Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

En tråd om körteknik för oss nybörjare

32 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Ptr (trådstartaren)

#1 » 23:26:15, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har varit spridda trådar om grävteknik här och var men har inte hittat så mycket om körteknik. Vi har mycket att lära av er mer garvade förare, så är det bara.

Ena sidan på maskinen sjönk, satte då skopan på en sten och trodde att den akuta faran var motad i grind, men jag bedrog mig, stenen sjönk, nästan till skopkolven innan det hejdade sig. Lyckades vrida undervagnen så ett hjul på den sidan kom på en stubbe. Kunde sen peta ner ris, sten och mera stubbar i spåret, så det gick. Men hickan blev botat.

Idag så satte jag fast maskinen mellan två stenar, och att vrida över så att jag gränslade tyckte inte jag var en god ide med tanke på kardan och växellåda. Lyckade då bli stående på diagonalen med ett framhjul och ett bakhjul mitt över diket. Det blev vingligt. Lyckades gräva ur för bladet så att åtminstone det stödde på båda sidor och sen lyfta framvagnen rätt.

Galenskaper kommer jag och andra nybörjare och amatörer alltid att råka ut för! Lite tipps på hur man undviker de värsta, och framförallt, hur man kan lösa problemen när man väl sitter där vore lärorikt.

Av han jag köpte maskinen av så fick jag rådet att bygga väg före mig och rätta till efter mig när det gällde grävmaskin menads man med traktorgrävare skulle tänka som så att man byggde väg på väg in och rättade till på vägen ut. Det låter så enkelt när den som är erfaren säger det. Men det är just de där enkla sakerna som man behöver höra, ofta om och om igen när man är ny på något!

Misstänker givetvis att sådan tråd redan finns, men jag vet inte var jag ska leta.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w



Robban_C

#2 » 23:45:41, 25-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra grej apropå körteknik kan ju vara att hålla sig på någorlunda fast mark med en hjulgrävare. Tydligen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Eriksson Niklas

#3 » 00:11:04, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller med robban där alltså :smile:
Eriksson Niklas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:13:41, 14-11-2009
Ort: Östmark
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman EW150C,Volvo EC 230B,Volvo EW 160B,Hitachi ZX160W,DR860S

Ptr (trådstartaren)

#4 » 00:43:31, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men där var ju så torrt så att en maskin på påntoner hade definitivt stått på grund.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Andersson Pontus

#5 » 01:45:31, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man inte simborgar märket med en hjulgrävare har man inte varigt av asfalten.. :grin:
Användarvisningsbild
Andersson Pontus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:48, 24-12-2008
Ort: Jerusalem
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo Ew140C - Slynan.

Conny Kolsjö

#6 » 07:04:23, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: Vi saknar en viktig detalj trotts målande beskrivning......

Bilder :driver:


Hjulgrävare i terrängen är ingen lätt match :svettas:
Vet inte hur din maskin ser ut men fick själv som första jobb efter skolan att återställa skotarspår men en Åkerman H9Mb på ca 19 ton :/
En sån maskin är klumpig och när skotarna gjort djupa spår är det mjuuuukt.

Lärde mig direkt en viktig läxa och det är att svängkransen på dom sitter närmare bakaxeln. Vad har nu det med terrängkörning att göra tänker ni nog??

Jo om man ska dra sig fram och lyfter framaxeln så blir bakaxeln jätte tung. Vänder man i stället maskinen och lyfter bakaxeln så får man mer vikt på skopan o mindre på dom hjulen som är i marken.

Det största felet ovana gör när dom är ute i smeten är att flytta maskinen för sent. Det gäller alla typer av maskiner band som hjul. Man står helt enkelt för länge på samma ställe o kollar inte nedåt på hjulen/banden.
På riktigt känsliga marker så måste man ha minst 50% av koncentrationen på undervagnen och marken den står på. Har varit på så lösa marker att man i princip fått larva bak o gå fram igen i nytt spår för nästan varje skoptag.
Men även på fast mark gäller det att ha ett öga nedåt speciellt vid djupa schakter. Man måste kolla efter sprickor o andra tecken på ras.
Bättre att backa undan från kanten en gång för mycket än att följa med ner.


Och till sist som andra var inne på :wink: Hjulgrävare och mjukt underlag...... Nej fel maskin på fel ställe skaffa band :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Robban_C

#7 » 08:47:47, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Jo men där var ju så torrt så att en maskin på påntoner hade definitivt stått på grund.

Ptr

Men det var ju uppenbarligen för blött i alla fall. :grin:
Sen tror jag att det bidrar att en så liten hjulgrävare har tofflor som är både små och rätt smala och dessutom måttlig markfrigång.
Hög diameter på tofflorna (jmf med traktor) gör väldigt mycket för hur mycket tofflorna skär igenom.
Bredden bidrar också men diametern är nog viktigare.
Och givetvis markfrigången men det hänger ju i viss mån ihop med diametern på tofflorna.

Sen är det givetvis så att det är ett stort plus med måttlig vikt men som sagt, liten storlek medför även nackdelar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ptr (trådstartaren)

#8 » 11:38:10, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte tänkt på viktfördelningen och hur den kan utnyttjas, men har märkt att det är lättare att lyfta framvagnen, så det stämmer säkert om inte annat så sitter lådan nästan ihop med bakvagnen. Men lyfter man i den änden så är det lite vingliggare för när man då kör hjulen så lägger den ur pendellåset på framaxeln. Fast det går att utnyttja genom att svänga bommen så att man får lite lyft på ena eller andra sidan. Otäckt då bara när man vrider över så att man kommer över balanspunkten.

När jag började att på allvar fundera på att uppfylla ännu en pojkdröm så blev jag sittande att läsa här i många timmar. Det stärkte mig i tanken att maskinval är en kompromiss och jag surrar omkring en del på marken och kommer nog att göra alltmer varteftersom jag lär mig hur dumt det är att lyfta och böka förhand. Och tänk vad glad jag är att jag inte skaffade en traktorgrävare som var tanken i flera år. Den hade suttit fast duktigt.

Maskinen är en Yanmar YB 401 W

Bilder ja, bara kameran kommer till rätta.

Flytta ofta och nya spår, kan det vara ide att åka fram och vrida över innan man börjar gräva för att vara rädd om körspåret? En annan tanke är att ha en trall att peta med sig och sätta bladet på, den skulle kunna vara bredare än maskin för att fördela vikten lite längre ut, kanske tre meter eller nåt.

Åkte nu fram och ställde bladet på andra sidan diket och grävde åt båda håll för att sen lyfta loss maskinen och så städa där maskinen stått sen. Då blev det bara fram och tillbaka i skiten och annan manövrering blev på fast mark.

Nu är det surmarker som avhandlats, men stenskravel då? Inte nog med att maskinen är låg under, när den är så smal så lutar det väldigt när man sätter upp nåt hjul på en sten. Att det är fråga om planering är inget konstigt men hur tänker man när man ska planera körningen? Har än så länge bara provat att gräva ner de stenar som varit ivägen på ett sånt ställe, men längre upp i svallkanten så är det nog svårt. Ta undan stenarna blir tokigt åt andra hållet och väldigt högt upp på nästa sten. Ska man vända på tanken och försöka få till en liten glipa för vattnet i mitten men så smalt så att man kan köra på kanterna eller är risken då stor att nåt stjälper inåt? Kan man tänka sig att lägga lagom små stenar som distans emellan och plocka med sig dem sen, återanvändning, det blir ju modernt.

Men i eftermiddag så blir det risbäddskörning. Tänkte lägga fram ett gäng 3"6 att ha till hands om det bär till. Eller kanske man ska skita ner dem från början så att det inte bär till.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Robban_C

#9 » 13:32:10, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del hjulare har ju en knapp för att låsa framaxelpendeln hela tiden. Finns det ingen sån på din maskin?

Lutande mark:
Börja med att "göra väg", dvs flytta på de sten som är i vägen, jämna av med det material som finns till hands etc.
Är det sidlutning så försök att alltid ha skopan neråt så att du kan ta emot dig när det bär i väg.

Och så kan man väl säga att maskinerna klarar enorma lutningar, oftast mycket mer än chaffisen. När man börjar få svårt att sitta kvar i stolen utan bälte så finns det fortfarande marginaler för maskinen.
Men skyll inte på mig när du sen ligger där på sidan och kravlar!

Edit:
Sen finns det en faktor till här:
Vid stora sidlutningar så förlorar man drivkraften eftersom det övre hjulparet nästan blir viktlöst.
//Edit.

Och sen finns det en faktor till, framförallt när det gäller gummiankor (hjulare) och det är rörelse. Dvs du står på mjuka tofflor vilket innebär att en rörelse som startas eller avbryts resulterar i en motrörelse.
En bandare står "stummare" och påverkas därmed inte av rörelser på samma sätt.
Senast redigerad av Robban_C 13:34:07, 26-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ptr (trådstartaren)

#10 » 17:51:58, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har märkt att pendlingslåset lossar när "kopplingspedalen" är helt uppsläppt när växelspaken står i grävväxelläge. Kan det vara så att man helt enkelt inte ska släppa upp pedalen helt när man vill ha den låst men ändå driv. Ska laborera lite med det nästa gång!

I övrigt är maskinen helt befriad från allt vad finesser heter, där finns inte en enda knapp, åtminstone inte som hör till grävning och förflyttning. Däremot så dyker det upp en och annan finess på växellådan vars funktion har varit lidande av alltför långa intervall på oljebyte. Därav frågan i en annan tråd om huruvida nån vet hur och vad som ska fungera i lådan.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Robban_C

#11 » 22:27:11, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingspedal? :klia:

Jag har inte så mycket erfarenhet av gummiankor men så här hr det fungerat på dom som jag har kört:
Gaspedalen styr hydrostaten.
Bromspedalen används för hårdare inbromsningar. Mjukare bromsning görs av hydrostaten. Dessutom kan man trampa ner bromsen rejält som då stannar nere, detta är grävbromsen. En spärr bredvid pedalen används för att lossa grävbromsen.
I vissa fall aktiveras pendellåset samtidigt som grävbromsen.
Som tillval kan en del maskiner ha automatisk grävbroms, när man släppt gasen och maskinen har stannat så aktiveras grävbromsen och oftast (alltid?) också pendellåset automatiskt. Automatisk grävbroms kan kopplas till och från med en brytare.
Detta är så som Volvo fungerar.

Somliga maskiner (ofta större) har dessutom automatiskt pendellås om man svänger ut överdelen tillräckligt många grader. Känns sisådär att få en stum undervagn när man är off-road och måste hjälpa till med skopan men man kanske inte ska vara så mycket off-road med en så stor maskin.

På en del maskiner kan man aktivera pendellås och grävbroms separat. Varierar mellan olika fabrikat.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ptr (trådstartaren)

#12 » 23:57:47, 26-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pendellåset släpper när man lägger i fram eller back. Likaså släpper grävbromsen.

Grävbromsen släpper även när man trampar ner "kopplingspedalen" med fram backspaken i neutral.

Har ännu inte rätt ut om bromspedalen har några fler användningsområden. Den går att spärra men tycks frikoppla på grävväxel+fram eller back. Har ingen aning, får prova i morgon. På de andra växlarna så är den bara broms i alla fall.

Nu är detta nog ingen kopplingspedal i vanlig bemärkelse, men den styr en del hydralik och ska användas när man växlar.

Så här gissar jag att det kanske hänger ihop:
På grävväxel (1an)så går maskinen på ett fast läge på hydrostaten och så lågväxel. På 2an så kan den gå lika sakta men även öka farten lite med bibehållet varv eller lägra. På trean så misstänker jag att det fortfarande är lågväxel men att det då är två pumpar inkopplade, för här lägger flera funktioner till grävaggregatet av. Fyran är nog definitivt högväxel, för nu börjar den bli svag. Vid minsta motlut så pyser det bak i motorrummet, på samma sätt som när man försöker låta maskinen ta i mer än den vill vara med på.

Den har en del hyss för sig som jag inte rätt ut hur det hänger ihop än.

Vidare så har jag haft nytta av rådet att titta på marken där man står idag. Vid bökandet med en aspstubbe som jag tillslut grävde runt, men inte fick att lossna så sprack marken av nån meter från kanten, då fick jag bråttom att backa! Petade sedan dän kanten. Får röja väg lite längre ut i morgon.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Matte.Hartman

#13 » 21:32:44, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite OT men du köpte möjligtvis inte den där runt Piteå trakterna?
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

Robban_C

#14 » 21:40:50, 27-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingspedal? :klia:
Konstig maskin det där. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jon anders olsson

#15 » 00:09:07, 28-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör ju hjulgrävare dagligen, (även bandare) men de är larvit :mrgreen:
De Conny Kolsjö säger i sitt tidigare inlägg stämmer riktigt bra, iaf på en Åkerman att undervagnen är längre på bladets sida (styrhjulen) jag har varit många gånger på löst underlag med min H7:a och bla. dragit loss en skördare på 12ton vid utkanten av en åker, och de är en tummregel att på löst underlag så hjälper man till med aggregatet innan de släpper vid hjulen och inte står i samma spår hela tiden, de handlar om att inte få hjulen att vandra neråt i leran! sen är de väl körpedalen ni menar på hjulgrävarn? sen brukar de vara så att pendellåsning läggs i automatiskt när man har parkeringsbroms i, och även när man svängt överdelen en viss procent vridet mot underdelen, och sen går de att lägga ur pendellåsningen med en knapp, skulle ju vara omöjligt att ha pendellåsningen i hela tiden när man kör, då skulle maskinen stå på 3 hjul istället för 4:a! sen är ju en hjulgrävare med stödben och schaktblad nere stadigare än än bandgrävare förutsatt att dom inte inte sjunker ner i leran helt!
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se