Lite offtopic med bilder från en oljerigg, men det är ju fortfarande mycket hydraulik och stora dieselmotorer. Jag jobbar på den här som maskinist, dvs jag har hand om all den tekniska utrustningen och övervakning av densamma i maskin. Jag hjälper även mekanikerna och hydraulikerna ibland om det behövs. Dock har jag inget med själva borrningen att göra, vi bara reparerar det de har sönder
Så här ser den ut, ett så kallat "drill ship"
Två av sex maskiner, STX MAN, V16 a ca 8000kw styck som driver varsin 11kV generator.
Delar av fartygssektioner på varvet i sydkorea.
Själva borr-riggen
En vy över varvsområdet.
Själva "borrmaskinen" en av två, elektriskt driven med ett vridmoment på ca 700 000 Nm
Här sitter "drillern" och styr hela paketet, det är två konsoller till varje enhet. Drillern som borrar och assistant driller som monterar/demonterar borrsträngarna.
Syster riggen som fortfarande ligger i torrdockan, allt byggs i stora sektioner som sedan monteras.
De stora legoklossarna flyttas runt på truckar, allt är oerhört effektivt.
Här har vi hjärtat ombord, själva kontrollrummet för allt maskineri. Det ser lite spartanskt ut men detta är fortfarande under byggnationen.
Två av sex propellrar, eller thrustrar som det egentligen heter. Dessa styrs individuellt av navigationsystemet som gör att vi ligger precis stilla utan att ankra upp, även i hög sjögång.
En sista bild, detta är en BOP, Blow Out Preventer. Det var den som fallerade i Mexicanska Gulfen. Det är den absolut viktigaste komponenten ombord, händer det något därnere är den det enda som stoppar ett eventuellt utsläpp