Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskiner

militärkärra

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla övriga entreprenadmaskiner

bongo2

18:46:33, 30-03-2015

Är det någon som vet hur man får dit låsringen på militärhjul det är bara en ring 16 tum
jag har försökt på alla sätt men misstänker att man måste ha något specialverktyg

mycket tacksam för svar
Kent


Gå till lösningen



LeifAndersson

21:37:58, 30-03-2015

Handslägga och däckjärn. Men lämna hjulet till en riktig "däckgubbe" som har rutinen och en bur att placera hjulet i vid uppumpningen. Fäster inte ringen ordentligt är det livsfarligt att vara i närheten när hjulet pumpas :!:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

ph7

22:12:16, 30-03-2015

En "gubbe" på lokala gummiverkstan på 70/80-talet lagade ett hjul och ringen släppte när han pumpa
Han for upp i taket, bröt bäckenbenet mm å spräckt skalle
han blev aldrig riktigt hundra efter den smällen
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt

bongo2

07:20:47, 31-03-2015

Jag tror att ni menar den gamla lasbilsfälgen som har två ringar varav den ena är fjädrande låsring
den militära fälgen har bara 1 ring som har 2 funktioner .
Den gick lätt att få av men få på den var en annan sak dimensionen 16 tum
gör att den glider av på ett annat sätt än en större ring
och innan jag började med den här så hade den inga slagmärken alltså monteras den skonsamt

bongo2

07:26:20, 31-03-2015

bilder på fälglåsning
Bild
Bild

LeifAndersson

08:51:03, 31-03-2015

Fortfarande handslägga och däckjärn. Den är lättare att montera än att demontera.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

Stefan1972

09:03:25, 31-03-2015

det är mycket historier om ringar men ett är då säkert iallafall, det är inte ringens eller konstruktionens fel att ringar släpper och orsakar skada............Jag jobbade inte många år med däck men när man ser vad folk kommer in med så anar man ju hur det såg ut när var och varannan lastbil hade ringfälgar. Visst slägga och däckjärn och blod och svett fungerar ju men i mångt och mycket orsakar man hela tiden ringar och komponenter för onödigt mycket slitage och ringarna kan ju ibland se ut hur som helst och allt annat än runda och skarpa i kanterna och sen är det såklart fälgens fel när det händer nåt.
Ju större och styvare däck man har ju mer måste man ha nåt och trycka ner yttre ringen med, då är det betydligt enklare att få loss låsringen. Eller som i ovanstående fälg, trycka ner däcket så man kan koncentrera sig på ringen.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.

bongo2

09:28:11, 31-03-2015

Nu är fallet löst jag tog min lilla grävmaskin och tryckte ner ringen på plats ingen muskelkraft behövdes

Jag vill tacka för alla förslag
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.

olle67

14:54:34, 31-03-2015

Kolla dimensionen.ja har nog 3 såna hjul liggandes från kärror ja köpt av kronan...

bongo2

22:05:39, 31-03-2015

Hej
Jag tror att dimensionen är 9.00-16
Däcket är på annan ort i kväll men kommer hem i morgon.

olle67

22:08:47, 31-03-2015

OK,var håller du till.?? ingen bild på din 141?? :grin:

bongo2

18:42:51, 01-04-2015

Jag bor 2.5 mil från Borås mot gislaved
här är en bild på scania 141 samt en bild på volvo f 88 1969
Bild
Bild

olle67

19:02:55, 01-04-2015

Mina däck e 8-25/16 6 bult som dina....mkt lika ..e 141 en 4x2??

bongo2

21:05:27, 01-04-2015

141an är ett full blod det är bara boggiehjulen som är avtagna