Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Robotgräsklippare, köpråd osv

524 inlägg • Sida 1 av 35
Diskutera robotgräsklippare här

magloman (trådstartaren)

#1 » 21:40:42, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väldigt sugen på en robotklippare, tänkte ev köpa en nästa år.

Har en gräsmatta som är som en hästsko ungefär.

Hade tänkt börja med ett område först(1) sen utöka i två omgångar allt eftersom.

Kan man skarva sån där sökarkabel och är den dyr, kan man köpa nån annan kabel eller är man hänvisad till sin gräsklippares tillverkare?

Flera laddstationer?
GPS är nog bra om den har(om den kan nyttja den till nåt bra)

Vid de gula strecken hade jag tänkt göra grusvägen väldigt plan så kanske den kan korsa där, eller måste jag lägga betong eller sten för det ska funka?

Har ni några tips?


Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



mordellio

#2 » 22:00:24, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Husqvarna som är inne på sjunde säsongen nu. För den är det inga problem med skarvar, har säkert minst 10st på våran slinga. Har också byggt ut och flyttat om slingan i omgångar. Har bara använt Husqvarna originalkabel, så där törs jag inte ge nåt råd
Grusvägen är heller inga problem om du kör med 0-18 som är packad. Gårdsgrus är väl mer tveksamt.
mordellio
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:34, 08-10-2005
Ort: Jämtland

krokodilen

#3 » 22:11:06, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen (enligt hörsägen) ska man överdimensionera lite, tex om tillverkaren anger 2000m2 som max yta ska man ha max 16-1700m2 osv.

Hur stora finns det, kapacitetsmässigt tänker jag då. Har själv kikat på dessa manicker men det blir dyrt för jag har 5000m2 fördelat på 2st tomter med allmän väg mellan.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jan Pålsson

#4 » 22:18:45, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en Husqvarna 1,5månad gammal och är inne på reperation för tredje gången, motorerna till framdrivningen havererar är tydligen ett problem på den modellen. Kabelen har ja skarvat med abiko med krympslang kabelen går med vanlig 1,5mm2 FK
Jan Pålsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:26, 27-05-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: John deere 4440 6620 1055 Bm boxer Buick-59 caddy-55

Stridis2

#5 » 22:22:57, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Husqvarna 330X sedan tre år. Har strulat från tredje veckan. :sad: Jag misstänker det beror på extremt mycket järn i marken, men supporten från återförsäljare och tillverkare har inte varit tillräckligt bra i mitt tycke. I vilket fall som så tycker jag att jag kan rekommendera Husqvarna. Med din mark hade jag nog inte vågat satsa på något annat. Husqvarnas programvara är duktig på att hantera smala passager och oformliga områden.
Köper du original Husqvarna-kabel i 500-meters rulle listar den 3300 skr. Deras skarvar är ocker-dyra och bygger på strömtjuvsprincipen. Jag har läst om folk som har använt vanlig FK1.5 i över tio år utan problem. Själv hade jag till en början bara original-prylar som följde med i satsen, men har utökat med FK. Jag tennlöder skarvarna och drar över limmande krympslang. Har provar med sockerbitar utan något mer skydd i över ett år utan försämrat resultat, men det är inget jag rekommenderar.
Du har bara en laddstation till en klippare. Två klippare har vars en laddstation. Vissa billigare klippare har problem om det finns andra billiga klippare i närheten. HQ:s har möjligheter att koda om slingsignalerna så det lär vara mycket lättare att få många klippare att samarbeta bredvid varandra.
Inga problem för klipparen att korsa (eller rättare sagt klippa) över vägen, men har du lös singel så lär knivarna gå åt fortare än en avlöning innan jul.
Fler tips? Hmmm. I många fall är det bra att köpa en på tok för stor klippare så man kan låta den klippa kanske tio timmar på natten. T.ex. om man har mindre barn som slänger en massa leksaker på gräsmattan. Blir inget bra när gräsklipparen försöker bestiga en cykel har jag fått berättat för mig. Kan bara säga att det gäller även när den bestiger en teleskoplastare. :mrgreen:
Har man en komplicerad gräsmatta så är det också bra att överdimensionera.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

magloman (trådstartaren)

#6 » 22:42:21, 24-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips!

Känns om en HQ AM330X kan funka, den ska klara 800m kabel och det kanske behövs för min del. Det plockar på fort.

Möjligt att det kommer nån 4xx modell snart också? Gen 3 har ju funnits i några år.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JagArJag

#7 » 00:45:14, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några saker jag kommit fram till efter ett år med en Worx Landroid M:

Först och främst: klart du ska ha en robotklippare :) Gräsmattan blir klippt jämt, du behöver inte lägga tid på det, det blir billigare med el än bensin till åkgräsklipparen. En robot kan dessutom lätt vara billigare än en åkklippare. Mindre saker på en robot än en åkklippare som kan krångla så även där har du tid att spara som du kan lägga på roligare saker.

Enligt pappret klarar den typ 1000kvm om jag minns rätt, vi har några hundra kvm extra men då fanns det ingen större att köpa så jag chansade på att det skulle fungera. Det går alldeles utmärkt, det är bara att man ställer in tiderna så den får gå lite längre tid.
Men det är som det skrivits tidigare här, desto mer komplicerad gräsmatta man har, desto mer kvm måste den klara. Ha rman en helt fyrkantig gräsmatta så kan du nog köpa en som klarar mycket mindre om du vill (men batteriet behöver bytas snabbare pga fler laddcykler), men har du massa hörn på byggnader, eller rabatter du inte grävt bort ännu osv så behöver du säkert köpa en som klarar mer kvm är du har gräsmatta.

Ang längden på tråd så har jag bara kommit fram till två anledningar till att man inte kan ha hur lång tråd som helst, först så gäller det att laddstationen ska kunna skicka iväg signalen genom hela tråden. Men sen gäller det även att batteriet orkar ta roboten hela vägen till laddstationen.
Säg att roboten kommer till nivån när den behöver åka till laddstationen, och roboten då kör rakt fram och letar efter tråden. Den råkar träffa tråden ganska nära laddstationen men på "andra" sidan, dvs den behöver köra runt hela området för att komma till laddstationen, då tar det ganska mycket batteri för den att orka köra runt hela vägen.
Har du då för lång sladd så kommer roboten att stanna pga batteritorsk. Eftersom slumpen avgör var roboten är när batteriet börjar sina, så kommer det att gå bra många gånger, men vissa gånger kommer du att hitta den stående nånstans innan laddstationen och då behöver du bära den till laddstationen.
Vissa märken och modeller har en guidekabel istället, då kan man få en kortare körsträcka. Men med alla dina områden vet jag inte om det fungerar?

Ang kabeltyper/märken så har jag skarvat 2-3 olika märken. Det var lite olika grön nyans på ytterskiktet men annars skiljer det inte så mycket. Jag fick med alldeles för lite i worx-lådan, sen köpte jag gardenas rulle från k-rauta. Det var billigast när jag behövde, det var även slut på många ställen just då när jag behövde tråden. Sen köpte jag mer tråd efter nån vecka igen när jag ville dra om tråden lite, kommer inte ihåg om det blev gardena igen eller om det blev nån annan den gången.

Även dom där pinnarna/spikarna har jag köpt olika märken av, dom som följer med räcker inte, framförallt inte när man behöver några hundra meter extra sladd.

Skarvning gjorde jag med vanliga kabelskarvar, dom röda runda som man nyper åt med en tång. Jag hade sånna hemma och då fick det bli dom. Riktiga krympling är att rekommendera om man vill försöka undvika framtida problem. Att hitta en trasig skarv under några års gräsväxt är nog inte det roligaste man kan spendera sommaren med :)

Man kan ta vilken kabel som helst i stort sett verkar det som, men den som säljs som robotklipparkabel har ett lager med nånting som står emot rost bättre sägs det. Det blir ju lite fuktigt under gräset...Det finns säkerligen dom som kört med helt vanlig sladd om man har det hemma också. Färre skarvar ökar säkert chanserna att det fungerar.

Olika märken är olika smarta, vissa märken är riktigt dumma, dom bör man undvika även om priset lockar.
Worx är nog varken dummast eller smartast, men dom har tydligen blivit stämda av husqvarna för datorstyrningen så dom kanskee har kopierat lite därifrån? Vet inte om någon domstol sagt något ännu?
Gardena är enligt youtubefilmer husqvarnamaskiner med lite äldre teknik, någon annan som kanske kan bekräfta eller förklara mer hur det ligger till?
Stiga var riktigt misslyckade enligt ett test som ligger på youtube, likaså john deere.
Worx problem är att den ger upp för lätt tycker jag. Är det något ivägen så backar den ibland, men inte jämt tyvärr. I något test på youtube (sponsrat av husqvarna den gången) så har workx problem om det är en brantare nedförsbacke och sen direkt en sväng.
Vi har lite backigt och det är aldrig problem, har även endel ojämt gräsmatta som den klarar galant, men ingen sväng nedanför backen här ås jag vet inte hur den klarar det. t.ex. om du har en nedförsbacke och sen en väg alldeles nedanför så den inte får fortsätta rakt fram efter backen.

Om du inte ser det som favoritsysslan att trimma så är kantklippning någonting att fundera över.
Worx kantklipper om du säger åt den att göra det, eller vid första schemalagda klippningen varje vecka, den kör då rakt över tråden hela vägen runt och klipper så brett som knivarna tillåter. Det innebär att den lämnar en hel del av kanten oklippt.
Jag har "lurat" den på ena sidan huset genom att den får köra på platta stenar som ligger där, då får jag bort allt gräs där. Men innan fi flyttade hit fick någon den briljanta idén att inte fortsätta med dom fina platta stenarna runt hela huset, så på framsidan ligger det gatstenar som roboten inte kan köra på (den svänger helt galet hela tiden om den kör på dom) så där får hjulen gå ett par cm utanför stenarna, och då får jag en rand med gräs där som är kanske 8cm som trimmen får ta hand om.

Det finns ett israeliskt märke av robotklippare som har en väldigt liten kant som lämnas kvar, den har kniven mycket längre ut åt ena sidan så det blir bara ca 4cm kvar där säger dom.
Dom har två "serier" av robotklippare, en stor och klumpig (storleken gör att den inte är smidig på små gångar/ytor), och en i mer normal storlek. Den stora är mer tänkt för fotbollsplaner osv kan man tro.
Den kan man även fjärrstyrs från telefonen om man vill leka radiostyrd bil :) Förutom nöjet i början så är den funktionen bra om man vill klippa ett ställe som är svårt att få in i den vanliga området. Då kan man köra dit den manuellt en gång i veckan t.ex.

När du lägger ner kabeln så tänkt på att fundera på det med kanten, tillverkaren skickar nog med en "linjal" i kartong som visar var du ska lägga kabeln på för avstånd beroende på om det är mot en rabatt, en vägg eller vad det nu kan vara. Den kan du använda första gången du lägger ut en testslinga. Låt sen maskinen köra längs den slingan så du ser hur långt ifrån den går. Därefter flyttar du kabeln till där du vill ha den så den klipper kanterna så mycket som du vill.

Tänk även på att hörnen inte ska vara för snäva. Hellre 2 st 45 graders vinklar än en 90 gradig t.ex. 90 går oftast men jag har t.ex. ett hörn där den körde in i staket för ofta så jag fick gräva fram tråden under gräset och flytta den några cm, eftersom jag gjorde en 90 graders från början.

Worxen åker mitt över kabeln när den klipper och när den ska laddas. Andra märken kan ha andra rutiner, t.ex. det israeliska märket (har glömt bort namnet tyvärr) kör på slumpvis avstånd från kabeln när den ska åka och ladda sig, anledningen till det är för att undvika att göra tydliga spår i gräsmattan från hjulen. Smaksak om man bryr sig eller inte men det blir hjulspår om den kör på samma ställe varje gång den ska laddas.

Vissa får ner kabeln enbit i marken, andra lägger den bara på gräset och spikar fast den.
Lägger du ner den enbit i marken så behöver du inte spika fast den med plastpinnarna och du behöver inte vara orolig att ha sönder kabeln med trimmer eller traktorer som kör där kabeln går.
Jag la kabeln ovanför och spikade, är glad för det får då var det lätt att flytta den när jag märkte att jag behövde det i början. Det tar några veckor och sen har gräset växt över kabeln så den syns inte. När jag skulle flytta kabeln i 90 graders hörnet så fick jag hålla på en stund och gräva fram den, den var nere vid jordytan då. Jag har inte funderat direkt mycket på kabeln när jag kör trimmer för trimmertråden kommer aldrig ner dit. Men början innan gräset "slukat" kabeln får man tänka lite såklart.
Jag tog vinkelslipen med en gammal skrotad hårdmetallklinga och gjorde en skåra åt kabeln där jag vet att jag behöver köra med traktorn ibland, annars får man räkna med att den går sönder. en gräsmatta på våren är inte jättestark...
Bredvid garageuppfarten (asfalterad) la jag kabeln ett par cm ner precis i gränsen mellan asfalten och gräset.
På gången in till huset (asfalterad) så skar jag två spår med vinkelslipen så jag fick ner kabeln.
Vi har en hel del hörn (både utvändiga och invändiga) och sandlåda, och annat skit som är ivägen överallt men det är egentligen bara ett "invändigt hörn" på framsidan som den har svårt att komma till. Där brukar det vara en tuva med gräs som står kvar länge innan roboten hittar dit.

Vill man ha ner kabeln längre sträckor så kan man göra som grannen och ta röjsågen med röjklingna och skära en skåra runt hela tomten.
Jag provade med min men den vill inte göra det sa den, jag var dum nog att köpa en kinaröjsåg och där sitter insuget från bensintanken så smart så om man inte har maskinen i rätt läge (som när man använder den som vanliga röjsåg) så hamnar insuget i slangen längst upp, och jag ville inte springa och tanka var 3:e minut så jag gav upp det och la sladden ovanpå som sagt. Och det är jag glad för eftersom det blir lättare att flytta den då, och eftersom jag ville få det så bra som möjligt så blev det ett par flytt innan jag spikade fast sladden rejält.

I nyaste uppdateringen till worxen så finns möjlighet till 4 olika zoner, man kan t.ex. säga att den ska vara x antal procent i en viss zone, för min del ser jag ingen jättestor anledning att använda det men för andra är det säkert guld värt.

Man kan ju lägga kabel runt saker, t.ex. sandlåda, lekstuga, rabatter, träd osv.
Jag la runt det mesta och ångrar allt jobb jag la ner på det.
Allting som har en kant den kan köra emot tycker jag man kan skippa tråden runt. Men är det en rabatt utan en kant som roboten kan köra emot så måste man såklart lägga kabeln runt där för att den inte ska köra in där och fastna. Men du har väl en traktorgrävare har jag för mig, så har du en rabatt så är det bättre att "jämna till" den och så gräs istället :)
Än så länge har jag fått bestämma att rabatterna ska vara så få som möjligt, och endast vid hörn. Vi får se om jag får behålla det så :)

Ang att göra en gång att köra över så funkar det absolut. storleken på grus vet jag tyvärr inget om men så litet grus som möjligt bör det vara eftersom framhjulen ofta är små på dom här tyvärr.

Sök på youtube efter robotklippare och följ sen länkarna som youtube visar när du sett på en film, jag kom ganska snabbt till olika tester och instruktionerfilmer. Dom flesta tester jag såg var sponsrade av något märke, och dom hade såklart hittat svagheter hos konkurrenterna och visade då att just deras var bäst. Men oberoende av det så får man lite info om hur dom olika fungerar och vilka funktioner man kan vilja ha och vilka märken man kanske bör räkna bort. Framförallt på engelska fanns det en del.

3 personer gillar det här inlägget.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag

#8 » 00:49:40, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde skriva att en husqvarna är nog en bra idé för dig med tanke på hur områdena ser ut, deras styrning ska ju var riktigt bra sägs det.
Tänk på att inte alla deras är lika smarta så kolla runt så du får rätt modell.
Fundera även på det här med guidekabel, om man måste ha det, och hur man får till det med flera områden och smala passager.

Robomow heter nog det märke jag skrev om i förra inlägget.
Dom har hållt på i 15 år om jag minns rätt, så dom är inte nybörjare dom heller. Dom hade bra support när jag ringde (ring ingen åf, dom har inte samma kunskap tyvärr), jag ringde deras egna support och där fick man bra svar. Du kan ju ringa och kolla vad dom tror om dina gräsmattor?
Blir det för jobbigt så kanske det går med två mindre robotar istället för en stor och dyr? Oavsett märke alltså? Bara en tanke, jag vet inte hur långa sträckor det blir men blir det riktigt långt så går det ju en hel del batteri bara att ta sig till och från "ställena längst bort från laddstationen"
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

Johan Wiktorsson

#9 » 01:08:04, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fyra Husqvarnor en 220 G2 och en G1 solcell och två vanliga G1or, köpte min första -98 (funkar fortfarande) har inga problem med att köra med vanlig kabel och man blir förvånad över hur bra dom klarar komplicerade tomter jag grävde ner kabeln enligt ett mönster som jag kunde koppla in och det var rätt fräckt när den gick in i en eldsflamma som var 2m stor och klippte runda fina radier :vissla:
______\,,,/__________________\,,,/__________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´

Rufftime Dodge ram Monster Truck

Youtube Rufftime
Användarvisningsbild
Johan Wiktorsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:53, 24-04-2013
Ort: Katrineholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 1246 -77
T-22 -50
Scania b56 buss -66
Range Rover P38 -99
VW typ1 4st
MB 500sec
Rufftime Monstertruck

Jonas A

#10 » 09:27:04, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Ambrogio Line 200 http://www.ambrogio.se/CM.php?PageID=133862. Funkar helt ok men det stör mig att den behöver följa slingan varje gång den skall laddas, har en ganska mjuk gräsmatta och får tydliga spår runt om.
En fördel är att den har riktig kniv likt en vanlig klippare som tål det mesta, många märken har små rakbladsliknande knivar.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Stridis2

#11 » 12:48:49, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått för mig att HQ har patent på rakbladsknivarna. De påstår de bör bytas var tredje vecka, men jag tror jag har bytt fyra - fem gånger på tre år. Jag märker ingen skillnad på klippresultatet med gammal eller ny kniv. Man får byta när de går itu.
En fördel med rakbladsknivarna är att de är mycket tystare än de trekantiga aluminiumknivarna. En annan fördel är att de går lättare. Därmed förbrukar de mindre ström och batteriet varar längre.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stridis2

#12 » 12:59:20, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska Maglo bara ha en klippare till alla tre områdena bör du ha en med två guideslingor, annars lär inte klipparen hitta hem. HQ använder inte GPS för att hitta laddstationen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger

#13 » 13:19:59, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Man får byta när de går itu.

Ligger de i gräset då? Spårar man dem barfota?
:mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#14 » 14:34:05, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Stridis2 skrev:Man får byta när de går itu.

Ligger de i gräset då? Spårar man dem barfota?
:mrgreen:

Du lär nog inte klara det, men små barnfötter, eller djurtassar. :sad:
Skämt å sido, jag har aldrig hört om någon som har skadat sig på knivbitar, men risken finns där. Det tråkiga är att man aldrig vet när en kniv går itu. Visst kan man kolla om de börjar få sprickor eller mycket slitna upphängningshål, men senast jag hade trasiga knivar var de nästan nya. Hade antagligen kört på något. Mullvadarna och kaninerna får fram en hel del sten, plus att hålorna de gör kan få klipparen att gå ner i marken. Tallkottar lär vara rena döden för knivarna.
HQ har en löst lagrad tallrik under klipptallriken. Tar något i underifrån stannar den lösa tallriken utan att bromsa klipptallriken, och i många lägen skonar det också knivarna. Fungerar dock inte om gräsklipparen lyckas köra upp på en lastargaffel så den kommer precis mitt emellan dessa båda tallrikar. Det blev ganska mycket obalans i klipparen då, vill jag lova. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson

#15 » 14:58:21, 25-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis funderar jag på robotklipoare jag med. Känns som mina stötestenar är stöldskydd och en gång med ölandssten och kantstenar.. Den avgränsar ett område ut mot gatan som bara är på 100 m2 och då alså viktig ändå..
En klippare med litet pivot hjul fram köänns som går fetbort om den ska över ölandsstenarna och kantstenarna med nivåskillnader.
Fyra stora glidstyrda hjul borde funka bättre där. Helt plant i övrigt föutom några slukhål pga sprängstensfyllning som bara yttätats innan gräsmattan anlades på 40 talet.
total tomtyta 800 m2 minus byggnader och parkering
Så max 5-600 m2
Sunpunker och ideer? Förslag på maskin?

Edit: tog en skärmdump och ritade lite. grönt är den avdelade gräsmatte biten . Rött är stengången och blått resten av gräsmattan.

Bild
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 15:13:56, 25-06-2015, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Robotgräsklippare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se