Väcker upp min g:a tråd igen...
Nu har jag äntligen med lite hjälp (stort TACK till er här som känner er träffade..) införskaffat i princip alla "huvuddelar" som behövs till bygget av tiltfästet.
Ska bara tillv. lite mont.detaljer som axlar, axellåsning och
shims, sen är det hopmontering!
Sen nästa steg, -att montera tiltfästet på maskinen...
Går ju inte att montera en ny detalj med nya axeltappar tills. med slitna bussningar, så de måste också bytas innan slutmonteringen.
Även hydrauliken måste anpassas nu när tiltfunktionen kommer att vara mera "permanet" på maskinen. Som det är i dag så är slänthyd. väldigt ryckig och oexakt (trots att jag monterat en stryp/back-ventil) samt att hyd.ansl. ska flyttas ner från bomen till stickan.
Ang. bussningar: -Är det hårda eller mjuka som gäller?!?
Inte jättedyrt att köpa nya bussningar om dimensionerna finns hos de som säljer transm.detaljer, men gör man de själv så kan man få de precis hur man vill och i valfritt mtrl.
Axlarna kommer jag att tillv. själv utifrån lämpligt stångmtrl, tex slipad
axel. Inte jättebra att svetsa fast fästöronen i, men det går om det är görs riktiga avfasningar och svetsas med tex UTP 65 elektroder.
Sen är det lika bra att se över de andra lederna på grävagg. också när jag ändå håller på, för glapp finns det gott om efter över 5900 h på timräknaren.
Och när kolvarna är avmonterade så är det lika bra att packa om de också, för där börjar bli rejält genomläckage i vissa av de.
OM jag sen skulle råka få dit tiltfästet på maskinen så har jag inte längre någon
planerskopa som går att använda (den g:a är ju med
tilt), börjar nästan t.o.m att bli jobbigt att ha en "hobbygrävare"...
-Eklare att bara "sitta och hänga" på ett forum.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...