Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Dra tippvagn med baklastare?

81 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

Robban_C

#46 » 07:06:28, 26-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gottegris skrev:Den här fällknivs effekten finns inte endast på baklastare, Men dom är kanske mer utsatta ? ....

Kanske är mer utsatta?
Du måste skämta?
Sätt dig i en vanlig personbil UTAN SLÄP och backa i så låg hastighet som 20 km/h och sen vrid till ordentligt på ratten så får du se vad som händer. Gör det på en större, öppen yta. Stendumt att göra bland stolpar och träd.

Och man kan få en tendens till nåt fällknivsliknande på jordbrukare med kärra också UTAN att bromsa. Det räcker med ett redigt lass på en boggikärra och sen svänga in snävt på en grusväg så vill kärran trycka ut traktorn i spenaten.
Nu ska ju förvisso du inte alls lasta lika mycket men å andra sidan är det ju en himmelsvid skillnad både i stabilitet och grepp på ett par traktorbakhjul och dom där cykelhjulen du har bak på baklastaren.

Tänk efter lite vilka krafter som påverkar i vilka riktningar när du styr med en baklastare och har kärra efter.
Senast redigerad av Robban_C 07:06:58, 26-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



LeifAndersson

#47 » 07:21:03, 26-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortfarande så framgår inte att det ska vara förbjudet i "lag" att dra släp med bakhjulsstyrning, utan snarare att det är så olämpligt att det inte ska ske.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#48 » 07:42:33, 26-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak framgår iallafall tydligt om man ligger på konstant drag går det bra, om man kommer i läge bromsa är det massor mindre bra med de tidigare modellerna. Kanske 840ian fungerar någorlunda som är så tung? :cool: Annars är det väl fullt upp med att hålla sej på vägen ändå! :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

JonasBerglund

#49 » 17:07:53, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En mycket enkel och som jag då tycker helt självklar lösning på det här med fällknivsverkan är att man bromsar släpen/släparna och INTE dragfordonet. Ok om du har ett fordon som en skördetröska som dels används en kort tid på året då det i princip alltid är bra väglag (annars brukar det ju inte gå att tröska heller) och dels så väger inte en skärbordsvagn speciellt mycket heller i förhållande till dragfordonet. sen att den är så lång tror jag då hellre minskar fällknivsverkan iom att du måste svänga så mycket innan du får en tvär vinkel mellan dragfordon och vagn toppfarten brukar ju inte vara speciellt hög heller på tröskor. Fällknivsverkan kan man ju få med i stort sett alla fordonskombinationer är ju bara lite skillnad vad som händer sen. Visst bakhjulsstyrt ger ju största risken för att det ska hända dom styr ju ut bakhjulen så långt alltså draget viftar iväg väldigt långt från innerkurvan om man så säger iom att det liksom ledas runt framhjulen. Men det stora problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att reda ut om det väl händer det hjälper ju inte att styra emot, det enda man kan göra är att bromsa hjulen på släpen då brukar det å andra sidan dras ut av sig självt. Midjestyrning är inte så mycket bättre om man väl får fällkniv brukar bara bli så att man skickar ut bakändan på traktorn ännu längre ut i kurvan om man försöker styra emot samma sak här det är bara att bromsa släpen och gasa med traktorn som hjälper dock är det ju lite mindre risk att det händer då den inte håller ut draget lika långt i kurvorna. Har man framhjulsstyrning så genar ju draget istället i kurvorna och du har ju vanligtvis kvar styrförmågan blir ju bara som en vanlig sladd styr emot och håll full gas helt enkelt. Inga problem att dra 400-500% av maskinvikten iaf så länge man har bra släpvagnsbromsar oavsett styrsystem. Har man inte det ska man nog hellre hålla sig till 20-25% av maskinvikten iaf bak eller midjestyrt och kanske 70-80 % med framhjulsstyrt enl min åsikt iaf. Vad det gäller stödlasten på baklastaren: Det är ju en fördel ju mer släpen lutar bakåt du sänker ju stödlasten ju mer du lutar upp den
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

LeifAndersson

#50 » 17:26:13, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Vad det gäller stödlasten på baklastaren: Det är ju en fördel ju mer släpen lutar bakåt du sänker ju stödlasten ju mer du lutar upp den


Ett lustigt antagande, det får du nog förklara mer ingående. :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

63an

#51 » 17:34:19, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig sett någon baklastare varit utrustad bör att bromsa nåt släp! Önskvärt med nån bild om isåfall? Faktiskt en konstart att framföra många av baklastartyperna i full fart på rak väg. Jämför inte nyare midjestyrda med fällkniven för många är godkända för högre fart än gamlingarna! :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Beirut

#52 » 18:11:14, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:En mycket enkel och som jag då tycker helt självklar lösning på det här med fällknivsverkan är att man bromsar släpen/släparna och INTE dragfordonet. Ok om du har ett fordon som en skördetröska som dels används en kort tid på året då det i princip alltid är bra väglag (annars brukar det ju inte gå att tröska heller) och dels så väger inte en skärbordsvagn speciellt mycket heller i förhållande till dragfordonet. sen att den är så lång tror jag då hellre minskar fällknivsverkan iom att du måste svänga så mycket innan du får en tvär vinkel mellan dragfordon och vagn toppfarten brukar ju inte vara speciellt hög heller på tröskor. Fällknivsverkan kan man ju få med i stort sett alla fordonskombinationer är ju bara lite skillnad vad som händer sen. Visst bakhjulsstyrt ger ju största risken för att det ska hända dom styr ju ut bakhjulen så långt alltså draget viftar iväg väldigt långt från innerkurvan om man så säger iom att det liksom ledas runt framhjulen. Men det stora problemet är ju att det är i stort sett omöjligt att reda ut om det väl händer det hjälper ju inte att styra emot, det enda man kan göra är att bromsa hjulen på släpen då brukar det å andra sidan dras ut av sig självt. Midjestyrning är inte så mycket bättre om man väl får fällkniv brukar bara bli så att man skickar ut bakändan på traktorn ännu längre ut i kurvan om man försöker styra emot samma sak här det är bara att bromsa släpen och gasa med traktorn som hjälper dock är det ju lite mindre risk att det händer då den inte håller ut draget lika långt i kurvorna. Har man framhjulsstyrning så genar ju draget istället i kurvorna och du har ju vanligtvis kvar styrförmågan blir ju bara som en vanlig sladd styr emot och håll full gas helt enkelt. Inga problem att dra 400-500% av maskinvikten iaf så länge man har bra släpvagnsbromsar oavsett styrsystem. Har man inte det ska man nog hellre hålla sig till 20-25% av maskinvikten iaf bak eller midjestyrt och kanske 70-80 % med framhjulsstyrt enl min åsikt iaf. Vad det gäller stödlasten på baklastaren: Det är ju en fördel ju mer släpen lutar bakåt du sänker ju stödlasten ju mer du lutar upp den


:mrgreen:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Fredrik_

#53 » 18:32:20, 28-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
JonasBerglund skrev:Vad det gäller stödlasten på baklastaren: Det är ju en fördel ju mer släpen lutar bakåt du sänker ju stödlasten ju mer du lutar upp den


Ett lustigt antagande, det får du nog förklara mer ingående. :klia:

Igentligen ganska enkelt..
Har du en hög tyngdpunkt strax framför axeln, väger den över helt om du lyfter liite för mycket framtill!! :mrgreen:
(Kan ju faktiskt hända även med vanlig bilkärra med grus..)
Dock nog inget man ska använda vid beräkningarna, då får man ju inte åka i backar :uupps:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

JonasBerglund

#54 » 02:37:57, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Jag har aldrig sett någon baklastare varit utrustad bör att bromsa nåt släp! Önskvärt med nån bild om isåfall? Faktiskt en konstart att framföra många av baklastartyperna i full fart på rak väg. Jämför inte nyare midjestyrda med fällkniven för många är godkända för högre fart än gamlingarna! :mrgreen:
Jaa till dom flesta traktorsläpar behöver du ju bara ett vanligt hydrauluttag om än bromskopplet ser lite annars ut så passar det vanligtvis på samma slang som ett vanligt jordbrukskoppel. Och det är faktiskt bättre att ha på en vanlig hydraulfunktion även om du måste trycka spaken åt andra hållet för att släppa bromsen. än att ha kopplat till bromspedalen jag har provat flera lösningar först bara t-koppel på bromsslangen, sen en pilotventil innan det till slut vart en egen pedal och en helt egen ventil till släpvagnsbromsen på min JCB. Kör man bara några mil/år så duger det gott med en vanlig hydraulfunktion. Dom får vara hur gammal och glapp i styret dom vill jag lovar börjar det vobbla lite och du bromsar BARA släpen så kommer den att börja gå rakt (förutsatt att inte bromsarna tar riktigt bara på ena sidan) Full fart är ju inte speciellt fort heller med gamla baklastare. Får nog aldrig igen körkortet om man skriver ut vad man kan ha för hastighet nedför ibland med midjestyrning och 2 släpar så därför gör jag inte det. Men så länge man kan bromsa BARA vagnarna så är det hur lugnt som helst. Det borde det vara lag på tycker jag. Jag har faktiskt mycket mer svårt att förstå hur våra svenska bilsläpar kan vara lagliga har man bara påskjutsbroms så har man ju obromsat den dan man verkligen behöver bromsen (då det är halkigt alltså) Det viktigaste ur säkerhetssynpunkt är ju att det alltid ska vara släpen som bromsar dragfordonet och inte tvärtom. Om vi nu ser till vad som är säkert och inte till vad som är lagligt
Fredrik_ skrev:
LeifAndersson skrev:
JonasBerglund skrev:Vad det gäller stödlasten på baklastaren: Det är ju en fördel ju mer släpen lutar bakåt du sänker ju stödlasten ju mer du lutar upp den


Ett lustigt antagande, det får du nog förklara mer ingående. :klia:

Igentligen ganska enkelt..
Har du en hög tyngdpunkt strax framför axeln, väger den över helt om du lyfter liite för mycket framtill!! :mrgreen:
(Kan ju faktiskt hända även med vanlig bilkärra med grus..)
Dock nog inget man ska använda vid beräkningarna, då får man ju inte åka i backar :uupps:
Eller kanske just nånting man måste ta med i beräkningarna om man ska kunna köra i backar. Viktförändringen blir ju ungefär densamma när släpen börjar luta ännu mer upp i uppförsbackar eller blir plan nerför. jämfört med om den skulle stå plan från början så lägger du ju över ännu mer vikt när det blir utför och den lutar nedåt. Faktiskt nånting man märker rätt tydligt när man har en hitchkrok som är litegrann för svag på lyften. Släpen behöver inte luta mycket innan det gör några hundra kilo inte i mitt fall åtminstone då släpen väger 21ton med lass.
JonasBerglund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:32:53, 17-11-2007
Ort: skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Maskiner på firman just nu:
Kobelco sk200 sr -00
NH-kobelco E70 sr -06
Huddig 1160 -02
Lännen 8800G -11
JCB 416S -08
Volvo EW 150 C -97
John-deere 8630 med DSC14 -76
Claas dominator 38 -86
Snöslungemaskinen Hajen -12
Merca W123 plogbil med stora bm-fästet 85-12
Firmabilar: Mercedes geländewagen, S210, S124, W201, Chevrolet Silverado med tipp, Scania 143 med tipp, Scania 76 Buss med bo & verkstadsinredning.

Turbodiesel

#55 » 03:44:12, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:Jaa till dom flesta traktorsläpar behöver du ju bara ett vanligt hydrauluttag om än bromskopplet ser lite annars ut så passar det vanligtvis på samma slang som ett vanligt jordbrukskoppel. Och det är faktiskt bättre att ha på en vanlig hydraulfunktion även om du måste trycka spaken åt andra hållet för att släppa bromsen. än att ha kopplat till bromspedalen



Har för mig att det är inte tillåtet att koppla släpvagnsbromsen till ett vanligt hydrauluttag.

Om inte annat ska det vara reducerat tryck, inte att rekommendera att köra ut 210bar på bromsen. Eller?

Någon som VET vad som gäller?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Tommyax

#56 » 06:54:27, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
JonasBerglund skrev:Jaa till dom flesta traktorsläpar behöver du ju bara ett vanligt hydrauluttag om än bromskopplet ser lite annars ut så passar det vanligtvis på samma slang som ett vanligt jordbrukskoppel. Och det är faktiskt bättre att ha på en vanlig hydraulfunktion även om du måste trycka spaken åt andra hållet för att släppa bromsen. än att ha kopplat till bromspedalen



Har för mig att det är inte tillåtet att koppla släpvagnsbromsen till ett vanligt hydrauluttag.

Om inte annat ska det vara reducerat tryck, inte att rekommendera att köra ut 210bar på bromsen. Eller?

Någon som VET vad som gäller?


OM (?) du frågar vad som gäller registrerat fordon Mred1 (50 km/h) som tex. de flesta Jcb 416s är idag. Här krävs bromsuttag med bromsmanövertryck 100-150bar. Fordonet måste också ha ett godkänt drag (inte bogserbygel) infört på reg.beviset. Vidare skall släpet vara ett registrerat Mred1 släp, dvs det är inte tillåtet att dra ett traktorsläp (40 km/h) med ett Mred1. Max släpvagnsvikt skall även vara infört på reg. beviset.
Bromsmanövertryck lika för trafiktraktor med registrerat släp.
Oregistrerat släp efter jordbrukstraktor har jag ingen aning om,,,,

/Tommy.
Senast redigerad av Tommyax 07:24:58, 29-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Har lämnat denna lekstuga för mer seriöst forum.
Tommyax
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:35:38, 28-01-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: De flesta maskiner förekommande i entrepenadsvängen.

Mr Per

#57 » 07:57:29, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att koppla släpvagnsbromsen på ett hydraulutag är inte de smartaste man kan göra då det är alldeles för högt tryck.
Att sedanförsöka häva en sladd med en påskjutande kärra samt försöka bromsa kärran lagom mycket med en spak tror jag inte så många reder ut.
Men det finns säkert någon med bra självförtroende som tror sig klara av det.
/Mr Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

LeifAndersson

#58 » 08:47:04, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst går det att köra med bromsarna kopplad till "tipputtaget", är kanske inte optimalt för en ovan förare men funkar utmärkt när du har övat lite om du är "normalbegåvad". Men det krävs en justerbar reduceringsventil som kopplas till uttaget och fri retur för bra funktion, 100 bar brukar vara lagom för de flesta vagnar. Är det en vagn med lastbilsbromsar brukar man bara bromsa med vagnbromsen när vagnen är lastad. På JD:n har vi både manöver via bromspedalen och separat spak, men med lastad vagn bromsar man bara med spaken, det blir som att köra lastbil med effektiv tillsatsbroms. Och belastningen läggs på bromsar som verkligen är dimensionerade för att användas, dragtraktorns vikt bekymrar inte en broms som är dimensionerad för betydigt högre farter det minsta.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#59 » 09:26:12, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

JonasBerglund skrev:... Jag har faktiskt mycket mer svårt att förstå hur våra svenska bilsläpar kan vara lagliga ...

Det är inte alls svårt:
Ett sånt släp ska kunna dras av vem som helst med B-kort, även moster Agda, 67 bast. Försök att förklara för henne hur (och varför) hon ska använda en separat släpbroms. Tänk dig också in i hennes situation när det händer nåt akut, då ska hon börja tänka efter var reglaget för släpbromsen sitter nånstans men innan hon ens har hunnit lägga handen på reglaget så har hon hela truten full med airbag.
Påskjutsbroms måste vara det bästa på personbilar.

Sen kan man ju ifrågasätta om man överhuvudtaget ska få köra släp på enbart B-kort men det är en helt annan diskussion.



Turbodiesel skrev:... Har för mig att det är inte tillåtet att koppla släpvagnsbromsen till ett vanligt hydrauluttag.

Om inte annat ska det vara reducerat tryck, inte att rekommendera att köra ut 210bar på bromsen. Eller? ...

På släp för jordbrukstraktor brukar det vara max 140 bar i bromstryck.
Om det är tillåtet med vanligt hydrauluttag beror nog på vad det är för dragare, en äldre traktor får ju i alla fall ha det, på dom finns det ju inte ens nåt bromsuttag.


LeifAndersson skrev:... På JD:n har vi både manöver via bromspedalen och separat spak, ...

Hur är det kopplat då? Både bromsuttaget och ett hydrauluttag som grenar ihop via en skyttelventil?



Min åsikt är att bromsuttag är det bästa eftersom man då bromsar precis som vanligt. Ingen förändring i reaktionstid etc men jag kör framhjulsstyrt. Det är inte alls omöjligt att separata släpbromsar är att föredra med ett bakhjulsstyrt dragfordon.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#60 » 09:46:28, 29-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:




LeifAndersson skrev:... På JD:n har vi både manöver via bromspedalen och separat spak, ...

Hur är det kopplat då? Både bromsuttaget och ett hydrauluttag som grenar ihop via en skyttelventil?


Båda funktionerna är inbyggda i bromsventilen, den manövreras valfritt med pedaltryck eller med manuell spak, riktigt listigt om pedaltrycket av någon anledning skulle försvinna. Maskinen är importerad från Tyskland och det ser ut att vara originalmontage.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se