Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Plogbil

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 01:58:50, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hur lång sträcka måste man ha för att det ska löna sig att ha plogbil på klass 4-5 vägar?. Självklart sköter man sandningen med plogbilen. Räcker det med cirka 18 mil väg att ploga och då är det räknat med tur och retur-körning?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



161A

#2 » 10:36:24, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på: vad du får betalt, vad dina grejor kostar, om du har andra inkomster, hur mycket du behöver ta ut i lön, om du får betalt per timme eller km, hur lång tid det tar osv...
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

jörgen.ottosson

#3 » 10:39:05, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De allra flesta kör "plogbil" som utfyllnad på vinter, när det inte finns lika mycket andra jobb. Inte så många som satsar enbart på plogning. (väghållning)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Åsa-Nisse

#4 » 11:05:57, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du Trafikverksvägar så får du fundera på hur mycket du hinner på de 5 timmar du har att köra färdigt då det är klass 4 vägar inblandade. Är det bara klass 5 så är det 6 timmar, och då ska rundan vara färdig med rensning i korsningar osv. 18 mil t.o.r. ger en snitthastighet på 30 km/ tim på klass 5 och 36 km/ tim om det är klass 4 i rundan. Det i sin tur gör att du måste kunna åka i 50 km för att kompenseera tidsåtgången när du rensar kors osv.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

sakkis10 (trådstartaren)

#5 » 15:37:09, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

alltså 50 km/h?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

sakkis10 (trådstartaren)

#6 » 15:47:47, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gillar ni mest att ha till plogbil, Volvo FH eller Volvo FMX?. Vad gör man på sommarn bara kör grus eller kan man ha någon annan syssla ?. Det bästa är väl att ha lastväxlare man blir väl mest flexibel då?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

jörgen.ottosson

#7 » 15:55:36, 26-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ofta så är det grus/schakt som är huvudsysslan för plogbilen.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tomten

#8 » 14:28:00, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Vad gillar ni mest att ha till plogbil, Volvo FH eller Volvo FMX?. Vad gör man på sommarn bara kör grus eller kan man ha någon annan syssla ?. Det bästa är väl att ha lastväxlare man blir väl mest flexibel då?


Det beror på var du har för sommarkörning. Ska du ligga borta på vägjobb under sommaren så är det trevlig med en FH hytt att bo i, ska du inte bo i bilen är det ofta trevligt att ha en lägre hutt så man slipper slå i grenar när man kör grus på sommaren. Växlare är bra om du hör körning där du behöver en växlare, men kör du bara grus/asfalt är en "riktig" tippbil oslagbar. Man lastar mycket mer, har mindre underhåll, betydligt lägre inköpspris, snabbare tippcykel osv. Lite förenklat kan man säga att en lastväxlare är lite som en traktorgrävare,. Du kan göra allt med dom men dom är bara bar på att vara lastväxlare, allt annat man gör med dom blir en kompromiss.

Om jag beställde en ny bi för den typen av körning hade jag valt en tippbil men snabblås.
Tattarmekaniker!!

1 person gillar det här inlägget.
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se