Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Tappat tryck i alla funktioner, Hymas 474

98 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 13:05:55, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla entusiaster och proffs! Köpt en ny maskin å sålt min Hymas 467 då den var för sliten för att kostas på, enligt mig. Nya maskinen kommer från en mkt schysst person å medlem som även startat några trådar ang maskinen. Bland annat en om svag hydraulik. Där var pumpen felet som är bytt för ca 200h sedan. Men att aggregaten tappar trycket väldigt fort dök upp i den vevan. Startar ny tråd då jag tror ni föredrar det. För ev mer info från förra tråden så är länk här; [Allmänt] Min maskin är klen!!!

Problem, både lastare å grävis tappar trycket i alla funktionerna. Cylindrarna sjunker lika fort på hela maskinen, enl vad jag kan se. (Inte mätt med klocka). Även när jag lyfter maskinen med aggregaten så sjunker den snabbt. Svårare å jmf hastigheten där, men verkar likvärdiga.

Förslag som angetts i förra ägarens dubbeltråd;

*Dålig hydraulpump.
RESONEMANG= PUMPEN BYTTES FÖR CA 200H SEDAN Å TRYCKET GICK FRÅN 80BAR TILL 170-180 BAR. PÅVERKADE INTE HUR TRYCKET BEHÅLLS I CYLINDRARNA. SÅ UTESLUTS DÄRFÖR SOM ORSAK.

*Trasiga cylinderpackningar.
RESONEMANG= BOOM CYLINDERN PACKADES OM MEN PÅVERKADE EJ TRYCKFALLET. SÄGS ATT EN CYLINDER SVIKTAR NÄR DEN ÄR OTÄT ELLER SJUNKER EN KORT BIT, CA 10% MEN STANNAR SEDAN I DET LÄGET. SÅ UTESLUTS DÄRFÖR SOM ORSAK.

*Utslitna Schockventiler.
RESONEMANG=EN NY S-VENTIL INHANDLADES Å BYTTES, INGEN SKILLNAD SÄGER FÖRRA ÄGAREN. DE ÖVRIGA KAN JU VARA SLITNA MEN DÅ DEN INTE VAR DET SÅ FINNS DET EN SANNOLIKHET ATT ÖVRIGA ÄR OKEJ. HUR STOR KAN JAG EJ RÄKNA UT. SÅ TÄNKBARA ORSAKER TILL ÖVRIGA CYLINDRAR. MEN HOPPAS DET ÄR NÅGON CENTRAL MANICK SOM ÄR DEFEKT.

*Utslitet spakställ.
RESONEMANG= DÅ "KLOT-VENTILERNA" BETER SIG SOM DE VORE JÄMNT SLITNA, SÅ MINSKAR SANNOLIKHETEN ATT DET ÄR ORSAKEN TÄNKER JAG. MIN FÖRRA MASKIN SOM VAR MKT SLITEN I ALLA AVSEENDEN UTAN ATT CYLINDRARNA TAPPADE TRYCK BORTSETT FRÅN SKOPANS CYLINDER, SNABBT OCH BOMMEN, LÅNGSAMT. LASTAREN SJÖNK CA 10% OCH STANNADE SEDAN DÄR, SÅ SANNOLIKHET ATT STÄLLET ÄR UTSLITET FINNS MEN PGA JÄMNHETEN TROR JAG DET ÄR ANNAN ORSAK, DOCK UTGÅR JAG FRÅN MKT SMÅ HYDRAULISKA KUNSKAPER!!!

Detta är all info jag har f.n. å med min nuvarande kunskap kommer jag inte längre. (Kikar efter rek. böcker men de verkar ej säljas längre). Så tacksam för input i problemet. Tar inte illa upp om ni inte håller med i mina resonemang :smile:

Tacksam Entusiast!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



Martin.Eriksson

#2 » 13:15:35, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man sätter en kran på ingående ledning på ventilpaketet och stänger den med motorn av. Sen tar man bort returen så borde de väl inte komma nån olja där. Men läker paketet och bommen sjunker så borde de komma en mängd olja ur returen?
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Åsa-Nisse

#3 » 16:35:41, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slitna kolvtätningar i cylindrarna gör att cylindern sjunker hela vägen till något tar emot. ( skopan på marken) Att den skulle sjunka en bit och sedan stanna låter som en saga. För att det ska kunna hända krävs att cylinderröret är expanderat i dimension i något läge. Är det sjunkhastighet som har betydelse för grävarbetet så skopan faller ned på några sekunder, eller pratar du om att den har landat över natten?
Har du en bra pump som levererar rätt tryck och flöde och maskinen ändå inte orkar arbeta, så mät trycket med en T-koppling på ingående ledning i respektive cylinder. Här får du veta det totala läckaget i ventilpaket, chockventiler och cylindertätningar. Sen får du börja plugga bakåt för att utesluta delar allteftersom.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Jac

#4 » 17:58:52, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Om man sätter en kran på ingående ledning på ventilpaketet och stänger den med motorn av. Sen tar man bort returen så borde de väl inte komma nån olja där. Men läker paketet och bommen sjunker så borde de komma en mängd olja ur returen?


Eller bara ta bort både tryck och retur och se om det kommer olja.


Det där med kolvtätningarna syftar nog på det gamla vanliga att en cylinder med trasiga tätningar bara kan sjunka om lasten vill dra ut kolvstången. Om lasten vill trycka in kolvstången så håller den lasten även med trasiga tätningar, skillnaden blir att det bara är arealen av kolvstången som håller lasten. Det högre tryck som detta ger kan möjligtvis öppna shockventiler men då borde det gå riktigt fort.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#5 » 19:18:09, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på Antons inlägg för åtta år sedan...

Visst kan det också var cylindrar som läcker genom. Det är ju lätt att kolla i och med Du öppnar cyllen på den ena sidan och kör från andra hållet. (Ballja under)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#6 » 20:01:36, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter nästan som du fått in sand eller nåt annat skit som har slitit på alla styrventiler.
Kanske bytt oljekvalité, jag tänker lite på med/utan Zink.
Jag skall nog kolla in den andra tråden först....
Återkommer
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#7 » 20:18:38, 30-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr så får jag nog vidhålla det här med utslitet ventilpaket...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterNacka (trådstartaren)

#8 » 23:16:34, 31-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja, vad skall börjas;

*hydraulpumpen är bytt för ca 200h sedan å verkar stark, har normalt tryck.

*Tappar trycket; Ja, de sjunker snabbt. Bomen går från toppläge till bottenläge på 30-60 sek. Så det går att gräva. Stör inte så mkt. Men transportera går inte när jag måste höja hela tiden. Farligt läge.

*Min förra hymas sjönk snabbt ca 2dm i lastaren, gungade ner 2dm å stannade där. Sjönk sedan mkt långsamt. 1 dygn till botten. Läst i flera trådar att det blir så här med skadade cylinderpackningar. Men jag är nybörjare på hydraulik :vissla:

*Slitna tätningar i kolvarna. Förra ägaren bytte tätningar i boomcylindern. Den sjönk ändå som innan. Står i tråden jag länkar till som är flera år gammal, men samma problem nu som då.


NY FRÅGA; Om ventilpaketet/spakstället är utslitet, går de att renovera? Hur? Vad kostar om man lämnar bort??

Ny Fråga Till; Har några fina hydraulslangar på maskinen, åtar sig ex Swedol å montera kopplingar för en kulventil på en beg slang eller gäller det bara nya? (Kanske dumssnålt å göra på även bra beg slang).


Ringde Skogsforsk då någon länkade att de sålde Boken Terrängmaskinen 1 och 2. Fick då tillsvar att de inte sålde men här var länken till den https://docs.google.com/folderview?pli= ... 2RNcWczZUU Här kan man ladda ner hela boken. Vet inte om det innebär att den numera är gratis eller vad? Så ni får ladda ner på eget bevåg så som jag gjorde :)

Har laddat ner alla böcker under download ang Hydraulik nu. Får nog börja å läsa in mig först. Hoppades på enkelt svar..

Tacksam!!
:shake_hands:
Senast redigerad av PeterNacka 12:07:16, 01-04-2015, redigerad totalt 3 gånger.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Jac

#9 » 01:27:15, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att tänka sig ett fel (utom jämnt slitet ventilpaket) som gör att alla funktioner sjunker men det kan ju vara en kombination av flera fel som gör det. Om man fokuserar på bomcylindern först; det kan vara en skada inne i bomcylindern som gör att den inte blev bra när tätningarna byttes eller att dom nya tätningarna kan ha blivit skadade vid montering. Den där shockventilen som byttes, det kan kanske vara fel shockventil som byttes eller att den är ställd på fel tryck. Det kan ju för all del vara sliden som inte centrerar pga nåt mekaniskt.

Börja med att kolla att sliden centrerar och inte går trögt eller att spaken och länkaget håller på att dumma sig. Kanske har sliden varit demonterad tidigare och monterad tillbaka fel?
Efter det kan man dubbelkolla om bomcylindern är tät genom att demontera slangen på plussidan av bomcylindern och hålla den i en spann. Pröva sen att lyfta grävaggregatet försiktigt, om det strömmar olja ut från cylinderns plussida innan grävaggregatet börjar lyfta så läcker cylindern uppenbart igenom. Var beredd på att det kan komma olja ur den lösa änden som går vidare till ventilpaketet också men det är normalt om det inte kommer väldigt mycket. Ännu bättre test blir det om man lägger nåt tungt i skopan först, lägger ut bom och sticka eller på annat sätt gör det tyngst möjligt att lyfta aggregatet med bomcylindern.
Om det är en skada i cylindern som gör det så bör man kanske testa med cylindern i det område den sjunker (men det är väl hela vägen).

När det är bevisat bortom allt tvivel att bomcylindern är tät så hade jag skruvat ut bägge shockventilerna till bommen och disikerat dom. Svårt att se på schemat där men kanske är det nån funktion som inte har shockventil i en riktning, typ stångsidan på stödbenen. I så fall kunde det vara smart att flytta runt dom så att man kan testa bommen utan shockventiler.

Om inte detta heller ger nånting så hade jag börjat demontera ventilpaketet. Om det är lätt tillgängligt så kan man plocka ut sliden först och se hur den ser ut, känna om det är spel i loppet. Kanske även demontera backventilen som heter C i Ventilpaket-2 pdf'en i gamla tråden, även om den inte bör ha med saken att göra.

Vad jag vet går det inte att renovera ventilpaket om det faktiskt är slitet i loppen till sliderna. Om hela paketet faktiskt är utslitet så går det kanske att finna nåt liknande här? http://www.lundberghymas.se/lh/lagerren ... tml#ventil Det som heter "V9000E", är det samma typ som ditt? Bortsett från dom där burkarna till hydraulstyrning då.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Holger

#10 » 16:10:51, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev:Ringde Skogsforsk då någon länkade att de sålde Boken Terrängmaskinen 1 och 2. Fick då tillsvar att de inte sålde men här var länken till den https://docs.google.com/folderview?pli= ... 2RNcWczZUU Här kan man ladda ner hela boken.

downloads.php?cat=211 :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Hymax

#11 » 18:33:42, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev:
Ny Fråga Till; Har några fina hydraulslangar på maskinen, åtar sig ex Swedol å montera kopplingar för en kulventil på en beg slang eller gäller det bara nya? (Kanske dumssnålt å göra på även bra beg slang). [/b]



Man monterar inte en kulventil på slangen utan mellan slangen och cylindern, hydraulrör eller ventilpaketet, beroende på var det finns plats.
Ta med slangen till Swedol så tar dom fram kopplingarna du behöver.
Tänk på att sätta kulventilen på den slangen som går till minussidan på bomcylindern, alltså den anslutningen närmast kolvstången på bomcylindern.

Allting med hydraulik är dyrt utom att byta tätningar i en cylinder så börja med att kolla den.....

Lycka till!
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

PeterNacka (trådstartaren)

#12 » 19:40:14, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu skall vi se,

'*ni nämner både + å - sidan samt in å ut. Är +=In? å -=ut? Hur ser jag vilket som är vilket?

'*Den sidan som är närmast kolvstången??? Kan det vara den sida där man kan demontera cylindern???

*Vad för kulventil duger? Har några nya liggandes från Biltema. 1" tror jag. Men går å köpa fler. Är det ovanlig gänga eller kan det finnas på VVS avd? Ifall jag inte hinner innan de stänger.

*Hydraulblocket du länkar till ser ut å ha 7 funktioner, å det har mitt med. Annars vet jag ej :)

*NY FRÅGA; Jag skall ha tilt på den så en extra funktion behövs. Skall man då sikta på ett block med 8 ventiler eller köper man ett löst ist?

Japp, kul med nya saker när man väl lärt sig dem så man kan briljera på chicksen :hurra: (För dom blir väl impade av hydraulik :klia )

Tacksam som vanligt :shake_hands:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Grisen

#13 » 19:49:23, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående kulventil så använder man ventiler avsedda för hydraulik!!!!
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Janson1

#14 » 20:10:48, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

M.A.O. biltemas duger gott men inte till högre tryck än 10-15 bar....
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#15 » 21:46:00, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

plussidan är den sida som trycker ut kolvstången, minussidan är den som drar in kolvstången.
Kycklingar avgudar män som kan hydraulik.

Om du tittar på formen på blocket runt portarna, är det inte gjutet på samma sätt? Ännu bättre hade varit om du kunde hitta märkskylten på ventilblocket, bör sitta på en gavel.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425, Dexxas, Jaiharn, Lengan och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se