Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

101 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Bengt Erik Eriksson

#91 » 01:02:56, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja misskötsel kan jag bidra med.. Far var av årsmodell som körde bm20 på fyrtiotalet. Och där byter man ju inte olja, man fyller bara på,och så fortsatte han med grållar och bilar och mf 65 or och 165a men när 245a medB21 inhandlades så sket det sig. Att bara fylla på med Göta lantmän universal olja utan filterbyte ledde till skuren kamaxel. Efter det blev det mer modern stil på servicen. Och att behöva fylla på olja behövdes bara någon gång mellan bytena istället för att både nu och då få slå på lite färsk olja på det utslitna blasket..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Loke

#92 » 01:40:48, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Angående att använda fel olja i högpresterande maskiner. Jag känner till ett företag som bland annat har hydraliska stansmaskiner för plåtbearbetning. Tillverkaren rekommenderade bl.a. Mobil hydraulolja av 46-typ till dessa. Företaget hade all olja från Shell, så man använde en Shell Tellus 46. Denna hade exakt samma specifikationer som Mobiloljan. Massor med problem och driftsstörningar trots många oljebyten. Efter flera år så köpte man in Mobil-olja och problemen försvann.

Jag jobbade inom industrin då sparivern var i sitt esse, nu handlar det om växellådsoljor och företaget körde med Mobilolja till det mesta, bla till applikationer där det var fruktansvärt varmt och i övrigt påfrestande för oljan att göra sitt jobb. Något ljushuvud på någon av de övre våningarna på kontoret kom på att vi i stället skulle använda Shells oljor i stället och haverierna började plötsligt ramla in. Det var alltså likvärdiga oljor enl specifikationerna men Shelloljorna hängde inte med alls. Det laborerades med olika viskositeter och olika oljetyper men inget nådde upp till Mobils kvaliteter. Kan inte säga om Mobil togs tillbaks eller om det blev ytterligare ett oljefabrikat, men Shell försvann från många applikationer i alla fall.

Före Mobils tid körde dom med Nynäs industrioljor och det var faktiskt inga dåliga grejer det heller, kom ihåg lukten på Nynäs mereta olja, 320 och över var segare än sirap kom jag ihåg. För övrigt så har jag just Nynäs Mereta 320 i ena slutväxeln i minigrävaren, den läkte något men med Omega tätningsmedel och meretaoljan blev det helt pottätt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Volvot24

#93 » 11:07:20, 11-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bymecken skötte sig fint i början på veckan.

Behövde inte googla eller plugga in datorn för att byta kylvätska, vattenpump kamrem mm samt olja och filter i motor o olja i växellåda.
Och billigt blev det också.

Nu är det inga stora flådiga lokaler han har. Och att vaxa golvet där..... det behövs inte. Inte ens någon reception med mottagande vitklädd personal, som behöver lön.
Därav humana priser.

Leve landsbygden :grin:

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stridis2

#94 » 11:03:02, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående Slick50, som diskuterats tidigare i tråden, så säljs de tydligen fortfarande. Jag sprang på det av en slump när jag letade kullager hos "min" leverantör.
http://www.kullagret.com/search?q=Slick50
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

LeifAndersson

#95 » 11:32:15, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Angående Slick50, som diskuterats tidigare i tråden, så säljs de tydligen fortfarande. Jag sprang på det av en slump när jag letade kullager hos "min" leverantör.
http://www.kullagret.com/search?q=Slick50



Men vad fasen! Finns det ingen som lyckats stoppa något sådant?
Räknade jag rätt så skulle man spara 27% bränsle om man använde samtliga dessa produkter!
Skulle någon av mina leverantörer marknadsföra något sådant så vore de före detta leverantör omedelbart! :aaargh:
Säljer man sådant är man bara oseriösa lycksökare!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Sparkz

#96 » 13:21:31, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har väl ett exempel på syntetolja som löser upp gammal skit.

B23 som antagligen varit lite misskött med oljebyten och hade ett rejält lager med koks. Gått på mineralolja innan.
Lågt på stickan så en liter Mobil 1 fylldes på innan en tur till Borås. Efter 2-3 mil skar kammen.

På en B23 kommer oljekanalen upp i blocket intill en topplocksbult. Ett äggformat hål i packningen leder över oljan till topplocksbulten, och den går sen runt omkring denna upp i toppen. Det är alltså bara packningens tjocklek som blir oljekanal där i övergången.

Jag började med att lossa topplocksbulten (2:a framifrån, höger sida) och köra mellanaxeln med borrmaskin. Tydligt motstånd när den bygger oljetryck, men inte en droppe upp i toppen. Efter lite försök med diverse lösningsmedel i hålet åkte toppen av.
När jag nu körde oljepumpen kom en "pinne" av koks upp ur oljekanalen i blocket.
Kamaxellagren skavdes in med morakniv, sen gick den bra tills dåvarande flickvän parkerade med taket neråt en vinter.

Hade detta hänt om vi hade fyllt på mineralolja? Ingen ide att spekulera i nu. Men jag är nog lite försiktig med syntetolja i en gammal koksad motor...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever

#97 » 13:31:54, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrol TurboKombi är ju oxå känd för att vara duktig att hålla rent. Är väl samma som i dag heter Agrol KombiClassic eller ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Lars.A

#98 » 14:25:28, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Lantmännen så är Agrol Turbo Kombi ersatt med Agrol Kombi Classic!
Precis som Bm 4 ever trodde! :grin:

La
Kan något gå sönder!.... är det bara att vänta.......
Lars.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:03, 09-11-2014
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H52 83:a ( Såld 2022 )
Volvo V70 D4 16
Volvo V70 D5 02:a
Volvo 940 91:a
Brofjord 36 ( Motorseglare )
Bala Agri 321 P ( Vedmaskin )

dc_lindberg

#99 » 18:19:53, 12-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...bara för att något "ersatts" med... så innebär inte det per definition att det innebär att man kan ersätta med det som säljs som ersättande... Man måste tyvärr själv läsa på det finstilta och jämföra produktinformationsbladen o se om det är något som skiljer, o skiljer det sig må man forska i vad skillnaden kan ha för betydelse rent praktiskt sett...

Min leverantör MediCarrier har inköpare som har för ovana att göra på detta sätt... o för oss på kliniken innebär detta problem... ibland kan det bli problem som kan äventyra patientsäkerheten... Så, man måste tyvärr vara "polis" åt sig själv i sådan här "ersättningsfall"...

I verkligheten så fungerar inte Werner och Werners helgardering: "det går lika bra med selleri"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nimbus

#100 » 22:32:58, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär säjer dom iaf ang "syntet oljemyter":

- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Janson1 (trådstartaren)

#101 » 22:54:28, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att Mobils olja är syntetisk men inom flyget sket det sig. Den fanns som flyg-godkänd i nått/några år i början på 90 talet men pga för många rena skärningar i flygmotorer (kolvmotorer bensin, Lycoming) så blev den förbjuden att använda i flygmotorn om den var bensindriven. Det gick att härröra till just oljan som felkälla av någon för mig okänd anledning. Hur det ser ut i dag vet jag inte men jag har inte sett Mobil inom kolvmotorflyg, inom turbin är den däremot vanlig (som motor och växellådsolja).

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se