Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min MF 50B traktorgrävare

35 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Krister W. (trådstartaren)

#1 » 22:24:42, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte starta en tråd om min MF 50B traktorgrävare. Den införskaffades för ett par månader sedan, för att jag har lite som behöver fixas med här hemmavid... Kul med en egen grävare :D, bara kört hyrmaskin innan!
Det behöver ju fixas lite med maskinen också förstås, den är ju inte ny även om den (nästan) blänker lite fint i höstsolen:

Bild

Tanken är att maskinen skall genomgå en lättare översyn, parallellt som den används för vissa enklare arbeten. Har ännu så länge bara hunnit med att provgräva lite med den, fixat till en besvärlig uppförsbacke på en skogsväg t ex.

Det första som jag fixat på grävar'n är diffspärren. Egentligen var det inget fel på själva diffspärren som sådan, men manöverspaken (som sitter bredvid förarstolen på höger sida) satt som fastsvetsad (läs fastrostad!). Att ta loss spaken och länkaget fram till "pinnen" som går in i bakaxeln skulle nog nästan kräva att man lyfter av hytten från maskin... Det fick vara så på med massor av rostlösarolja på vissa ställen (i lederna då förstås), rycka i spaken som en stolle (tilläggas bör att spaken är av modell grovt järnspett!) så efter ett tag börjar den röra sig nå'n millimeter. Bara fortsätta med rostlösare och "ryck-och-slit" typ 2x 15 minuter per dag, så efter 4-5 dagar(!) gick manöverspaken lätt och diffspärren går numera i lätt som en plätt!
Som Arne Tammer brukade säga "Ge mig en kvart om dagen..." :lmao:

Bara en burk Sonax gick åt!
Länkaget sitter väl lite illa till, under durken. Ingen tänker väl på att smörja där ibland fast det bara är att lyfta på en durkplåt...
Det har redan visat sig användbart med diffspärr, när traktorn nu bara har 2-hjulsdrift :D

Det mesta funkar på den, men elen är ju sådär, förstås. Hel-halvljus funkar förvånande nog, men det är massor av lösa tåtar i hytten, en kabeltattare måste varit framme! Detta får ses över vid tillfälle...

En annak sak som är mer akut än några lampor som inte lyser är att svängen till grävarmen nästan gett upp helt. Det funkade bra fram till förra helgen, då något hände. Den är helt kraftlös, lägger man ut grävarmen en bit bakåt kan man flytta den sidledes för handkraft (trycker på skopan i sidled), manöverspaken i mittläge. Då kopplade jag loss höger svängcylinder från armen (ingen svängmotor på denne), kolvstången går utåt oavsett om man drar spaken åt höger eller vänster, konstigt va'. Vänster svängcylinder beter sig normalt, dock.

Övrig hydraulik funkar som det skall, den är stark!

Jag har en ganska god idé om vad felet är, återkommer när jag undersökt detta.

Ha det gott, maskinister!
Senast redigerad av Krister W. 22:28:57, 10-12-2011, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



LeifAndersson

#2 » 22:53:39, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för aggregat på din maskin? Det liknar Norsk Hymas men ändå inte på något vis. :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen

#3 » 23:08:18, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sesam 500 kanske? :klia:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W. (trådstartaren)

#4 » 23:15:18, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Vad är det för aggregat på din maskin? Det liknar Norsk Hymas men ändå inte på något vis. :klia:


Vet ej, men det har jag funderat på... Jag har kollat efter typskyltar o dekaler men det sitter inga kvar. Vore intressant att veta vad det är för fabrikat på aggregatet, förstås.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

krokodilen

#5 » 23:18:10, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog utbytt, satt det inte i regel aggregat med sidoförskjutning på MF50B.


/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 23:19:54, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är nog importerad begagnad hit till landet, varningsskyltar och annan text i hytten, på vilket språk är de?

Tillägg: Har studerat bilden och jag tror att det är ett Norskt Hymasaggregat utan grävelegant som kortats och skarvats på mitten av bommen. Kliar huvudet
Senast redigerad av LeifAndersson 23:32:16, 10-12-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister W. (trådstartaren)

#7 » 23:31:08, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Den är nog importerad begagnad hit till landet, varningsskyltar och annan text i hytten, på vilket språk är de?


Det sitter skyltar i hytten märkat med "Ana-Maskin" samt det följde med en (troligtvis) original instruktionsbok märkt med "MaskinGruppen AB Staffanstorp", så traktorn är mest troligt nysåld i Sverige. Tyvärr är typskylten som sitter i hytten så sliten på det stället där maskinens tillverkningsnummer står (stod) att numret är oläsbart, typiskt :x. Däremot kan aggregat ha blivit utbytt någon gång, det kan inte uteslutas. Vissa infästningar (av ventilbord t ex) ser lite hemmasnickrade ut...

De bilder jag sett av dessa grävare på nätet har varit med sidoförskjutnings-aggregat. Inte sett någon som liknar mitt.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

krokodilen

#8 » 23:35:06, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Den är nog importerad begagnad hit till landet, varningsskyltar och annan text i hytten, på vilket språk är de?

Tillägg: Har studerat bilden och jag tror att det är ett Norskt Hymasaggregat utan grävelegant som kortats och skarvats på mitten av bommen. Kliar huvudet


Stickan ser inte väl ut som Norsk Hymas,,, eller?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W. (trådstartaren)

#9 » 23:35:52, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Tillägg: Har studerat bilden och jag tror att det är ett Norskt Hymasaggregat utan grävelegant som kortats och skarvats på mitten av bommen. Kliar huvudet


Alla ledtrådar mottages tacksamt :) !
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

LeifAndersson

#10 » 23:37:17, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt ovanliga med Norsk Hymas var de inte som original, de är nog en sådan som av någon anledning modifierats. Den kanske helt enkelt gått av. :klia:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister W. (trådstartaren)

#11 » 23:37:21, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:
Stickan ser inte väl ut som Norsk Hymas,,, eller?

/Christer


Kan det inte vara nå't Engelskt missfoster?
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

krokodilen

#12 » 23:41:18, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja ett Sesam är det ju inte http://www.finn.no/finn/car/agri/viewim ... 822327.jpg Är det lappat i mitten på bommen eller sitter plattorna där av någon annan anledning?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Krister W. (trådstartaren)

#13 » 23:45:18, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev: Är det lappat i mitten på bommen eller sitter plattorna där av någon annan anledning?

/Christer


Plattorna sitter där de sitter... Kan mycket väl vara original, förstyvningar. Är de ditsatta i efterhand är det proffsigt gjort iaf. :D
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

LeifAndersson

#14 » 23:52:46, 10-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en spak "över" i manöverbordet som kan varit kopplad till en elegant? Tycker "förstyvningen" i mitten är ful som stryk, så den kan ha ersatt en havererad elegant.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Krister W. (trådstartaren)

#15 » 00:08:19, 11-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har du en spak "över" i manöverbordet som kan varit kopplad till en elegant? Tycker "förstyvningen" i mitten är ful som stryk, så den kan ha ersatt en havererad elegant.


Nej det finns ingen "extra" funktion i ventilbordet.
Däremot liknar utseendet på stickan väldigt mycket illustrationerna i instruktionsboken, men utseendet på bommen liknar inte alls. Där går bomcylinder och stickacylinder omlott, inte ända-mot-ända som på min grävare. Boken visar ett grävaggregat med sidoförskjutning....
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hymax, knasen28, ron84 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se