Okej, nu har jag lyft ur motorn. Nu är det ju ett halvår sedan haveriet så minnet är som det är men jag ska försöka mig på en felbeskrivning:
Efter fyllning av sprutan och 10 minuter vägkörning(på full motoreffekt) fick jag överhettningslarm och tror det ångade en del från... kylarkorken antar jag... Körde åt sidan och lätt den lugna ner sig på tomgång nån minut och fyllde långsamt i vatten kanske 2-3 liter(har kylsystemet aningen ombyggt så att man kan fylla i själva systemet utan att öppna en massa pluggar, tror det funkar någorlunda). Hade med mig vattenkärran nämligen så några kubik extra lass...
Åkte vidare i måttlig takt en 5 km då det plötsligt började ryka från motorn, fortsättningsvis hög temp på motorn... Motorn var lite oljig men tror röken kom från förbränd
olja i avgaserna, motorn var(och är) torr på avgasgrenrörssidan. Körde vidare in på åkern och lät den gå på tomgång nån minut. Hela tiden rykte den från avgaserna och vill minnas den inte lät som den ska. Beslöt mig för att försöka köra ut sprutvätskan i tanken så länge som motorn gick. Sprutade väl en 15 minuter på lågt
varvtal, då motorn plötsligt stannade tvärt. Provade på starten och motorn snurrade en aning men knappast ett helt varv. Kanske vätskekompression?
När jag nu börjat plocka ner den kan jag konstatera att det fanns för lite vatten, kanske jag fick ut 6 liter, ska vara 10 enligt manualen. Oljan felade också en aning, men den hittade jag i mellankylaren, 1-1,5 liter
ungefär... Då börjar man fundera på turbon... Har inte öppnat turbon helt ännu men det jag kan skymta av turbinhjulen ser inte ut att vara oljigt. Lite trögt går den dock. Inget större glapp vad jag kan känna än så länge.
På denna sida av motorn syns olja, bla ligger det pölar på insprutningspumpens block och ena gummitätningen runt spridarröret verkar ha tryckts ut:
Så min främsta misstanke just nu är att oljan på nåt vis stockat upp sig i ventilkåpan och tryckts ut i insuget via ventilationsröret dom emellan. Är detta alls möjligt?
Före jag fick templarm, så funkade sprutan helt som vanligt. Allt som hänt med den har troligtvis skett under en 30-45 minuter. Kan en dålig turbotätning fylla 1,5 liter i intercoolern på denna tid? Ska rigga upp högtryckstvätten och spola av motorn lite innan jag börjar undersöka närmare... Tanken just nu är väl att kolla om det inte är allt för allvarligt haveri kanske det går att fixa och i så fall bygger jag om kylpaketet så att det funkar mer traditionellt... Blir billigast så, motorn i sig kan jag väl leva med om jag får kylningen ombyggd...