Där har varit spridda trådar om grävteknik här och var men har inte hittat så mycket om körteknik. Vi har mycket att lära av er mer garvade förare, så är det bara.
Ena sidan på maskinen sjönk, satte då skopan på en sten och trodde att den akuta faran var motad i grind, men jag bedrog mig, stenen sjönk, nästan till skopkolven innan det hejdade sig. Lyckades vrida undervagnen så ett hjul på den sidan kom på en stubbe. Kunde sen peta ner ris, sten och mera stubbar i spåret, så det gick. Men hickan blev botat.
Idag så satte jag fast maskinen mellan två stenar, och att vrida över så att jag gränslade tyckte inte jag var en god ide med tanke på kardan och växellåda. Lyckade då bli stående på diagonalen med ett framhjul och ett bakhjul mitt över diket. Det blev vingligt. Lyckades gräva ur för bladet så att åtminstone det stödde på båda sidor och sen lyfta framvagnen rätt.
Galenskaper kommer jag och andra nybörjare och amatörer alltid att råka ut för! Lite tipps på hur man undviker de värsta, och framförallt, hur man kan lösa problemen när man väl sitter där vore lärorikt.
Av han jag köpte maskinen av så fick jag rådet att bygga väg före mig och rätta till efter mig när det gällde grävmaskin menads man med traktorgrävare skulle tänka som så att man byggde väg på väg in och rättade till på vägen ut. Det låter så enkelt när den som är erfaren säger det. Men det är just de där enkla sakerna som man behöver höra, ofta om och om igen när man är ny på något!
Misstänker givetvis att sådan tråd redan finns, men jag vet inte var jag ska leta.
Ptr