Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

VHK 310

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 20:04:03, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som jag får möjlighet att köpa loss en 310:a som står mer eller mindre överväxt och med stum motor. Tänkte mig en TD61 på plats i den så skulle det ryta bra i alla fall!
Och man behöver ju inte oroa sig för hydrauliken direkt även om den här har hydraulprylar i båda ändar!
Har inte kört med mekaniskt manöverbord på kanske 30 år? Det jag är lite orolig för är om det blir så roligt som jag hoppas att köra en sådan maskin i dag eller blir man besviken när man rullar iväg första gången? Vad jag minns så upplevde man inte manövreringen så mycket bekvämare när det blev en 3500 istället. Nu är det ju trots allt en rätt "knölig" hydraulare att köra! Men sedan har jag kört lite sena Nordverk och Mattssonhyvlar och de är ju i en klass för sig rent komfortmässigt.
Vad jag funderar på är om 310:an blir en lämplig "återfallshyvel" att bara ha kul med och se sig om lite på skogsvägarna med, eller om man ska satsa på en helhydraulisk Nordverk för att få fullt utbyte av "leksaken"?
310:an har ju trots allt converter och jag tyckte det var rent fantastisk jämfört med den tidigare 115 med tungtrampad koppling och oresonlig växelspak. Men blir det så kul som jag hoppas med en 310 ändå när man vant sig med helhydraulare? Och ja, 310:an lär sakna bromsar, men det gör nog alla hyvlar oavsett märke i den prisklassen! :sad:
Och det skulle vara lite kul att "modernisera" BM bromsarna med något som funkar, har en teori om att använda två bromssystem från Chevrolet diesel med hydraulservo? Ett på var sida! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Johnj-e

#2 » 20:19:28, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köör på de! bara vi får se en tråd! :bira: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Björn.O

#3 » 21:10:41, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde lite 310 för ett antal år sen. Den fungerade fint, hade till och med bromsar men jag tyckte den var ganska värdelös med de mekaniska kontrollerna.
Svänga bladet under belastning kan man ju glömma. Och funktionerna är ju alldeles för långsamma för att hinna med vid stora höjdskillnader eller liknande. Och vid isrivning så löste ofta smatterkopplingen till bordet ut och det tog en j*vla tid att stanna, lyfta och vrida tillbaka bladet till rätt läge... :cencored:
Det funkar väl till lite underhållshyvling men inte några mer avancerade jobb tycker jag.

Ganska trevlig hyvel i övrigt med den transmissionen och 6 cyl motor.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

161A

#4 » 21:29:02, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tycker jag, tyvärr
Bättre satsa på en Nordverk, du ska ju ha det bekvämt på ålderns höst :grin:
Sen är ju 3500 ingen dålig hyvel, förutom att den är stum och okänslig i hydraliken, och växelspak. Enhandsgreppet till huvudbladet var inte så dumt tänkt.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 22:00:07, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ska ju inte användas till något avancerat, utan bara lite underhållshyvling sommartid någon sval kväll med öppna överdörrar! :grin:
Men det är just det där manöverbordet jag är tveksam till när man nu vet att det finns betydligt bättre?
Blir det en nostalgisk kick eller blir det bara så jobbigt att det skiter sig? Gör jag i ordning en hyvel är det inte för att sälja, utan för att jag har angenäma minnen från att sommarhyvla en lagom sval sommarnatt i vacker natur! Det vore ju synd att kvadda de nostalgiska minnena med en kraschlandning i verkligheten! :???:
De är de här härliga bilderna från sommarhyvling en del bistår med här som gör att suget på¨ett mindre återfall stegras! :thumme:
Kunde inte någon lägga ut bilder på hyvling i spöregn på hösten i plus två grader, och inget slitlager att jobba med i stenbundet underlag och med slirande koppling! Jag vet att det var så också ibland, men man blir så jäkla sugen på ett återfall när man ser de härliga bilderna och förtränger lätt det mindre roliga. Det är som med lumparminnen, det negativa och tråkiga har man förträngt! :sad: Så det vore tråkigt om man blir en illusion fattigare om man gör slag i saken och skaffar en "lekhyvel". Och kan man ha kul och få 300:-/km så är det ju inte helt fel det heller! :bira:
Kompisen som har Mattssonhyveln säger också att en äldre Nordverk borde vara objektet för mig, och det är lite nostalgi i sig för en sådan körde jag i lumpen när de köpte in en begagnad Nordverk converterhyvel med Scaniamotor som jag fördrev in hel del dagar med på skjutfältens servicevägar! Var fint att åka omkring med en gul hyvel på bystan utan andra militära kännetecknen än en militär nummerplåt bak på hytten! I sann entreprenörsanda så drygade man ut dagpenningen rätt rejält då! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

161A

#6 » 22:15:12, 16-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så nu blev det mitt fel helt plötsligt :mrgreen: :bira:
Det är nått visst att ge sig ut och hyvla en vårmorgon när solen går upp :grin: Vi har ju inte midnatts sol här
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

PesadosArgentinos

#7 » 03:40:17, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

PesadosArgentinos
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:14:05, 12-02-2015
Ort: Rosario, Santa Fe (Argentina)
International
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#8 » 08:53:20, 17-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske kan bli ett spännande projekt, bygga om hydraulik på väghyvelt? :eat: :wink:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se