Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Compaund Ångmaskin av 4 cyl bil motor

371 inlägg • Sida 1 av 25
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

wille_89_ (trådstartaren)

#1 » 21:07:05, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag kommer under året med säkerhet försöka bygga om en 4 cylindrig bilmotor. med compaund teknik. alltså 1 högtryck cylinder och dom andra 2 som lågtryck i mitten och den högra som samverkar med cyl 1 kommer jag demontera vevstake kolv och sånt och bara använda 3 cylindrar. förresten 3 cylindriga smart motorer går ju inte med 180 grader försjkutning mellan takterna har jag för mig?

kommer använda kondensor. och oljeseparator av denna typ: http://www.zatzy.com/teknik/285711-olje ... evhus.html alternativt bygga en hemmagjord med u flänsar.
enkelverkande mekanism.

är inte HD motorer långslagiga med stor volym men de har inte 180 grader förskutning i slaget va? har läst en del i ångmaskinlära nu och känner att jag har hyffsad kunskap för att börja bygga. kommer bygga bellcrankventiler till HT och använda uniflow i LT cylindern var tanken, nån som kan lägga upp en länk eller skriva hur ventilerna ska ställas. om jag anvädner kamaxel fårn en bilmotor?

funderade på bellcrank ventil med men de blir lite svårt, för tanken är 50 % fyllning och resten expasion och sen vidare till LG cylinderna och sen till kondensorn med undertryck.
pannan kommer vara en vattenrör panna. ber om ursäkt för mina gamla trådar som inte genomförts och lägger denna här som en tråd som behandlar frågor om ämnet.

detta är frågor innan jag lovar nåt bygge och då kommer jag lägga de i projekt tråden isf.
Senast redigerad av wille_89_ 23:23:43, 08-08-2011, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet



nixs

#2 » 21:20:41, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:vad för 3 cylindrigt motorblock kan man använda?
vevstakarna måste stå i 180 grader från varann. står inte dom flesta 3 cylindriga ottomotorer i 120 grader tändning? boxer motor?
och smarts 3 cylindriga motorer är de med 120 grader?


Är du på riktigt? :lmao: :lmao: :lmao:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#3 » 21:40:09, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har letat mycke på internet och inte hittat nåt om en sån här konversation, tack för hjälpen :sad:
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#4 » 21:42:26, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:jag har letat mycke på internet och inte hittat nåt om en sån här konversation, tack för hjälpen :sad:


Att du har totalt fel i nästan hela resonemanget ovan? Spelar det någon roll i sammanhanget?

Back to basics, läs på mera!! :laes_detta: :laes_detta: I skolboken förslagsvis! Allmän motorlära som exempel.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#5 » 21:46:19, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag inte vara tråkig, men tänk på smörjningen...jag skulle nog välja att inte nyttja en motor som utgångs punkt. Du måste ju ha olika cylinderdiametrar för att kompensera trycksänknigen/volymökning. Så du får ju väldigt lite kvar av grundmotorn (kolvar och block utgår...om sen dessutom veven har fel "tändvinkel"....)

Mitt råd är läs på lite om vilka material man brukar välja i ångmaskiner ( kanske finns omnämnt i samma litteratur som du redan läser) och planera ett bygge utifrån det. ( du kanske kan använda vissa delar från en motor, men räkna med att du får bygga mycket själv)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#6 » 21:57:00, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns en av få firmor som fortfarande bygger ångmaskiner i Sverige.
http://www.breding.nu/Aangmaskin.html

Om du tittar lite på bilderna så ser du att materialet skiljer lite från en bensin/dieselmotor.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

MN

#7 » 22:00:24, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wille: har du kollat på en riktig ångmaskin? Och skall du bygga en compoundmotor med enkelverkande kolvar???

MN
fd eldare och däcksman S/S Motala Express
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Joe

#8 » 22:14:04, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken trevlig ton det var här då....

Det finns folk som har modifierat motorer till ångdrift, fast de har kanske inte läst så mycket?
VW på ånga
En kort filmsnutt på tuben
Det är mycket arbete oavsett om man bygger om nåt befintligt eller bygger nytt..
Ett nybygge är nog dock enklast om du ska köra compound.

Ett tips är att börja enkelt med en B&S motor, billigt att införskaffa.


Dock så fanns det tydligen enkelverkande compound maskiner:
Bild
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... _III,_1903).jpg

Google is your friend!
Senast redigerad av Joe 22:18:14, 08-08-2011, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Robban_C

#9 » 22:31:53, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inte så många trepipiga bensinmotorer. Några nyare bilar kan nog ha det men då blir det dyra motorer.
En del hojar finns med trepipigt men det är inte heller så billigt.
En del mindre dieslar finns som trepip, ex vis i mindre minigrävare, från c:a tre ton och nedåt. Inte heller detta är nån billig lösning.
Dessutom kan du nog kallt räkna med att allt som är trepipigt har 120 gr vev. Det är liksom enda chansen att få harmoni i en trepip.

Och trepipig boxer? Du skämtar väl?
En boxer har liksom ett jämnt antal cylindrar, det är vitsen med en boxer, lika många pipor på var sida som motverkar varandras "obalanser" oc h övriga rörelser. Med ojämnt antal pipor så får man inte den effekten.

Trepipigt är mig veterligen alltid raka i konfigurationen.


wille_89_ skrev:... alternativt använda en V MC motor eller 2 cyl boxer och modda dit en cylinder med dubbla borrningen för lågtrycken? ...

Är du medveten om svårigheten i ett sådant bygge?
Jag klarar det möjligen men jag har varken resurserna eller tiden.
Låt oss säga att du har resurserna och tiden men har du kompetensen?


wille_89_ skrev:... är inte HD motorer långslagiga med stor volym, en sån skulle jag kunna använda till motor eller? ...

Ja, det är dom men dom är också rätt dyra som "donator".


Jag är inte så jätteinsatt i ångmaskiner men jag undrar över det som flera redan påpekat, är det rätt material i en motor?
Ex vis fodren som oftast är en eller annan form av gjutjärn, det är oerhört lättrostat. Känns sisådär med ånga som kan kondensera emellanåt.
Och kolvringarna som också oftast gärna rostar....
Och var tar vattnet vägen när det har kondenserat bland rostiga foder och ringar? Vevhuset?
Det här känns som en konstruktion som kommer att lägga av pga korsdrag rätt omgående.
Dock tål det att påpekas att jag inte kan så mycket om ångmaskiner. Ge mig gärna svar på mina funderingar!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#10 » 22:33:50, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:Vilken trevlig ton det var här då....

Wille har en historia av vilda idéer utan kunskaper men nu säger han ju att han har läst på lite. Man får alltså förstå att folk är skeptiska till Willes idéer, det är jag också men jag tycker att vi låter honom framföra sina idéer nu när han säger att han har läst på lite.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#11 » 23:32:26, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

wille_89_ skrev:hej jag kommer under året med säkerhet försöka bygga om en 4 cylindrig bilmotor. med compaund teknik. alltså 1 högtryck cylinder och dom andra 2 som lågtryck i mitten och den högra som samverkar med cyl 1 kommer jag demontera vevstake kolv och sånt och bara använda 3 cylindrar. förresten 3 cylindriga smart motorer går ju inte med 180 grader försjkutning mellan takterna har jag för mig?...

Ändrar du på gamla inlägg så ser det ju ut som om vi har svarat på nåt helt annat än det vi besvarade. Tycker du det är bra?


Du kan inte ta bort en kolv och stake från en 4-pipig puffra eftersom det kommer att skapa enorm obalans.
Grundläggande mekanik och motorlära!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

wille_89_ (trådstartaren)

#12 » 23:35:26, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

-ni missuppfattade nog iden. dom 2 kolvarna i mitten arbetar ju som lågtryckcylindrar medans den fjärde cylindern är ur funktion och kolv vevstake och ventiler är ur demonterade. kolla bilden:[img][img]http://i275.photobucket.com/albums/jj284/kokis__/steammotor.jpg[/img][/img]
-på wikipedia står att de har konverterats och att de funkar fint att konvertera 2 taktsmotorer till uniflow motorer. så jag tror inte de är helt fel material och i min ång lära står de att cylindrarna och kolvringarna är gjorda av gjutjärn alltså samma material ,sen kanske de skiljer vissa material. men inte helt olika.
-och problemet med obalanseringen tror jag inte påverkar eller? vid så låga varvtal som de är på en ångmaskin då svänghjulet ska bytas till ett mycke tyngre, och då den troligen inte kommer varva över 1000 rpm. rätta mig om jag har fel. jag har tänkt använda antingen bell crank ventiler till högtryck cylindern och då med nån slags stänksmörjning. resten av motorn smörjes av trycksmärjsystemet sen får jag använda nån slags olje skiljare och cilister.
som sen pumpas tillbaka till sumpen och koppla adapter i oljefiltret som leder oljan till stänksmörjningen i bell crankventilsystemet. men jag är inte säker om jag ska använda de eller om jag ska ha vanliga ventiler i toppen. de måste ju orka stänga vid de höga ångtryck som blir. kanske uppmot 50 bar. orkar de verkligen stänga?
och är de effektiva med ringa strypning. LT cylindern har ingen ventil förutom inloppet från högtryckcylindern. utan trycker ut avgaserna i porten vid NDP.
-sen skrev jag ju att de va 120 grader mellan takterna i 3 cylindriga motorn så vad var fel där? aja. måste ha en 180 grader förskjutning mellan takerna för att jag ska kunna utnyttha compaund system. därför jag tänkte avända en bilmotor med 3 cylindrar.

-MN ja jag har varit på ss bohuslän och sett en trippelmaskin i arbete de va intressant. jag har tänkt köra torrmättad ånga som knappt innehåller nåt vatten de smärjer även maskinen efter varmkörning varvid ingen olje smörjning behövs. problemet med kondensation som kan orsaka rost brukar man väl lösa med. oljeinsmörjnign efter avstägning.
vattenfällor kommer jag ju använda hursomhelst. som fångar upp kondensatet i maskinen. :)
ber om ursäkt för ändringarna. ni har svarat massa innan jag hunnit få de rätt.
tacksam för hjälpen och kunskapen ni har som hållt på med ångmaskiner.
Senast redigerad av wille_89_ 00:04:55, 09-08-2011, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#13 » 23:43:36, 08-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Du kan inte ta bort en kolv och stake från en 4-pipig puffra eftersom det kommer att skapa enorm obalans.
Grundläggande mekanik och motorlära!


Redan ändrat 4 gånger i inlägget, måste vara rekord på maskinisten?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

wille_89_ (trådstartaren)

#14 » 00:24:10, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

en snabb tanke skiss slarvig. har inte bestämt alls vilka eller vad för ventilsystem som ska användas. säg va ni tycker
[img][img]http://i275.photobucket.com/albums/jj284/kokis__/ngskiss.jpg[/img][/img]
Användarvisningsbild
wille_89_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:44:18, 13-08-2009
Maskintyp: Ej angivet

Rylander

#15 » 02:38:46, 09-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta blir spännande!
Lycka till Wille :driver:
Användarvisningsbild
Rylander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:56, 23-04-2009
Ort: Sölvesborg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Cat, poclain,Bm, Skrot


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hymanist, stefan broberg och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se