Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Köpa plog till John Deere 3130

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera plogar i detta forum

Andreas A (trådstartaren)

#1 » 20:09:11, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har i dagarna insett att min lilla 2 skäriga Kverneland-plog är alldeles för liten till min JD 3130. Den passar dock bra på min Mf35'a.

Vad bör jag titta på för plog till min traktor?

Det är något hektar vall som ska plöjas per år så jag vill inte lägga en förmögenhet på en växelplog till exempel.

Traktorn har 18.4-34 bak. På 35'an finns begränsningslänkar som man justerar plogen med i sidled så att bakhjulet går i plogfåran. Hur funkar det på 3130 där det bara sitter gjutjärnsklossar i mitten, eller löser det sig när jag får på en plog i rätt storlek till traktorn?

Bild

Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Martin.Eriksson

#2 » 20:13:34, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En plog ska inte spärras i sidled. den ska ställas in så den följer traktorn och när man gjort det kan man sätta sprinten i det avlånga hålet. då kan plogen röra sig lite sidled men man har ändå begränsat så inte plogen kan flaxa i sidled hur mycket som helst när den är lyftad..
Ska du ha buren elle delburen?
buren kan du ha en 4sk tegplog och delburen går de nog med en 5a å..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

BM425

#3 » 22:22:17, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om plogen slänger hit i dit bakom traktorn kan plogens bäraxel vara för liten/kort. Dragstängerna på traktorn o bäraxel ska bilda en triangel med spetsen någonstans i mitten av traktorn (minns inte riktigt det rätta måttet). Står dragstängerna på traktorn paralella vid plöjning så kommer plogen att gå som den vill.

Läs här http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=533651 där finns en PDF på norska läs på sidan 22-23.

Har du bara några ha att plöja om året så är det knappast lönt att byta plog även om det säkert står många oanvända tegplogar på gårdar idag.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Göran Ekman

#4 » 07:54:10, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 el 4 skäriga tegplogar finns det ett skapligt utbud av,även om dom inte ligger på Blocket står i nästan varenda loge eller maskinhall på alla ned lagda små jord bruk. Delburet är lite besvärligt när man ska backa om det löst i marken. Kolla att det finns slitdelar till plogen att köpa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas A (trådstartaren)

#5 » 22:30:41, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:3 el 4 skäriga tegplogar finns det ett skapligt utbud av,även om dom inte ligger på Blocket står i nästan varenda loge eller maskinhall på alla ned lagda små jord bruk. Delburet är lite besvärligt när man ska backa om det löst i marken. Kolla att det finns slitdelar till plogen att köpa.
Göran i Björnarbo

Det var 2 eller 3 skärig tegplog jag hade tänkt mig. Vilka fabrikat eller modeller ska man välja eller undvika?

Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Göran Ekman

#6 » 21:19:19, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara erfarenhet av Överum och Kvrneland . Överums plogar bör nog vara med plogkropp V tidigt 80tal, känns igen på att spetsen är skruvad uppifrån . Undvik plogar med gjutna spetsar. Sten utlösning tror att de med gummikuddar ger minst problem , hydralisk stenutlösning med en glasbehållare kan vara lite struliga när de blir äldre. Kverneland fick lite stadigare ramar i slutet av 70talet dessa är fyrkantiga stenutlösningen består av en bladfjäder som sällan krånglar . Finns flera märken som jag inte vet något om.
Du bör leta efter en välskött plog , den som står in oljad på logen, inte den som står över vuxen bakom logen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Andreas A (trådstartaren)

#7 » 20:44:05, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har glömt att uppdatera här på ett tag.
Började med att läsa på lite ur en bok jag fått från svärfar.
Bild

Har nu kommit igång med plöjandet med en lånad 2sk plog. Jag tror det är en Kyllingstad och på märkskylten står det 1971 som årtal.

Bild
Bild

Som ni ser har jag fått plocka bort den bakre skivristen då hjulet ville lossna från axeln hela tiden. Blir till att fixa det innan återlämning av plogen.

Som bonus så har grannen skaffat fram en Överumsplog till mig som jag får renovera upp om jag vill.

Bild

Bild

Det är en hel del att fixa på den. Det gick illa åt plogen att åka kontainer och bli avtippad.
Krokigt
Bild

Trasigt
Bild
Bild

Den mittersta spetsen är också avbruten så jag måste hitta en ny.

Den största åkern är klar och jag har börjat på en liten mindre bit. Jag har fortfarande svårt att få till de fyra första fårorna som bildar startfåran.

Bild
Bild

Ni får gärna berätta om ni vet något om den 3sk plogen då jag kommer att göra ett försök att fixa till den.
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Bengt Erik Eriksson

#8 » 21:45:29, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den överumaren har halvautomatisk stenutlösning dvs du måste stanna och backa för att fälla ner plogkroppen efter en stenkänning. Plogkroppen heter nog SML och är vid detta laget mycket svårt att hitta vändskivor till. Spetsar finns fortfarande att köpa Hos mölbro eller belota
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Per Einar

#9 » 23:35:18, 24-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte mig en tre-skärig Fiskars KH tror jag den heter med lång vändskiva för när jag plöjde vallbrott på mina myrmarker ville grästorvan åka med framför både kyllingstad 2001 och kvernelands. Deras brytvänskivor blev för tvära. Annars tyckte jag mer om Kyllingstadplogen. Nu har väl Kvernelands som köpte upp Kyllingstadplogen blivit bättre för jag ser inte att han som plöjer med 5-skärig växelplog åt arrendatorn inte har samma problem på myren som jag hade.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0

Göran Ekman

#10 » 08:36:51, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner lite spontant att den Överumaren behöver rätt mycket kärlek för att bli en bra plog. Svårt att se om den är rak. Skulle personligen letat på en bättre plog.
När man börjar plöja , de första dragen brukar man kalla för rygg finns lite olika metoder för att få till den. Finns trådar på forumet med länkar till litteratur och filmer . Sök plöjning , rygg , plöjningsmetodik bör du finna något
Skiv ristar är bra att ha det blir väldigt konstigt när man plöjer utan , går att använda det som kallas knivristar.
Plogar och plöjning är ett ämne som kan bli hur stort som helst. Plöja med dålig utrustning blir bara tråkigt med dåligt resultat, plöjning när allt funkar är underbart.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bengt Erik Eriksson

#11 » 17:10:20, 25-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är lite spännande är att dendär röda tvåskäriiga plogen är så otroligt lik överumsplogen men ändå inte..
Man får en känsla sv att någon konstruktör har bytt arbetdgivare där på 60-70 talet..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se