Så, som svar på en av mina frågor så har traversen haft minst tre stöd på B-sträckan.
Bjälklaget var tänkt som ett träbälklag. Det enda jag har arbetat med och som har lösbart pris.
Skru'are skrev:Utligget (blå) lyfter inte röd.
Bjälklaget av t ex TRP kan utformas som styv skiva och på så sätt leda ut horisontella laster till väggarna.
Väggarnas stomstabilisering är troligen redan intecknad för husets eget behov, så här får du räkna med att sätta in strävning för att ta bromslaster.
Du vill väl knappast ha dem under upplagsbalkarna i verkstadsytan och inte heller utvändigt väl?
3 ton rörlig last är inte så mycket i sammanhanget, men det räcker i olyckliga fall.
Sedan är det en annan fråga vad man får och vad man kan.
Du har väl inte ens tänkt tanken att låta besiktiga det hela?
Eftersom en telfer oftast både lyfter och bromsar väsentligt mer än märklast, så är det väl bara en tidsfråga innan du "behöver" lyfta mer än avsett.
Håll dig en bit under RP 0,2 åtminstone.
Tack, jag hade inte ens tänkt tanken med horisontella rörelselaster. Detta trots att en lyftfirma som monterade upp traverssystem på jobbet också hade glömt det. Där gungade det rätt kraftigt innan det blev snedsträvat. Men det går att lösa med träbjälklag också, bra att du påminde mig.
Nej, helt rätt, ingen tanke på besiktning. Det är min hobbyverkstad utan anställt folk.
Vad är "RP 0,2" för något?
Med tanke på att byggnaden som är tilltänkt för traversen är byggd omkring 1960 är det troligen inte mycket som är hållfasthetsberäknat i den. Allt verkar vara byggt enligt devisen "Vi tar lite grövre".