Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Dränera huset åt en pedant

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Beaver3 (trådstartaren)

#1 » 08:28:43, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat ett dränjobb, och när man närmar sig fastigheten förstår man att har bor superpedanten nummer ett.

Hur gör ni?
Tackar ni för er och säger att ni inte har tid eller hugger ni in på jobbet?

Jag har gjort ett sådant jobb och det var inga problem att göra arbetet eller det runtomkring om man bortser från alla växter som skulle jordslås och återplanteras, även den 7 meter höga granen.

När jobbet var klart och vi lagt upp plusmassor runt utgrävningen så ville inte kunden betala förrän allt såg ut som när vi började, alltså bort med plusmassorna och finplanering och grusning runt huset för att få ut pengarna.

Två veckor senare kom så nederbörden med skyfall och telefonen började ringa, så här kan ni inte lämna ett jobb, kom tillbaka och se till så allt är perfekt, jag försökte förklara hur det funkar men dom hade ingen förståelse utan menade att man skulle stampat hela jobbet under återfyllning, men jag sa då att det gör man inte för det priset ni fått.

Vad gör ni grävare med sånt, tar smällen och blir osams eller vad?
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn



lennartostman

#2 » 08:57:17, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen grävare så jag skulle väl vara en kund om det skulle utföras hos mej.
Då upprättar man ett kontrakt på arbetet.
Kolla bilagorna.
Vad tror du om de?
Lycka till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Robban_C

#3 » 09:08:29, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall så står det i orderbekräftelsen:
*Finplanering utföres så långt det går med grävmaskin.
*Stenkrattning, sådd av nytt gräs och övrigt ytarbete utföres av kunden.
*Justering av eftersjunkning ingår ej.

Ja, ungefär så. Något överblivet material brukar jag inte lämna kvar eftersom det sällan är nåt användbart. Kunden har oftast inte resurser att hantera lerhögar och sten efter vintern. Detta kan givetvis variera med vad det är för material och därmed kanske var man bor i landet men här är det ofta väldigt tung lerjord.
Man kanske skulle börja lämna nån dm plus ovanpå schaktet? Det blir ju i alla fall lite mindre att transportera bort.

Packning gör jag inte om det inte ska byggas ut (typ pensionärskuvös med platta på mark) och i såna fall återfyller jag den biten (plus släntvinklar åt sidorna) med sten och bergkross och packar på rätt sätt (skiktvis med tillräckligt tung padda). Men detta kostar givetvis en god slant extra så de flesta avstår och bygger en annan kostruktion eller avvaktar tills dom tror att det har sjunkit klart.

Men i övrigt så trycker jag ner fyllningen så mycket jag kan. Gärna ner med nån sten emellanåt och tryck ner den i fyllningen också, då hårdnar det till lite mer just där i alla fall.
Det är effektivare att trycka med sticka in i en raskant (dvs med skäret riktat snett uppåt mot hytten) framför maskinen än att trycka med skopa (bom ner) på färdig yta. Blir ytterst lite eftersjunk men det är inte alltid man kommer åt att göra så.
Fyllning kan man göra med planerskopan men ska man trycka så som ovan så lär man ha med sig en smalare skopa också eftersom man sällan kommer ner i schaktet med planerskopan.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

lennartostman

#4 » 09:17:33, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som jag skickade, kan det användas med tilläggen som du skrivit i din orderbekräftelse.
Om du redan skickat din orderbekräftelse är det ju försent att ändra något.
Det låter ju lite osäkert tex. lydelsen
'...så långt det kan utföras med grävmaskin'
Det finns ju en uppsjö av olika storlekar! Vilken avses i din order?
Hantverkarformuläret är ju avsett att göra det enklare för båda parter.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Robban_C

#5 » 09:29:08, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta som dränerar hus är ena riktiga tattare på att köra maskin (men billiga :slag: ) och jag får till det rätt bra med planering och renskrapning från fyllning på gräsmattan etc så jag är inte alls orolig för den delen.
Om nån tycker att jag inte har uppfyllt min del så får dom ta ut en besiktningsman och jag vet vad han kommer att säga. :grin:

Har för övrigt inte fått klagomål på ytarbetet mer än en enda gång och då gällde det eftersjunkningen som hon inte hade väntat sig trots att det stod i orderbekräftelsen. Jag hjälpte henne med att köra dit ett lass sållad fyllning på bilkärran så var det klart sen.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beaver3 (trådstartaren)

#6 » 09:51:40, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnäll blir det om man har med akademiska pedanter att göra.

Vi har också fått till det bra det är jämt och fint, men när kunden inte ens accepterar att det ligger 3 cm grus på ett ställe och fem centimeter på ett annat ställe då blir det svårt.

Vi har t.o.m handkrattat gräsmattan för att dom skall bli nöjda.

Jag skulle helt enkelt vilja komma ifrån sånt här gratisarbete och kunna lägga tiden på pågående jobb.

Kanske man borde skriva in att man lägger plusjord och återkommer med finjustering ett år senare.

När vi byggde vårt hus så fyllde gubbarna upp med jord till normal nivå, men jag har fått efterfylla ett par gånger efteråt med nåt års mellanrum.

De andra husen vi gjort med normala innehavare har inte klagat när vi lämnat det med plusjord och återkommit senare för att räta ut marken, eller också har dom valt att göra det själva.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Beaver3 (trådstartaren)

#7 » 09:58:22, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ditt hantverksformulär står det, bara betala för utfört arbete.

Det är där tvisten kan uppträda, är arbetet utfört när man lägger upp plusjord, det kommer ju som sagt att sjunka sakta men säkert.

I förtsättningen kommer jag nog inte att gå längre än till grovplanering i kontraktet.
Finplanering får bli ett tilläggsarbete.
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Robban_C

#8 » 10:01:37, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:Gnäll blir det om man har med akademiska pedanter att göra. ...

Ja, dom är helt klart värre. Somliga fattar inte ens att det eftersjunker trots klara och tydliga förklaringar. Man kan säga att dom är lite "Vilse_". :mrgreen:

Men med sånt som jag skriver i orderbekräftelsen så slipper man (oftast) gnäll.
Sen går det ju naturligtvis att återkomma och efterjustera, kratta med mer om man får betalt för det.

Men jag tycker inte att du ska skriva in i orderbekräftelsen att du återkommer efter ett år och justerar. Dels kan du ge dig f*n på att det går åt ett kvarts lass mer än du trodde och då blir det en massa trassel med hämtning etc. Dels nya markskador (kanske).
Dels är du inte säker på att det har sjunkit klart då ens. Det kan ju bli en "dålig" vinter så att det inte sjunker ordentligt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Patrik_L

#9 » 10:05:02, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robbans tre rader i orderbekräftelsen borde lösa de flesta problemen med eventuella "evighetskunder". Ett alternativ kan vara att lägga till ytterligare en rad där det framgår att ytterligare arbeten debiteras med fullt timpris.

Då blir det åtminstone inte gratisjobb om man ska återställa mer. Kör man på timme så brukar kunden kasta ett öga på klockan och känna sig nöjd efter en stund.
Senast redigerad av Patrik_L 10:05:37, 11-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Robban_C

#10 » 10:07:13, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:I ditt hantverksformulär står det, bara betala för utfört arbete.

Det är där tvisten kan uppträda, är arbetet utfört när man lägger upp plusjord, det kommer ju som sagt att sjunka sakta men säkert.

I förtsättningen kommer jag nog inte att gå längre än till grovplanering i kontraktet.
Finplanering får bli ett tilläggsarbete.

Är det mig du menar?

Jag lägger aldrig upp nåt extra material. Det ska se plant och fint ut när jag åker därifrån.
Jag har sett ett par ställen där dom har lagt kvar lite plus ovanpå schaktet och det ser ju för bedrövligt ut (i alla fall dom som jag har sett). Kanske kunden är mer benägen att klaga då än om det ser plant ut, trots att det var rätt tänkt?


Har nu kollat i en av orderbekräftelserna, så här står det ordagrant:
Följande ingår ej i Maskinservices åtaganden:
*Spräckning/sprängning av eventuella storstenar eller berg.
*Justering av återfyllningens eftersjunkning.
*Inget ytarbete såsom stenläggning, stenkrattning, läggning av matjord, eventuell sådd av ny gräsmatta etc ingår. Ytorna finplaneras dock så långt det går med grävmaskin.
*Rivning och återuppbyggnad av befintlig carport på vänster sida göres av kunden.
*Eventuell renovering eller sänkning av dagvattenbrunn ingår ej.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Beaver3 (trådstartaren)

#11 » 10:18:57, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild på ett par jobb vi gjort och hur vår efterplanering ser ut


Bild



Bild
[/img]
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

BlackLuck

#12 » 12:09:19, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har vid ett tillfälle tackat nej till ett sådant jobb. Det var dock inte fastighetsägaren det var fel på utan ägarens farbror. Detta framgick ganska omgående när vi träffades för att skriva avtal och det hela slutade med att jag tackade för mig, samtidigt som jag verkligen kämpade för att inte drämma spaden i huvudet på karln.. :evil:

Fastighetsägaren ringde mig senare och bad så mycket om ursäkt för gubbens översittarfasoner och bad oss ändå att åta oss jobbet då vi enligt honom hade den mest seriösa approachen både i offert och bemötande.
Jag sa än en gång -Tack, men nej tack, och han förstod mig.

Det spelar ingen roll hur bra resultatet blir i ett sådant fall. Det duger ändå inte och skapar bara dålig reklam.
Senast redigerad av BlackLuck 12:11:19, 11-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

Michael Meier

#13 » 12:58:36, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:....jag försökte förklara hur det funkar men dom hade ingen förståelse utan menade att man skulle stampat hela jobbet under återfyllning, men jag sa då att det gör man inte för det priset ni fått....


Det går också att ta med sådant i en offert, uppdelat i etapper, så finns möjligheten och det gör allt tydligare, ökar förståelse angående priset som blir därefter
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#14 » 13:41:46, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många åsikter men har du torrt på fötterna så får han väl ta dit en besiktningsman som värderar arbetet! Du ska inte ligga ute med pengarna..
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#15 » 14:08:09, 11-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man träffar på kunder där man får en känsla av att det blir problem, är det alltid bättre att tacka nej. Det kommer fler objekt, hos kunder där man i vart fall på förhand tror att det ska gå smidigt. Även om man har dålig beläggning just då, är det inget skäl till att hoppa på ett objekt där man befarar att det blir strul. :thumme:

Och ett kontrakt av Robbans typ är absolut nödvändigt även om allt ser lugnt ut. (inte minst viktigt om du gräver åt en "bekant")
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se