Tänkte dela med mig lite av vad jag hittar på på det som vanligt folk kallar för "fritid"
Håller på att bygga mig en boggiekärra med vajertipp till fyrhjulingen. Jag är inte färdig än men en god bit på väg. Bara en idiot (och så jag förstås ) kan komma på att bygga en kärra i ett utrymme mindre än ett villagarage... utan port, endast gångdörr
Trångt och stökigt? Nääää inte alls
Underredet målat och utburet. Gjorde så att jag kan fälla ner vinschstolpen eftersom tippfunktionen inte kommer bli värst mycket använd ändå. Men den finns där
Det som återstår är att göra lämmar och hörnstolpar, måla resten och lägga i flakbotten. Och säkert en del annat som jag glömt.
För några år sen började jag även bygga ett snöblad till fyrhjulingen men det har tyvärr blivit stående till förmån för annat. Har jag tur så blir det iaf färdigt till vintern 2016-2017
Och när vi ändå är inne på det här med fyrhjuling.. Gårdsgrus är snyggt, men inte när det växer ogräs i. Byggde den här manicken och drar efter fyrhjulingen med jämna mellanrum på sommarhalvåret, funkar helt okej. Någon som kan gissa vad kättingarna har för funktion?
Eftersom jag inte riktigt kände för att betala 10 000:- för en välsliten golvmodell av Arboga pelarborrmaskin fick det bli snålvarianten, en Arboga fast i bänkmodell. Får nog bli en golvmodell framöver eftersom bänkmodellen egentligen är för liten för mig, men den får duga så länge. En bänkborrmaskin behöver i alla fall nåt att stå på, och bänkytorna behöver jag till annat så då fick jag bygga en liten fot istället:
Det syns inte så väl på bilden men framsidan av balken som foten är gjord av är uppkapad och så har jag svetsat i hyllor i den och gjort en liten dörr med gångjärn. Perfekt till borr, gängtappar, kiljagare, MK-adaptrar med mera
Eftersom jag har ont om plats så ville jag kunna flytta hela klumpen också, så på baksidan av foten sitter det hjul som man kan sänka ner med hjälp av en gängstång, och sen är det bara till att ta tag i borrmaskinens bas och köra den som en skottkärra
Det här med verktygsförvaring är inte alltid helt enkelt. I mitt fall måste verktygen vara något sånär mobila, men samtidigt så är det ju omöjligt att hålla nån vidare ordning i gamla hederliga verktygslådor. Så lösningen blev en hylla (på hjul förstås) med lösa verktygshurtsar i. Har vid flera tillfällen slängt in en hurts eller två i bilen för att kunna åka och laga något.
När PTT här på forumet slaktade en gammal brödbil för att använda motorn i sin MB-Trac [Traktorer] Projekt: PTT:s MB Trac 800 så var han snäll och gav mig tryckluftstankarna från lastbilen.
Efter en stund med stålborste i vinkelslipen kunde jag konstatera att den ena tanken tyvärr var sönderrostad utifrån och dåligt lagad sedan tidigare. Men den andra däremot fick sig lite ny färg och några luftanslutningar. Perfekt att ha när t.ex ett däck behöver pumpas utom räckhåll för tryckluftsslangen Och när den inte används ligger den inkopplad för att öka volymen på kompressortanken lite.
En av grannarna köpte ny(are) traktor och behövde ett främre fäste till den här snöplogen...
.... så lösningen blev en ny frontviktsbrygga med integrerat fäste för snöplogen.
Notera sittpallen. Det blev för en gångs skull mycket svetsning vid själva svetsbänken, så jag fick "uppfinna" en liten sits som jag kan sätta på en av de stora pallbockarna. Höj- och sänkbar och tar ingen extra plats, perfekt för mig som har det trångt
Apropå ont om plats; Det syns nog dåligt på bilderna, men ytterligare en 2-i-1-lösning i min lilla mekarbod är att svetsbordet består av en höglyftande palldragare med en plåt på gafflarna. På så vis så blir det även höj- och sänkbart, flyttbart i och med hjulen samt att jag förstås även kan resa upp plåten mot väggen och använda den som palldragare, atv/gräsklipparlyft m.m.
Såhär blev i alla fall snöplogsfästet, inte överdrivet snyggt men det fyller sin funktion. Traktorn är en MF 5455.
Anledningen till att det inte satsades på t.ex frontlyft var att han jag gjorde det åt även ska behålla sin gamla traktor som backup i snörörjningen och då vill han att samma snöblad ska kunna passa på båda traktorerna.
Och för att få enspaksstyrning till bladet monterade jag ett frontlastarventilpaket på traktorn och i och med att det inte finns några frontlastarfästen på den här traktorn så fick jag bygga ett fäste så att jag kunde sätta ventilen bakom batterilådan istället och dra fram slangar till uttag på plogfästet.
Och så fick det byggas ett litet spakfäste också...
Det ligger fler projekt i loppet så jag ska försöka uppdatera här lite allteftersom jag grejar när jag hinner och orkar
/Erik