Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Begagnad travers, vad tål den, hur montera

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

Stridis2 (trådstartaren)

#16 » 21:51:58, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, tack Jebu, för Balkylen. Det verkar vara ett potent litet program. Om jag har förstått både Blakylen och hur mycket en kranbalk får böja sig (1/500 av längden) så får jag det till att HEA260 fungerar som traversbalk för max 10 meters längd och 1500 kg punktbelastning. På 12 meters längd så kan man belasta 970 kg.
Så, som svar på en av mina frågor så har traversen haft minst tre stöd på B-sträckan.

Bjälklaget var tänkt som ett träbälklag. Det enda jag har arbetat med och som har lösbart pris.

Skru'are skrev:Utligget (blå) lyfter inte röd.
Bjälklaget av t ex TRP kan utformas som styv skiva och på så sätt leda ut horisontella laster till väggarna.
Väggarnas stomstabilisering är troligen redan intecknad för husets eget behov, så här får du räkna med att sätta in strävning för att ta bromslaster.
Du vill väl knappast ha dem under upplagsbalkarna i verkstadsytan och inte heller utvändigt väl?
3 ton rörlig last är inte så mycket i sammanhanget, men det räcker i olyckliga fall.

Sedan är det en annan fråga vad man får och vad man kan. :laes_detta:
Du har väl inte ens tänkt tanken att låta besiktiga det hela? :djaevul:
Eftersom en telfer oftast både lyfter och bromsar väsentligt mer än märklast, så är det väl bara en tidsfråga innan du "behöver" lyfta mer än avsett. :uupps:
Håll dig en bit under RP 0,2 åtminstone. :vissla:


Tack, jag hade inte ens tänkt tanken med horisontella rörelselaster. Detta trots att en lyftfirma som monterade upp traverssystem på jobbet också hade glömt det. Där gungade det rätt kraftigt innan det blev snedsträvat. :vissla: Men det går att lösa med träbjälklag också, bra att du påminde mig.
Nej, helt rätt, ingen tanke på besiktning. Det är min hobbyverkstad utan anställt folk.
Vad är "RP 0,2" för något?

Med tanke på att byggnaden som är tilltänkt för traversen är byggd omkring 1960 är det troligen inte mycket som är hållfasthetsberäknat i den. Allt verkar vara byggt enligt devisen "Vi tar lite grövre". :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



jörgen.ottosson

#17 » 22:01:50, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

RP0,2 = Sträckgräns (alltså när materialet deformeras permanent, inte längre fjädrar tillbaks till ursprungsläget) .....i samanhanget var det nog bara ett sätt att säga: "-Bygg i alla fall så de håller, även om du inte följer normerna med säkerhetsmarginaler, tillåten nedböjning mm"

( så upp fattade jag det i alla fall )

För övrigt, så behöver du nog minst tre stöd, så det tycker jag är en bra utgångspunkt. :thumme:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: QV_ och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se