Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Fett/olja på bromsbeläggen, lämplig åtgärd?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

Joe (trådstartaren)

#1 » 22:50:33, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken säger så har jag problem på lastbilen, högra sidans frambromsar fungerar alldeles utmärkt medans vänstra sidan låser inte hjulet. (Vilket resulterade i ett snyggt uppställ och ner med vänster hjul i diket vid en hård testinbromsning..)

Har justerat, rengjort och djävlats, men nu när körde jag varmluftspistol på beläggen så "kokar" det upp nån svart sörja.
Tänkte ta med dom till jobbet och värma med "riktiga" varmluftspistoler (Kräver 16A) då det tog lång tid för att fixa en liten yta av beläggen.
Hörde även att förr var det vanligt med att bilmekanikerna tog gassvetsen och brände ut fettet/oljan.

Andra alternativ? Läste om aceton, men har ej tillgång till den mängden som går åt.
Ska man värma så det kokar och torka bort eller tills det koksar?
Varmluftspistolerna går upp till 600°C, det borde väl räcka? Eller är det för varmt för beläggen? Läste att de kunde bli ~300°C vid inbromsning.

Annars får jag väl ta med dom till tokholmen och få nya belägg tillverkade och monterade. (Finns knappt inga reservdelar till Fårrden..)
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.



nixs

#2 » 22:52:00, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bräkleen
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Joe (trådstartaren)

#3 » 23:25:50, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använde Würth's Rengöringsspray men tyckte det inte blev nån skillnad, går Bräkleen in på djupet i beläggen eller tar det bara ytan?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Robban_C

#4 » 23:28:29, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt fotogenspruta med bensin i men jag vet inte om det är bra på djuprengöring. Bensinen är bäst om det är mineralolja/fett på beläggen.
Är det bromsvätska så är det bättre med metanol eller etanol. Sådan sprit löser bromsvätska betydligt bättre än bensin gör.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jos4561

#5 » 23:44:17, 30-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

när vi repade gamla lastbils bromsar som hadde blivit översmorda i nockaxlarna = med fett i trumman... så brukade vi göra rent med bensin och sprit, sen värmde vi lite med gasen så att det svettade ut en del och torkade igen, avslutatde med att rugga upp ytan på backarna med lite slipduk och trumman med en sån n-ger krulls skiva i borrmaskinen.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Joe (trådstartaren)

#6 » 17:14:35, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har värmt i nån timme nu och det kokar och droppar något som ser ut som bromsvätska.
Blir det hal yta av bromsvätska? Eller kan det vara något annat?
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

kimmen

#7 » 17:42:18, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt och värm med gasen , torka torrt vartefter banden svettas ut fettet

Är banden limmade, akta så inte bandet släpper från backen

Försök sedan att blanda backarna lika på hö. och vä. sida, då har du lika dåliga bromsar på framhjulen :razz:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

dimorep

#8 » 18:42:53, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt beläggen direkt (och då på båda sidorna) och fräscha till trumorna (minst rengörning + "uppruggning" av anl.ytorna), för aldrig, aldrig, aldrig chansa med bromsar och speciellt inte med de på framaxeln...
Om du söker (googlar) på "bil & industribroms" så lär du få upp några firmor som kan hjälpa dig även med "udda bromsar". :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

jörgen.ottosson

#9 » 19:28:25, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...skulle säga åtgärda orsaken till "smörjningen" innan beläggbytet.

( har några gånger med kortvarig framgång, värmt ut fett/olja ur bromsbelägg.....men ...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Joe (trådstartaren)

#10 » 21:01:58, 31-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev i första inlägget så vet jag av en firma i Tokholmen som fixar belägg till bla veteran lastbilar.
Men eftersom det var så mycket belägg kvar så blev jag snål, blir ju dessutom dubbelt så dyrt när båda sidorna ska fixas.. :vissla:
Trumman tänkte jag svarva men eftersom den såg så bra ut så blev det en indräkning i rengöringsspray.

Beläggen ser bra ut efter värmningen och rengörning, men man vill inte att det ska krypa ut skit igen...

Problemet är att jag inte hittar något läckage, tippar på att nån tidigare ägare har fixat nån packning men inte bytt belägg.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se