Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Amatörens första steg; vilken svetsinverter blir "kostnadseffektiv" ?

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

jos4561

#16 » 19:30:15, 15-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns inget alternativ tycker jag, skulle köppt en kemppi minarc 150 begagnad, (och det gjorde jag)
migatronics lille känns allmänt rapplig, fronius är extremt kompakt men inte lika hållbar och saknar lite "punch" på 3,2 pinnar, esabs 150 är lite klunsig, skum form typ men går riktigt bra även på rejäl plågning. (lider lite av minnet effter gamla caddyn bland resande svetsare =mindre antal man ser på jobb + att frontpanelen sitter fast riktigt uselt i maskinen)

telwin och uddamärken har jag hållit mig ifrån.
det finns nog en anledning att kemppin är klart dominerande på resemontage jobb, på jobb med flera firmor så brukar det vara exv 20 kemppi, 4 fronius (ofta dom som kör rf rör och då max 2,5mm pinnar) och några enstaka esab och udda märken
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.



Kristian Smith

#17 » 19:11:37, 16-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känsligt ämne, det här med svetsning och svetsmaskiner. Är Telwin skit? Det är svårt att säga, men en stor del av deras utbud är skit. Telwin själva har satt sej i den här situationen, genom att försöka tillgodose hela marknaden, allt från hobby till proffs.
En stor del av deras produktion är AC transformatorer, och dessa säljs genom lågprisbutiker och nere i arabländerna. På det viset skitar man ner namnet, om man nu hade något namn från början....

Hur vet man om det är bra kvalitet på någonting? Så här ser jag på saken. Om jag inte har möjlighet att själv avgör om en vara är av bra kvalitet så får jag lita på vad andra säger, tex tester, artiklar i tidningar osv.
I Norden så vet alla svetsare vad Kemppi är. Kemppi anses vara av bra kvalitet precis som Rolex och Hästens sängar.
Jag har ingen Rolex och ingen Hästens, men jag litar ändå på vad andra säger om dem.

När det kommer till svetsning så bör man ha provat svetsen för att säga om den är av bra kvalitet... :klia:
Invertertekniken har funnits rätt länge nu, så det är inget märkvärdigt att även lågprismärken leverear invertrar. Att svetsmaskinen går bra att svetsa med innebär inte per automatik att den är av bra kvalitet. Hur länge fungerar den? Vem vet.
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:47, 20-02-2009
Ort: Åland
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#18 » 20:24:23, 16-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har misshandlat en Fronius 1500 ganska rejält, och det har den hållit för hittills i fyra år eller vad jag har haft den, har bland annat byggt hela skopor med bara den maskinen.
Men det finns småsvetsar som är mer lättända än den och som ger finare svetsar. Minarc 150 svetsar jag snyggare med, även om det inte är en sån jag kör med till vardags.
Froniusen ger snyggare svetsar med OK48.00 jämfört med Elga P48M och har lite för dålig bågspänning för att kunna köra Maxeta 10 2,5mm.

Men jag tror att som hobbymaskin kan du få en bra maskin mellan 3-5000:- Telwinen du länkade till hade ruskigt dålig intermittens bara.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

kmracing

#19 » 01:40:03, 17-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, den enda invertern jag testat som verkligen levererat är kemppi minarcen, nu har jag dock inte testat andra "dyrare" märken, men som sagt, om man ser sig omkring använder de flesta fältsvetsarna idag just kemppi. Går ju nån då och då på tradera för ca 3-5000:- och det är absolut prisvärt.

Problemet med nästan alla billigare inverters anser jag vara att ljusbågen vill slockna hela tiden om man inte kör på alldeles för hög ström, och resultatet blir en fog med djupa svetsdiken. Ändå kryddas beskrivningarna med "hot start" "arcforce" osv.. :sad:

Men nu är jag lycklig med min hägglund gs-250 "bojsänke", svetsar som en dröm, och det bästa av allt - ingen vill låna den!!! :mrgreen:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Bildhuggare (trådstartaren)

#20 » 01:40:36, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tar med stort intresse del av inkomna svar, och tackar återigen för att ni anpassar språket och de tekniska termerna så att t.o.m. en grönis som jag har en chans att hänga med.

Jag håller precis på att fundera om jag kanske inte ska överge invertersatsningen till förmån för en gammal hederlig och halvtung trafo (suck) - åtminstone nu i början tills jag lär mig vilket behov jag har och hur mkt stålar jag är beredd att lägga på svetsutrustningen. Jag förstår att för Er som är proffssvetsare med egna firmor så är en inverter för 10 tkr eller mer inga konstigheter, för mig som nybliven flerbarnsförälder och i bästa fall hobbysvetsare är motsvarande kostnad inte möjlig, åtminstone inte i nuläget. Å andra sidan verkar det ju finnas chanser till att köpa bra prylar begagnat för väsentligt lägre summor. Jag kommer att spana beg.marknaden ett tag känner jag.


Får man återkomma med en praktisk fråga; hur pass känslig är en gammaldags svetstrafo för temperaturer ? Jag har tillgång till ett torrt kallförråd utanför huset, men tempen kan nog sjunka ned till nästan noll därute ibland - är detta skadligt för maskinen ?

Bästa Hälsningar
Jörgen
Senast redigerad av Bildhuggare 01:41:23, 18-12-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

kmracing

#21 » 01:49:08, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du än gör så ödsla inte pengarna på någon gammal Svetstransformator som ger ut växelström, om det nu var en sån du menade. Det finns alldeles för många bättre svetsar att välja på numera!!

Känner du ingen som har en "billigare" inverter så du kan få testa och bilda dig en egen uppfattning? Alla invertrar oavsett prisklass ger ändå bättre svetsresultat än en gammal trafo, dom kräver bara olika mycket insats från föraren för att lyckas kanske man kan säga :grin:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Ivar Risslén

#22 » 02:21:25, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trafon är inte så dålig som många påstår men det är ingen lättsvetsad svets för nybörjare. Fördelen med trafon är att den är tålig nästan inget som kan gå sönder.

Lägg in en annons på blocket om att du vill köpa en begagnad invertersvets. Det är lämplig tid nu att annonsera för det är många som är i behov av pengar eller kommar att behöva lite tillskott i nästa månad.
När jag köpte min svets efter att jag hade annonserat på blocket så tog det över 3 veckor innan jag fick svar men sedan strömmade svaren in från hela landet.

När du köper en svets så se till att du får med svetskablar. Man ser ibland att det utannonseras svetsar utan kablar. Nya kablar är inte billigt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

björken

#23 » 10:07:45, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med, en enkel trafo med växelström är inte optimal att börja med, jag skulle hellre satsa på en billig inverter, typ Deca eller liknande.
Räkna in en billig automatisk svetshjälm också, underlättar mkt.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

nordsjöklättrarn

#24 » 12:30:15, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör helt klart på en inverter.
Är det små profiler å tunna plattjärn är det inte så mycket som ska till ju.

Med risk för att ställa till det skulle jag tipsa om en min/mag istället om du är helt nybörjare å bara ska småsvetsa. (Pinnen är ju inget att sätta i bilplåten direkt. )

Detta retar säkert lite inbita pinnsvetsare :wink: , Jag föredrar ju oxå pinnen men bara då det kommer över 4-5mm gods.

Jag skulle även slå ett slag för en billig kina svets bara för att du ska få nått att komma igång med! (Retar säkert nån de med) Men du ska ju börja med att känna om svetsning är nått för dig först å då behöver du ingen profsmaskin!
Har själv en 250 amp mig/mag å en 200 amp gysmi tig/mma å de klarar jag att reparera de mesta med! Övergång från 3fas uttaget till 230V så har du dina 16A
Kolla www.aliexpress.com.
Du får en kombi Tig plasma MMA för inga pengar alls + självbländande hjälm vilket är bra ibörjan.
En kompis som är licens svetsare på pinne tig å rörtråd köpte en där av märket okai (kan stavats annorlunda) Å han tyckte den funka fint till hobby användning. (Istället för att köpa en maskinpark för 50 tusen för hobby bruk.

Å glöm inte en bra slipmaskin för innan du blir bra på att svetsa kommer du bli bra på att slipa ;)

Lycka till :thummar: :thummar:
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

skogsflane

#25 » 15:08:26, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordsjöklättrarn skrev:Kör helt klart på en inverter.
Är det små profiler å tunna plattjärn är det inte så mycket som ska till ju.

Med risk för att ställa till det skulle jag tipsa om en min/mag istället om du är helt nybörjare å bara ska småsvetsa. (Pinnen är ju inget att sätta i bilplåten direkt. )

Detta retar säkert lite inbita pinnsvetsare :wink: , Jag föredrar ju oxå pinnen men bara då det kommer över 4-5mm gods.

Jag skulle även slå ett slag för en billig kina svets bara för att du ska få nått att komma igång med! (Retar säkert nån de med) Men du ska ju börja med att känna om svetsning är nått för dig först å då behöver du ingen profsmaskin!
Har själv en 250 amp mig/mag å en 200 amp gysmi tig/mma å de klarar jag att reparera de mesta med! Övergång från 3fas uttaget till 230V så har du dina 16A
Kolla www.aliexpress.com.
Du får en kombi Tig plasma MMA för inga pengar alls + självbländande hjälm vilket är bra ibörjan.
En kompis som är licens svetsare på pinne tig å rörtråd köpte en där av märket okai (kan stavats annorlunda) Å han tyckte den funka fint till hobby användning. (Istället för att köpa en maskinpark för 50 tusen för hobby bruk.

Å glöm inte en bra slipmaskin för innan du blir bra på att svetsa kommer du bli bra på att slipa ;)

Lycka till :thummar: :thummar:


icke-konventionellt inlägg :mrgreen: det gillar jag. allt ska testat och utvärderas, man kan inte gå efter anekdoter. minns bara hur japanska bilar dissades till en början...

nu har jag redan köpt en gysmi 161:a MMA/tig så det är inte aktuellt för mig, men jag var inne och funderade på kina-inverters ett tag. dock skriver dom att dom är 200 eller 225 men ändå klarar dom tydligen inte 4 mm elektroder, lite weird..

menar du att du har köpt en 250 mig/mag från kina? eller var det kompisen
skogsflane
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:09, 10-05-2011
Maskintyp: Traktor

bm218

#26 » 15:30:12, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte någon som nämner svetsarna från Hellvi, som Duab säljer,är det som att köpa maskiner från Kellfri? Har precis beställt deras lilla gröna,är det som vanligt att man har gjort bort sig :slag: ?
bm218
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:12, 18-11-2006
Ort: sandviken

Stefan Lundberg

#27 » 16:26:27, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm218 skrev:Det är inte någon som nämner svetsarna från Hellvi, som Duab säljer,är det som att köpa maskiner från Kellfri? Har precis beställt deras lilla gröna,är det som vanligt att man har gjort bort sig :slag: ?


Behöver inte vara ett misstag, tror den duger bra. :smile:
Vilken av dom gröna är det?
Jag (och några till http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=all) ) köpte en IMS 1600 på DUAB-huset för 2795:-.
Klarar upp till 3.2mm pinnar även med viss tvekan 4mm, men jag kör oftast 2.5mm. Har för mig att 2.5mm pinnar går bra på 10A säkring, men vid ihärdigt svetsande med 3.2mm pinnar brukar jag leta rätt på ett 16A uttag.
Jag kanske har svetsat ca 50 timmar med min och är hittils mycket nöjd med den, förrutom dom korta svetskablarna.

Eftersom jag bara är en glad (även sur ibland) amatör så får du ta ovanstående med en nypa salt. :grin:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

jos4561

#28 » 16:37:28, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror inte att du gjortbort dig, helvi är nog inte ett av dom sämre märkena.

alla frågar vad ska jag ha för svets?!?
men fråga i stället, vad ska jag svetsa? hur ofta? har jag bråttom? vad får det kosta? vad har jag för el tillgång? fysisk storlek?
kan man svara på dessa frågor så kan man sålla ut vad man behöver.
svetsa man 1gång/vecka =52ggr/år så kanske man inte behöver en yrkesmaskin till exempel.
jag har en kempi minarc 140 som är ombygd med fjärr och en skraptigg tillsats.
jag grundade mina val på detta.
den ska tåla hårdkörning (jag blir förbannad annars eftersom jag är van yrkesmaskiner),portabel, 220v, fjärr för att kunna köra licensfog på rör (byggde jag dit själv) skraptig (enbart för att kunna svetsa rf tig kanske 1gång/år och för att hålla tig kunnandet igång om det blir sällan), service på orten och att svetsen fanns nära att köpa begagnad avgjorde, betalade 3500 lätt begagnad med utbytta kablar på 5m och riktig klyka + skraptigen,gasflaska och fjärren å en brytare.

som yrkessvetsare så har jag ju vissa av dessa kriterier förvalda i hjärnan så risken är att jag lägger ribban för högt om nån frågar om råd.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Bildhuggare (trådstartaren)

#29 » 19:57:04, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för varningen KM-racing; nej, jag hade nog i så fall gått på en likriktare, men det har nu efter ytterligare svar dykt upp en del intressanta namn på invertrar som jag tänkte kolla upp.

Jag uppskattar verkligen inläggen i tråden, enda nackdelen är att ni sannerligen inte gör valet lätt - med alla dessa alternativ.. :-)

När det gäller beg.köp så är jag den förste att ropa hurra, problemet är bara att jag är lite skraj för just elprylar som man köper i andra hand, förmodligen för att jag framför mig ser någon som försökt laga maskinen själv och sedan- efter att ha gett upp - lägger ut den på blocket eller liknande för att försöka pracka den på sådana rookies som jag......men det kanske mest är fördomar....
Användarvisningsbild
Bildhuggare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:18, 11-12-2011
Ort: Malmö

jos4561

#30 » 20:25:27, 18-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

då är det kanon med en inverter, tycker dom har bara 2 lägen, ok eller stendöd :thumme:

allvarligt så förstår jag din oro för begagnatköp, är ju lättare att utvärdera en maskin om man redan har några svetsmeter i kroppen.
skulle tro att du blir nöjd om du köper en maskin i mellan segmentet genom en känd leverantör, migatronic brukar inte vara dåliga maskiner generellt och kanske du har lokala återförsäljare för reservdels sidan, tools kör väl lincoln, iaf här men dom har jag ingen erfarenhet av utom några meter mag, telwin kör ju jula bla så reklamationer under garantin borde ju funka iaf, helwi är det som det verkar lite mindre med återförsäljare på i sverige.
skulle absolut kolla lokalt före internet om inte det bara är småkronorna som räknas, kan vara värt lite att kunna slå prylarna i disken hos försäljaren om det krånglar.
klykan/svetshandtaget brukar vara generellt riktigt dåliga på små invertes (undantaget esab) men det är kanske 200:- , köper du lokalt så kanske du ken förhandla till dig ett bättre eller lite pinnar inpå köpet, det är svårt om man köper på webben.
och gämför intermitensen, den säger mycket om kvaliten på lindningar och komponenter i maskinen.

lycka till
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se