Jaha, dieselmotorer som går på JETA1 är i från början en mercedes C200 med common rail och turbo med ca 1,3 bars laddtryck . Thierlet som nu mera ägs av Continental Motors har konverterat den för flygbruk med bla en ny, först lammelkoppling som skall slira lite vid start/stopp och vid vissa varv/belastningar. Den är nu mera utbytt mot ett dubbelmassa
svänghjul med konstant ingrepp. Sedan har dom byggd en
växellåda 1,69/1 som dom bultar på en propeller med hydrauliskt omställbara blad
sk "Constant speed" Hela kitet styrs av en dubblerad ECU Engine
Control Unit. Som pilot har man bara ett
handtag, gasen, med vald gas styr ECU:n så det blir rätt varv, rätt effekt med hänsyn till börvärdet. Den går givetvis att köra på diesel också och drar då lite mindre
bränsle än med JETA1 som är en slags fotosken.
Max effekt är 135 resp 155 HP och ekonomisk effekt vid ca 75 %. Förbrukning runt 18-22 liter/timma.
Motorn sitter i bla Diamond Aircraft DA-40 TDI och DA-42 då som 1X 135 resp 2X 135 hp
Man kan även få Cessna 172 och Piper PA-28 med 155 HP diselmotor
Grundtanken var bränsleekonomi, läs då... JetA1 ca 6 kr/litX 20 liter/timma
Avgas (bensinmotor) flyg ca 12 kr/litX40 lit/timma
Detta är ganska lätt att räkna hem till diesels fördel om inte...
Motorn är dubbelt så dyr i inköp, går bara halva tiden, måste ha utbytes växellåda, högtryckspump,
alternator + div annat krafs ett par tre gånger under sin ganska låga gångtid... 1500 tim resp 1200 tim med en viss möjlighet att gångtidsförlänga 300 tim
Bensinmotorn (Lycoming) går 2000 tim +1000 tim som max till, för halva inköpspriset och egentligen bara
olja, filter,
tändstift och en del underhåll på tändsystemet. (magnettändning) under sin livstid, om man flyger mycket så kan man ev räkna hem diselmotorn.
Det som 63:an önskade om loggning, det har denna motor med varannan sekunds mellanrum.