Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFlyg

Oljetryck efter nyrenovering av motor

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera flygteknik här

Janson1

17:14:56, 03-04-2015

Hej, för första gången så har jag renoverat en flygmotor, inte bara lagat... Detta innebär att den får en ny livstid av 12 år +förlängning av 5 år i stöten. Och 2000 flygtimmar som går att förlänga till max 3000 tim. Jag håller nu på med inkörning efter ett schema 10 min per varvtal i en timma och sen flygs den på fullgas i två timmar så gott det går.
Det jag har sett är att oljetrycket har sakta gått upp från 75 psi till 85-90 psi vid samma varv, fullgas.
Vad jag har förstått så är det normalt, men vad beror det på?
Det är min fråga till er där ute i cybern...
Jens



jörgen.ottosson

21:46:39, 03-04-2015

Min gissning... :klia: ...med varmare motor minskar lagerspelen = mindre olja som flödar genom lagren.

( om det stämmer så ska oljetrycket vara till baks "på noll" ( alltså nära ditt första mätvärde, inte värdet 0 :grin: ) , när du startar kall nästa gång)
Deus ex machina

Janson1

21:53:57, 03-04-2015

Ja, jag skall kolla, vid kall motor så ligger trycket nära rött maxvärde 100 psi, men jag kan ju se om trycket stiger sakta denna gången med... Bara för att motorn är nyrenoverad så tittar man ju extra noga på tryck, temp, effekt, varv mm hela tiden
(14 psi är ca 1 bar)

63an

21:59:41, 03-04-2015

Bara för att höja temperaturen vad är det för olja/spec.? :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Janson1

22:05:48, 03-04-2015

Just nu går den på rak 40 mineral utan additiv, sk inkörningsolja.

63an

22:10:45, 03-04-2015

Lutar åt Jörgens utsaga då! :thumme: Har du skrivare uppkopplad de är en god hjälp det :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Janson1

22:25:55, 03-04-2015

skrivare?, förklara!

63an

22:34:16, 03-04-2015

Registrera från start till stopp temp. tryck, rpm osv. är ju ovärderligt att kunna påvisa om något händer längre fram i tiden! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Janson1

22:43:58, 03-04-2015

Jaha, nu fattar jag... Detta plan har inga finnesser då det är från 1976 och mätarna är inte tydligheten själv heller, däremot visar dom förändringar väldigt bra. Nu flyger man ju ett plan med ganska lika varv och effekter hela dess livscykel så det är på denna flintamodell inte så stor vits, (tycker jag) Däremot på dom nya planen på flygskolan där jag jobbar så har dom moderna dieselmotorer som är mercedes i grund men konverterade till flyg av Theilert, dom har loggning av nästan allt varannan sekund, så där kan man ladda ner hela motorns livstid i form av tja, allt nästan plus alla tillfälliga fel mm.

63an

22:47:13, 03-04-2015

Vore ju bra ändå att ha Facit i hand OM nån klantar till under flygning å visa upp för undersökningskommisionen :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

Janson1

21:22:21, 06-04-2015

Nu var jag uppe nästan en timma till och plågade med fullgaskörning, beteendet var identiskt, oljetrycket ökade efter en stund. En teori... Den har ju oljekyl som är termostatreglerat. Om det är så att när oljan blir så varm att den leds ut för kylning blir din rejält kall igen och därmed tjockare med ökad tröghet och tryck?
Mer reflektioner från er önskas!
Jens

1 person gillar det här inlägget.

cekstam

21:59:57, 08-04-2015

Dieselmotorer i flygplan? Det får du väldigt gärna utveckla vidare :)

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'

Janson1

22:34:55, 08-04-2015

Jaha, dieselmotorer som går på JETA1 är i från början en mercedes C200 med common rail och turbo med ca 1,3 bars laddtryck . Thierlet som nu mera ägs av Continental Motors har konverterat den för flygbruk med bla en ny, först lammelkoppling som skall slira lite vid start/stopp och vid vissa varv/belastningar. Den är nu mera utbytt mot ett dubbelmassa svänghjul med konstant ingrepp. Sedan har dom byggd en växellåda 1,69/1 som dom bultar på en propeller med hydrauliskt omställbara blad
sk "Constant speed" Hela kitet styrs av en dubblerad ECU Engine Control Unit. Som pilot har man bara ett handtag, gasen, med vald gas styr ECU:n så det blir rätt varv, rätt effekt med hänsyn till börvärdet. Den går givetvis att köra på diesel också och drar då lite mindre bränsle än med JETA1 som är en slags fotosken.
Max effekt är 135 resp 155 HP och ekonomisk effekt vid ca 75 %. Förbrukning runt 18-22 liter/timma.
Motorn sitter i bla Diamond Aircraft DA-40 TDI och DA-42 då som 1X 135 resp 2X 135 hp
Man kan även få Cessna 172 och Piper PA-28 med 155 HP diselmotor
Grundtanken var bränsleekonomi, läs då... JetA1 ca 6 kr/litX 20 liter/timma Avgas (bensinmotor) flyg ca 12 kr/litX40 lit/timma
Detta är ganska lätt att räkna hem till diesels fördel om inte...
Motorn är dubbelt så dyr i inköp, går bara halva tiden, måste ha utbytes växellåda, högtryckspump, alternator + div annat krafs ett par tre gånger under sin ganska låga gångtid... 1500 tim resp 1200 tim med en viss möjlighet att gångtidsförlänga 300 tim
Bensinmotorn (Lycoming) går 2000 tim +1000 tim som max till, för halva inköpspriset och egentligen bara olja, filter, tändstift och en del underhåll på tändsystemet. (magnettändning) under sin livstid, om man flyger mycket så kan man ev räkna hem diselmotorn.
Det som 63:an önskade om loggning, det har denna motor med varannan sekunds mellanrum.

Janson1

22:45:29, 08-04-2015

Bränslepriser i dag JetA1 ca 10 kr Bensin Avgas 100LL ca 20 kr
Dessa priser har blivit lite av dagspriser och det kan skilja gaska mycket beroende på var man tankar.
Sedan så finns det i dag HELT blyfri flygbensin 91/96 UL alkylatbensin, tack vare sin renhet är den 70 öre lägre skatt på...
Sen så tillkommer ev skatt på jetA1 och på bensin dras skatten ev av efteråt vilket i praktiken så är det ingen större skillnad på literpriset. Kvar blir förbrukningsskillnaden, där har ju diseln en fördel med sitt betydligt högre kompressionsförhållande.

63an

07:01:20, 09-04-2015

Ok det ränner iväg med bränslekostnad men ser ju att min utbordare drar circus sådär oxå i timmen, man kommer en bit men flygplanet kommer massor längre! Tja aldrig blir det idealiskt :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.