.
Rätt
SAMMANFATTNING.
Det måste väl till något ordentligt efter all tankeöverföring mm, som ni tydligen försöker er på.... Personligen nyttjar jag hellre nåt som kallas MOBILTELEFON
Ni som inte ids ta del av ett kommande långt inlägg, kan nu snabbt hoppa till nästa tråd, då allt är löst.
Till Jocke och övriga flitiga läsare /skribenter
Mellandagsläsning
Hjärtligt tack för att ni alla iddes ta del av allt detta. Tyvärr kommer det mer nu
Några punkter o ord som kom upp allt efterhand i tråden " Kluven bult":
* Vad jag ville visa med denna bild
* Gängkomprimering
* Inverterad sträckbult
*
Kontakt (gängorma) åt fel håll
* Snabbgängförband
* Svetsad mutter
*
Värme från svets har krympt en del av bulten (i o f s fel)
* Avdragen bult
* Töjning och översträckning
*
Gänga faktiskt nyttjar hävarmsprincipen. Liten kraft växlas o s v
* Kil
* Översträckning åt fel håll
* Flankvinklar
* Värme
* Skulle du dragit den (bulten), så skulle komprimeringen vara närmast skallen
* Till slut ett glapp (i avsnittet om förtenning)
* Dragit o bankat på skruven
*
Gängtapp gått snett (var det inte)
* Du vill visa att 3/4 av gängan lossnat...
* Banankrökningsvinkel ????
* Ett slag med en tung
hammare då....
Min syn på det hela.
"Alla Ni kan ha rätt och jag fel. Men det tror jag inte", sa min lärare i specialelektronik, när han rättade författares böcker.
Det bruna symboliserar att bulten rostat fast riktigt rejält. Fenomen som vi alla stött på. Den blå linjen visar vart bulten dragits av. "Översträckning åt fel håll."
Här har jag placerat en
mutter ovanför resterna av den avdragna bulten. I detta fall jämns med det stora gängade metallstycket.
Det röda markerar var jag svetsat med MIG. Fyllde hela muttern, och svetsade fast muttern i bulten. Alla förstår att metallblocket kyler, så där blir det ingen smälta. Svetsen lägger sig ovanpå.
Värmen från svetsfogen tränger ned en bra bit i den avdragna bulten. Rödglödgat! Metallen i kärnan blir formbar och expanderar något. Komprimeras ev litet om det inte finns utrymme mellan gängorna.
Ett enda kraftigt slag med en
slägga eller hammare, ger en kraft (gula pilar) som trycker både svetsfog, smält metall och
glödgad bult ned i det gängade hålet.
Eftersom bultens gängor är i kontakt med hålets gängor så kyls de något och flyter inte ut helt o hållet. Ytorna vid de blå punkterna glider, KILAS mot varandra, och medhjälpa av HÄVSTÅNGSEFFEKTEN så pressas materialet som utgör själva gänorna i bulten, nu in mot bultens centrum. Materialet komprimeras. GÄNGKOMPRIMERING! (Snyggt ord !)
Diametern (
grön pil) hos bulten minskar i detta skedet p g a kilningen! När allt svalnar så krymper bulten ytterligare.
Det som gör att den glödgade bulten kan komprimeras, dels kontakten med gängorna enligt ovan, men även att bultens inre ände inte värms upp lika mycket och är av den anledningen inte lika formbar. Så för bästa effekt gäller det att utdela slaget så snart som möjligt, efter det att mutterhålet fyllts med svetsmaterial.
Blått visar i stort sett opåverkat material i bulten. Vilket tydligt syns på gängorna.
Den avdragna bulten kan nu i regel enkelt skruvas ut efter lite ruckande fram o åter. Exemplet ovan funkar dock inte lika bra på aluminium.
Om Ni testar detta, så sker allt på eget ansvar. Jag visar bara hur jag många gånger lyckats plocka ur avdragna bultar.
Och...? För e som int begrip! Sa sambon, när jag visade henne sista bilden