Det behövs förare i båda maskinerna, man måste slå ur skopan ibland när det fastnar, beroende på mtrl o hur noga man hammrar innan,hur lastningen går till samt vinkel på skopan osv. Sådant man lär sig efter ett tag, det är här man skiljer angnarna från vetet.
Iden med att sätta krosskopan på något annat än en grävare är nog inte så bra när man ska tömma skopan, kan bli jobbigt att vända upp o ned på hela traktorn.
Eforderligt
flöde är en maskin med minst 220l/pumphalva, själva seriekopplade vi uttagen för att få bra fart i det, då blir det teortiskt över 400l/min men med förluster i ledningar mm så kanske en bit över 300l/min.
Kostnadsmässigt är 2grävare en billigt jämfört med ett krossverk, man slipper även lastmaskinen för att bära undan då man står i högen och krossar omkring sig, sedan står man i det krossade mtrl och förflyttar sig succesivt utan att blanda mtrl.
Etablera en kross kostar ofta 40-50tkr, då har man redan krossat 700-800ton innan etableringskostnaden är betald.
Sedan så blir krosskostnaden ca hälften på en vanlig förkross vilket gör att man kommer upp till 2100-2300ton innan krossen blir billigare.
Räknar man in att man måste flytta mtrl till krossen så blir skillnaden ännu större eftersom en kross inte går att köra fram till mtrlet utan mtrlet måste fram till krossen.
Krosskopan är dock inte till för täkter.
Så ser det ut i verkligheten, har man maskiner till uppgiften så ligger krosskostnaden på 60-70kr/ton för 2maskiner, en
skopa samt drift o slitdelar, kör man 35ton i timmen så blir det en timpeng på ca 2400kr vilket räcker för att hålla igång hela paketet,
Det är bara att ta fram miniräknaren till varje enskilt jobb.