Nu är den dissekerad... Vet ni hur många bitar det är i en liten motorcykel? Allt mår bra inne i motorn, det är lite,lite glapp i vevstakens storända (0,02 av max 0,05 mm) Kolven var i ganska bra skick, däremot var kompringen felvänd om det nu hade någon större betydelse... Balansaxeln är bytt till nya typen med dubbla lager och verkar vara i gott skick.
På inlägg #29 bild 2 så syns drevet som skall sitta på vevaxelns
utgång, enligt manualen skall den dras av med
avdragare och sen värmas innan montering. På bägge mina motorer så är det sugpassning och det är bara kilen som håller drevet i fas med vevaxeln, om kilen går av så blir det ventilsallad... Ev så har den glappat lite fram och tillbaka, det kanske är en av orsakerna till extra skrammel? Nu kommer jag att låsa den med Loctite 221 som är en
cylindrisk tätning och hoppas den blir stum.
Eftersom allt verkar ok så behåller jag balansaxeln och byter bara kolven.
Cylindern går nog på sista versen, antingen får det bli en ny cylinder nästa gång eller så kan man nicasila om den om det nu är värt... Är det någon som vet nåt om var man kan nicasila en cylinder, helst i Sverige?
När jag skulle montera ihop motorn och hade plockat ihop vevhalverna och dragit åt så tappade jag en liten
fjäder, jag trodde den for ner i ett hål i vevhuset... J*vl*r , jag blev tvungen att dela på motorn igen men fjädern låg inte i motorn, egentligen skiter jag i var den är, jag är mera intresserad av var den inte är, i min motor...
Det blev till att tillverka en ny fjäder och göra rent och limma blockhalvorna igen, puhh.
I morgon fortsätter jag nog med ihopmonteringen.
(Edit: vevstaksglappet 0,05 max och Loctite 221 istället för 222)