Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Dieselbränsle

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 10:23:53, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på om man bör sätta till lite motorolja i dieselbränslet. Fick tips av en traktormek, att det nya dieselbränslet smörjer för dåligt, så pumpen kan ta skada på sikt. Det lär ju kunna bli alger(?) i den nya ecodieseln. Kan det skilja mellan olika fabrikat? Skelleftebränslen lär visst inte ha den nya tillsatsen, som andra bränslen har. Vore intressant att höra vad andra har för erfarenhet av detta.


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



MN

#2 » 10:31:16, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök och du hittar massor av trådar om varför olja är en dålig idé.

M

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Janson1

#3 » 12:16:11, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bevisat att det är dåligt? Med det menar jag om det har blivit ett fel/haveri där det går att härleda till oljeinblandning i dieseln som direkt felorsak.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

meken49 (trådstartaren)

#4 » 17:17:45, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var nog otydlig. Det skulle vara att den nya ecodieseln smörjer inspr.pumpen så dåligt, att man skulle sätta till smörjolja eller tvåtaktsolja för att kompensera detta. Men det kanske bara är skrönor. Jag vet en traktormek som åker 6 km extra för att tanka sin dieselbil på Skelleftebränslen. Dom ska visst ha en diesel utan denna algbefrämjande tillsats.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Turbodiesel

#5 » 18:22:24, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörjförmågan är det inget fel på, dock är bränsle med rapsinblandning ett dåligt val att ha ståendes i maskiner & motorer som bara körs sporadiskt vilket borde informeras bättre om kan jag tycka.

I övrigt har "det nya skitbränslet" varit dåligt ända sedan sent 80-tal..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Bacon

#6 » 19:34:59, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieseln var säkert lika dålig före dess också.
Det är väldigt många som har problem med algerna men det finns mycket få bildbevis.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

valberga

#7 » 19:35:55, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holler fölständigt med om att den nya miljödieseln är kass. Det är ingen kraft o den smörjer dåligt, särskilt i äldre traktorer. Men kompis som kör jordbrukstraktor i skogen säger att han har "förlorat" en växel på den nya dieseln. Jag åker särskilt till en Preem mack för att köpa deras diesel. Dom har inte rapps i sin. Jag tror att dom har tallolja?. När det gäller har jag hört och har själv använt tvåtaktsolja i tanken. Men har slutat, då jag läst på flera ställen att det snarare skulle vara en nackdel. Jag vet inte :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

TobiasW

#8 » 19:58:26, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Holler fölständigt med om att den nya miljödieseln är kass. Det är ingen kraft o den smörjer dåligt, särskilt i äldre traktorer. Men kompis som kör jordbrukstraktor i skogen säger att han har "förlorat" en växel på den nya dieseln. Jag åker särskilt till en Preem mack för att köpa deras diesel. Dom har inte rapps i sin. Jag tror att dom har tallolja?. När det gäller har jag hört och har själv använt tvåtaktsolja i tanken. Men har slutat, då jag läst på flera ställen att det snarare skulle vara en nackdel. Jag vet inte :klia:


Preem har både RME och tallolja i sin diesel. Finns dock blank MK1 utan RME och tallolja, Preem ProMil, men den säljs endast i bulk.

http://skaraborgsoljedepa.se/produkter/diesel-bensin/
TobiasW
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:58:23, 02-01-2012
Ort: Västra Ämtervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Neuson 5002 -03
John Deere 6600 -95 + Trima 5.0P
Deutz-Fahr Agrostar 6.61 -94
Deutz-Fahr DX 6.05 -88
Ford 5000 -67
Ford 5000 -68
Tröska MF 22 -93 12'

Janson1

#9 » 21:18:01, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det några data tillgängliga vad gäller energi-innehåll per enhet bränsle tex liter eller kilo?
Sen är det bara att jämföra då och nu.
En annan grej med nyare bränsle är cetantalet (tändvillighet) om det skiljer sig mycket mellan då och nu så krävs väl nästan en kompensation av insprutningstidpunkt (timing) för gamla traktorer?
Kan dom nya dieselmotorerna justera sin tändpunkt (insprutningens början) själv med hänsyn till dieselkvaliteten?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

maggen

#10 » 23:48:19, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog dom kan de.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#11 » 23:53:52, 17-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte se hur de ska kunna mäta bränslet cetantal under drift. Tror mer på att de försöker standardisera bränslet istället. Men nog är det märkligt med dessa bränslen. Vissa upplever hög förbrukning, dåligt med kraft och algblomning i tanken. Medan andra bara tankar och är glada. Jag tippar på placebo/nocebo i många av fallen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

maggen

#12 » 00:46:14, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man analyserar vevaxelsignalen kan man avgöra när bränslat antänds. Vevaxeln accelererar då.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#13 » 08:25:43, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maggen: det du skriver verkar rimligt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Galne

#14 » 08:59:40, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Jag kan inte se hur de ska kunna mäta bränslet cetantal under drift. Tror mer på att de försöker standardisera bränslet istället. Men nog är det märkligt med dessa bränslen. Vissa upplever hög förbrukning, dåligt med kraft och algblomning i tanken. Medan andra bara tankar och är glada. Jag tippar på placebo/nocebo i många av fallen.


Min upplevelse på min Buster 320 var att när förra ägarens gröndiesel tog slut i tanken och jag slog på vanlig mackdiesel så ökade bränsle törsten markant, traktorn stod och drev vedspräcken vid tillfället. Så arbetsförhållandet var lika!
Senast redigerad av Galne 09:27:08, 18-11-2015, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

SK Racing

#15 » 09:52:23, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hette den gamla dieseln D32? Hur som helst så sa en oljesäljare här o byn att så var fallet och att den finns kvar, men nu som villaolja, var ca 1 år sedan vi pratade om det.

Oavsett vad som sägs om dieseln så vart jag med på 90 talet när den gröna slippastan kom, pumpar som inte smordes av motoroljan skar i parti o minut, så även för en grävnisse här i krokarna med en då nyare Huddiggrävare , efter pumpbyte så körde han med tvåtaktolja i soppan fram till han gick i pension och det vart runt 10-15 år, han hade under dom åren med tvåtaktolja i dieseln inga problem med några pumphaverier på något fordon.

Dagens soppa vet jag inget om då jag inte kör längre, men ni som kör lite och sällan, kan ni inte demontera tanken och sätta dit en mindre på typ 20-40 liter, då står ju inte soppan o blir dålig.


Detta inlägg har valts som lösning

Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se