Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Byta framhjulslager Volvo V70 2005 - bra knep?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

MN

11:00:41, 24-05-2015

framvagnen på min bil ylar som om man åker på vinterdäck med 600 dubb i. Sprillans nya Michelindäck sommardäck på nu så det kan nästan bara vara lagren. Ljudet ändrar sig vid lätt slalomåkning, kan dock inte lista ut om det är höger eller vänster.

Nåväl, det vanliga är är väl att man delar lagerhållaren från fjäderbenet men då ryker ju inställningen av camber och jag har inte tid att dritta med detta nu inför en mycket snar 200 mils resa :-( Får man loss lagerhub från drivaxeln om man släpper nedre sprindelleden i länkarmen? Skall drivaxelsplinesen limmas med loctite? Vill minnas att det diskuterats på 850/V70...?

Fö noterar att gummina i övre fjäderbenslagringarna är ruttna igen efter 2,5 år? WTF??? Vill minnas det var Lemförder jag satte dit. Suck!

MN



rospigg

12:00:53, 24-05-2015

Ohoj!

På min S80 satt lagerkasetten med 4 st skruvar mot fjäderbenet,
bara lossa drivaxelns mutter-hjul-bromsok-skiva och sen hjullagret, inte i närheten av spindellagring eller dess inställning.
Edit: ingen loctite på splines, jag smorde på kopparfett
Mvh Rospigg

PerÖ83

13:25:23, 24-05-2015

De stämmer rospigg.

Ett knep att hitta vilket lager som är dåligt och som inte är glappt, snurra på hjulet medans man känner fjädern.
Fjädern fungerar som en vibrations förstärkare.

3 personer gillar det här inlägget.

RV

18:24:30, 24-05-2015

Hur simpelt som helst på en V70,om du inte råkar dra ut drivaxeln ur växellådan förstås. Då har du jobb :uupps: .

Rikard

1 person gillar det här inlägget.

MN

08:06:52, 25-05-2015

Tack för svar. I väntan på lager knäckte jag upp alla skruvar och smorde så jobbet skall smidig. Det är det vänstra som morrar men för att märka något extraordinärt ljud får man ta bort bromsbeläggen och sätta dit hjulet igen för att ha ngt att snurra på. Automatlådan och beläggen bromsar och väsnas så mycket annars att lagerljud inte hörs (eller så är jag ding i lodet)

En an skruvarna till lagret går inte att få på en hylsa på utan att släppa nedre spindelleden. Går helt enkelt inte att trycka ihop drivaxeln tillräckligt för att få en hylsa förbi yttre drivknuten.

F ö undrar jag över dessa bromsar Volvo smällde dit? Den glidande ytterdelen sitter så slappt på styrpinnarna att skiten kantrar rätt omgående och så har man en 1 cm bredd rostrand i ytterkant som dessuton slipar ned beläggen (men det spelar ingen då inre belägget äts upp 3 ggr så fort som det yttre). På 240 med sina fasta 4kolvsok räckte det att rengöra, motionera kolvarna och smörja vid varje däcksbyte så funkade de perfekt, jämnt slitna belägg och skivor och med bra bett! Utveckling???

MN


Bild
Bild
Bild

krokodilen

08:22:30, 25-05-2015

Om du lyfter lite i navet för att på så sätt skapa lite mera luft kring delarna. Annars om du släpper kulbultens klämförband borde det väl inte rubba inställningen eller?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

MN

09:21:17, 25-05-2015

krokodilen skrev:Om du lyfter lite i navet för att på så sätt skapa lite mera luft kring delarna. Annars om du släpper kulbultens klämförband borde det väl inte rubba inställningen eller?

/C


Det räckte att släppa muttern med centreringskona till kulbulten och bända ned länkarmen så få tillräckligt med utrymme för 18 mm hylsan :-)

M

krokodilen

09:23:45, 25-05-2015

Nice!! :thummar:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

Stefan1972

09:28:08, 25-05-2015

annars är det väl inga problem att släppa fjäderbenet heller. Finns inga justeringsmöjligheter där vad jag vet.
Fjädersätena är ett klassiskt problem, har dock inte sett nå problem med lemförders gummin direkt. Allt annat är ingen ide att skruva dit överhuvudtaget. Konstruktionen är ju piss egentligen.

nordsjöklättrarn

12:25:42, 25-05-2015

Ett fult tjuv knep med att hitta lager ljud fram på en framhjulsdriven bil är att hissa upp ena framhjulet, starta bilen lägga i växel och försiktigt försiktigt släppa upp kopplingen lite så det börjar driva. ( den driver ju då bara på det hjul som går lättast= det i luften. Och lagerljudet hörs ganska tydligt.
Men var försiktig!

Annars e lagerbyte på en V70 ganska enkelt å snabbt. :)

MN

07:11:58, 29-05-2015

Låta ett drivhjul stå kvar på backen när bilen har antispinn, stabilitetsblaha blaha är mer än jag vågar. :grin:

Är nu bytt på bägge sidor och nu susar det bara lite lätt från de franska ballongdäcken (215/65-16) men nu hörs ju resten av klonkandet i framvagnen desto mer :-( . Klapperstagen står på tur och sedan byta skivor och belägg (funderar på att hålborra skivorna fram).

MN

Galne

07:42:41, 29-05-2015

MN skrev:Låta ett drivhjul stå kvar på backen när bilen har antispinn, stabilitetsblaha blaha är mer än jag vågar. :grin:

Är nu bytt på bägge sidor och nu susar det bara lite lätt från de franska ballongdäcken (215/65-16) men nu hörs ju resten av klonkandet i framvagnen desto mer :-( . Klapperstagen står på tur och sedan byta skivor och belägg (funderar på att hålborra skivorna fram).

MN


Man brukar kunna stänga av antispinn och det på bilarna...

1 person gillar det här inlägget.

nordsjöklättrarn

08:51:01, 29-05-2015

Bra poäng! Stäng an antispinn :)

Jag böt allt på min 01a fjäderben länkarmar styrleder lagerskålar till fjäderben..
Fortfarande klonkade det :(
Tills jag pressade ihop fjädern å la gummislang på ca 15 cm.. Då försvann de. Trots fjädern låg riktigt var det nått med det som klånkade..
Tror till och med volvo har en sånn slang del som reservdel i listan..