Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Förstärka väg till gödselplatta

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 12:27:48, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas att jag har förstärkt tillträdesvägen till gödselplattan för sista gången nu! Grävde ur hela sträckan och sandade av, plockade i ett gäng skadade GP-Link (sådana betongavstängningar man ser på alla vägbyggen numera), de lades ned på sidan och trycktes ned med grävaren så det blev så jämt som möjligt, sedan jämnades det av med 0-18 och täcktes med duk för att överst täckas med fräsasfalt. Blev oerhört stabilt nu i varje fall, vi får se hur det funkar över tid.
Tillträdesvägen till gödselplattan vid stallet har blivit alltmer sönderkörd alltefter maskinerna blivit tyngre. I våras tömdes plattan med en L70F och den väger ju en del med full 3,5 kubiks skopa! :sad: :uupps:
Nu bar det i varje fall utmärkt för en 14t hjulgrävare när det hela fick sin slutfinish och avdikning! :thumme:
Nu är det bara att hoppas att det här var den slutliga lösningen, jag hittade både det ena och andra som lagts i som förstärkning genom åren när jag grävde ur sträckan i går! :???: Bl.a något som såg ut som det en gång i tiden varit en lämsats till en kort treaxlad grusbil inklusive baklucka! :ohnej:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



krokodilen

#2 » 12:30:15, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej nej någon bild vill vi som vanligt absolut inte se,, :razz:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#3 » 14:48:56, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä gud bevare sej för någon bild :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran Ekman

#4 » 15:08:35, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det i botten på schaktet?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 21:57:39, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vad är det i botten på schaktet?
Göran i Björnarbo


Något obestämbart! Kan bäst beskrivas som mosse/myr och med lerinslag med usel bärighet! :sad:
En körväg och uppställningsplan i absolut närhet är utfylld med 1,5-2m sprängsten och grus på det, de har burit utmärkt i över 10 år!
Själva byggnaderna ligger på en grusås, och markerna bakom dem är lermark med god bärighet, men mellan grusåsen och lermarken har det bildats denna underliga mosse bara 15-20m bred. Hos grannen 30-40m bort har det t.o.m. brutits torv i mindre omfattning har det sagts! Troligen ligger grusåsen på lerbotten som tätar effektivt neråt för gruset borde annars dränera effektivt tycker man. Även när det borrades efter vatten på fastigheten övergick gruset väldigt snart till tung blå lera i ca. 30m innan det hittades berg, så egentligen står nog alltihopa på lera med en ordentlig grusås ovanpå där byns alla byggnader placerats på en rad! Och den mosse som fanns bakom byggnaderna var förr bara "moras", men det mesta är nu utfyllt och borta när det var ganska lågt där mossen är. Men just gödselplattan ligger lågt och gör att det inte går att höja tillträdesvägen nämnvärt, därför har det förstärkts kontinuerligt med vad som funnits till hands under tre generationer där! Bakom själva stallet fylldes det upp med ett par stenhus som revs i staden för 30-35 år sedan och där är det inga som helst problem med bärigheten sedan! Så med lite tur så är det här det sista av mossen som förstärktes nu! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magloman

#6 » 23:43:19, 20-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det där håller nog.
Annars gräva ur o fylla 3-4dm med 0-90 sen 1dm med 0-32 så håller det för det mesta sen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Torpöbo

#7 » 20:12:12, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur det kommer hålla, det är nått som märks. Till nästa gång skulle jag gjort en riktig terrasbotten ca 60-70 cm under färdig yta, med en dräneringsgrav ca 30 cm under botten. På botten skulle jag lagt duk, ca 50 cm 0-100 o avslutat med ett avjämnande lager 0-18 o det där asfaltskrossen.

Har man duken i ytan kommer denna att komma upp o det ser ut som skit samtidigt som dess funktion inte riktigt får komma till sin rätt.

1 person gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Grisen

#8 » 21:24:05, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Torpöbo, duken ska vara i botten.
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

LeifAndersson (trådstartaren)

#9 » 22:02:43, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte duken har någon betydelse alls för själva "körbanan" i detta fall utan den klarar sig nog själv. Dukens egentliga uppgift är att stabilisera dikena som finns på båda sidor och där ligger den på schaktbotten med 2-3 dm rätt "täta" massor över sig som bildar dikesbotten. Men med 10m bred duk så blev själva "körbanan" bara en transportsträcka mellan dikena som hjälper duken att ligga stadigare där den har sin egentliga uppgift, och det blev helt enkelt vettigare för dikena räknat när duken låg högre mot vägbanken.
I dag har "vägen" tagits i anspråk som ballager, när den ska användas nästa gång får vi hoppas att balarna är borta sedan länge. Så på köpet fick vi plats för ytterligare runt 150 balar hemma i vinter. :thumme:
Och så är det ju populärt att belasta uppfyllda vägbanor med "överlast" för att det ska stabilisera sig riktigt! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Torpöbo

#10 » 22:43:42, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får ursäkta, men jag ritar vägar dagarna i ända..
Jo, duken har i vanliga fall när placeras på rätt ställe stor betydelse för bärigheten, i detta fallet kommer den även hjälpa till, dock är risken överhängande att duken blir sönderriven i och med att den ligger så nära ytan, för att sedemera komma upp i dagen. Nått som jag personligen inte uppskattar estetiskt.

Dukens uppgift är att fördela ut den kraft som kommer ovanifrån över en större yta. Detta betyder att sämre massor kan bära en större last. Samtidigt så överförs även kraften via dragkraft, vilket betyder ovanpåliggande massor hjälper till med att hålla duken på plats och minska belastningen på den dåliga marken under duken ännu mer. I ditt fall skulle man kunnat se duken som ett mycket brett twindäck med bredden 10 meter. Dock så är det en balansgång gällande vikten av tillfört material och undergrundens bärighet och konsolidering mot långtida sättning, vilket är vanligt förekommande i leror.
Duken har även en uppgift att fungera materialskiljande vilket betyder att dålig jord ej kan flyta upp till de tillförda materialen såsom bergkross.

Ett stabilt dike får du genom att anlägga ett dike med en släntlutning som understiger materialets rasvinkeln dvs. som tumregel flackare än 1:1, samt med en dikesbotten med minsta längslutning om ca 0,7 - 1 % för vattenavrinningens skull. Dikesbotten skall placeras minst 30 cm under terrassens botten om man väljer att inte dränera. En duk som man gömmer under 30 cm jord i ett dike kommer enligt min mening inte ha en stabilicerande verkan, har diket för brant släntlutning kommer jorden att ramla av duken och denna kommer komma fram i dagen.

Man belastar ibland blivande vägbanor, oftast vi förekomst av lera, med last för att jordarter med dålig konsolideringsgrad skall konsolidera sig, dvs. sätta sig för att förhindra kommande sättning efter att vägen är byggd. Man gör detta för att påskynda en sättning, som i lera ofta tar väldigt lång tid, inte ovanligt med 1 meter sättning över 100 år. Förkonsolideringen kompletteras ofta även med vertikaldrän så att det vatten man pressar ut skall ha en kort väg ut ur materialet.
Ibland vill man inte förbelasta jorden utan väljer då i stället att kompensationsgrunglägga eller använd sig av lättfyllnad.
En jordart är ofta förkonsoliderad, dvs. förbelastad, denna grad av förbelastning beror på jordens egentyng dvs. ökar ju längre ner i jordlagret man kommer, yttra faktorer så som historisk belastning, hur den avsatts, porvolym osv.
Efter konsolideringen kan man säga att sättningen har stabiliserat sig, dock kan du vid fel jordart även få andra fenomen såsom skjuvbrott i lera.

Kör hårt, jag är nyfiken på om det kommer att hålla över längre tid.

4 personer gillar det här inlägget.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Skru'are

#11 » 02:31:35, 22-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som underkantsarmering för en byggare.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se