tittar oxå efter en drivvagn, köpte en bogserad Mowi 105 i höstas, men det går ganska tungt upp för backarna, händer att man får stanna och slänga av halva lasset för att komma upp (med piggkedjor runt om) och det blir man inte glad av. Tycker bara det skiljer för mycket i pris, har därför kollat lite på att sätta på navmotorer på den befintliga vagnen.

/Mats
Mats Nil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:57, 09-09-2007
Ort: Halland

Tagew

#10 » 08:52:12, 13-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Mats, med en så pass stor traktor som Du har tror jag inte att det blir några problem att haka på ett aggregat. Det som kan upplevas som lite ostadigt är väl kopplingen mot trepunktslyften.
Till skogskranar finns det väl någon form av låsningar som skall stadga upp det hela en del, kanske det finns motsvarande till dessa påhängsmaskiner.
Din traktor har säkert en bra kapacitet på hydrauliken också så det kanske inte behöver vara separat pump för att driva aggregatet.
Skulle jag köra med MF:ens egen pump skulle det nog inte bli så mycket grävande.
När jag byggde vägen till stugan och stötte på större träd gjorde jag så att jag grävde av rötterna på ena sidan och lade sedan skopan mot stammen en bit upp, då fick man bra brytkraft och kunde trycka ikull stora träd utan bekymmer. Får dock vara försiktig att det inte kommer allt för mycket sand o jord på stammarna, detta är inte välkommet när de skall sågas upp. Sedan sågade jag loss stammen från stubben och kunde enkelt gräva loss den samtidigt som jag med en lyftslinga el.dyl. drog fram den kvistade stammen för bortforsling.
En sak som du snart kommer att komma till klarhet med är att det skulle nog vara bra med någon form av frontlastare, lägger man då ihop priset för grävaggregatet och lastaren så kanske man får en beg traktorgrävare i hyfsat skick, men då också en maskin till att hålla igång.
Jag köpte ju både aggregat och den enkla lastaren som begagnade så det blev inte så våldsamt dyrt.
Mycket kan man i alla fall uträtta, även om det tar lite längre tid än med en stor fullvuxen grävare. Med konster och knep kan man ju lösa det mesta.

Mvh Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Anders.B

#11 » 22:53:42, 21-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tage W:

Du har inte lust att lägga upp ett par bilder på din hylskonstruktion?
Det verkar klart intressant.
Jag har en Boxer och ett Nordigg 70 aggregat, det vore nog skönt om trepunkten fick vila från bördan så mycket som möjligt...
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Mats Nil (trådstartaren)

#12 » 19:47:50, 23-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders.B skrev:Tage W:

Du har inte lust att lägga upp ett par bilder på din hylskonstruktion?
Det verkar klart intressant.
Jag har en Boxer och ett Nordigg 70 aggregat, det vore nog skönt om trepunkten fick vila från bördan så mycket som möjligt...


Vet inte säkert, men det bör ju handla om någon typ av balk (eller bara en kätting) från jordbruksdraget till den yttre delen av toppstången?
/Mats
Mats Nil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:57, 09-09-2007
Ort: Halland

Tagew

#13 » 16:26:34, 24-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skall försöka om jag kan få till någon bild, för tillfället håller jag på och monterar en elektrisk väljarventil på skopbrytet så att jag kan få en funktion till. Jag tror att jag behöver köra ur aggregatet ur hylsorna för att man skall se bra hur detta är gjort.
Jag kan kolla i bruksanvisningen om det finns nåt jag kan scanna därifrån också.
Dessa hylsor och moteringsdetaljer fanns nog att köpa som tillbehör o troligen beställdes dessa specifikt för varje traktormärke.
När jag köpte aggregatet satt det på en International så jag fick göra om en del för att få det att passa till min MF.
Jag har en kusin som har ett liknande fäste till sin skogskran och detta är inte en lika gammal grej som mitt gräv aggregat så jag tror nog att det finns något på marknaden ännu.
Försöker återkomma med bild men det kan ta någon dag.

Ha en bra fortsättning på hösten
Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Tagew

#14 » 20:25:14, 24-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, här kommer en hastigt scannad bild från instruktionsboken. Dålig kvalité men det kanske ger en liten fingervisning om vad jag har monterat. Jag kan fixa bild från traktorn senare men eftersom jag har en del hydraulik demonterat kan jag inte köra ur den ur hylsorna för tillfället. Mvh Tage W.Bild
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Tagew

#15 » 21:31:08, 27-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, här kommer bilder på grävaggregatets koppling till traktorn.BildBildBild

Hylsorna är fästade med byglar runt bakaxeln och främre ändan av hylsorna är fastbultade i samma fäste som hytten.
Besvarar gärna frågor om någon undrar över någonting.

Mvh Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: F_Arrhen, Google [Bot], Jonte 53, lesse, teliahunter och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se