Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerBaklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vad är detta, multiskopans klaffar går hydrauliskt tungt

126 inlägg • Sida 4 av 9
Diskutera baklastare/bakhjulsstyrda lastare här

bonnen513

#46 » 23:22:37, 08-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:Det bästa vore att någon hydraulfirma kollade upp. Tryck mm. än att vi här skall sitta och gissa vadd som är felet.

OLA56

det är väl att förstöra en intressant tråd. problemet kommer att vara löst innan tråden är uppe i 11 sidor

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



ja-bond77

#47 » 09:23:08, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1: En god början i felsökningen skulle vara att gå systematiskt till väga. I brist på tryckmätning så börja med att lossa båda slangarna på vänster klaff och koppla ihop dom för rundpumpning av oljan.

- Går det tungt fortsättningsvis? Klaffen och dess cylinder är utanför problemet.

2: Koppla loss slangarna precis innan ventilen på skopan och koppla ihop dessa med varandra.

- Går det tungt fortsättningsvis? Elventilen är utanför problemet och ytterligare felsökning koncentreras till lastaren och dess ventil, slangar, snabbkopplingar.

Sannolikt skedde inte ovanstående, dvs det går lätt att köra oljan om inte ventilen är inkopplad. Men skulle vara trevligt för trådläsarna att kunna få detta bekräftat till en början. Så kan vi koncentrera oss på skopans ventilblock... Detta simpla test tar 10 minuter att göra. Snälla...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jannejoel (trådstartaren)

#48 » 09:40:44, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå det ska jag göra. Tänkte börja med punkt 2. Men det blir inte förrän ngn gång efter helgen.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Jac

#49 » 14:28:43, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sprängskissen så står det att det är strypningar (22 och 23), verkar logiskt eftersom så små cylindrar annars blir lite sprättiga. Det borde inte vara nåt problem, borde bara vara att köra lite mindre utslag på spaken men det är väl försökt utan framgång. Är det kanske inga krypspårr på sliden på 3:e funktionen? I så fall blir det svårare att smyga fint och lättare att sänka motorn oavsiktligt. Är sen motorn inte helt frisk så blir det ännu värre.

Detta var bara lite lösa tankar, gör färdigt ja-bond's felsökningstips först.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#50 » 15:19:34, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BACKVENTILEN NR 21?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jannejoel (trådstartaren)

#51 » 15:45:01, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:BACKVENTILEN NR 21?

Ja vad gör den där?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

Valtravän

#52 » 23:03:54, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar med spänning på upplösningen av fallet!! Lägger ett par spänn på ventilen.....
Låter stort med 70 liters flöde på H10:an.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

bonnen513

#53 » 23:08:15, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast 70 liter är väl inte onormalt på en traktor
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Valtravän

#54 » 23:11:37, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag så är traktorerna över 100 liter. I mitten på 90-talet så var 73 liter en bra siffra på en bonntraktor. En sopvals kräver idag runt 110 liter.
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

bonnen513

#55 » 10:34:41, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte lyckats förstå hur den ventilen funkar med bara dom grejjerna som syns på skissen om det inte är så att oljan ska tryckas genom säkerhetsventilerna för att det ska funka. Vad händer om du ställer ner trycket på säkerhetsventilerna?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#56 » 13:48:47, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev lite kladda, kladda här nu. Eftersom där inte är lasthållarventiler så antar man nog att lastarens ventilslid är stängd i neutral. Alltså finns det ingenstans att göra av oljan om man råkar köra mot något och en shockventil öppnar.

Med ackumulatorn kopplad som på schemat så kan den ta emot oljan. När man sen kör fram klaffen igen så dräneras ackumulatorn genom backventilen.

Tankar?

Edit: Ändrade strypningarna till strypbackventiler som det står i reservdelslistan.


Bild
Senast redigerad av Jac 15:25:21, 11-01-2016, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

ja-bond77

#57 » 13:56:46, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte vingarna automatiskt återställande?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#58 » 13:59:30, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du menar att ackumulatorn agerar fjäder? Om det bara är en ackumulator då så måste ju vingarna vara sammankopplade och då går dom nog lite som dom vill. Eller tänker jag fel nu?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#59 » 14:43:03, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och klaffarna blir väl inte skyddade åt andra hållet?
Jag hade funderingar på om kolvarna är diffkopplade och säkerhetsventilerna funkar som backventiler?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Lars-Peter D

#60 » 15:05:50, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen möjlighet att mäta vilket tryck som går ut? Snabbkoppling(ar) + mätare med tillräckligt mätområde. (Skopan monteras väl med snabbkopplingar?)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Baklastare/bakhjulsstyrda lastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se