Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapHarvar

Vikbar efterharv Väderstad nzf

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera harvar i detta forum

bert (trådstartaren)

#1 » 19:50:06, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker den lyfter lite dåligt så ibland tar efterharen i ganska kvickt i hörnor och dyl när man backar.Så jag funderade på och bygga om den till vikbar som det är på nyare harvar men där är ju den nya pinnen som är lite svängd och då står den rakt ner när den är invikt.På den jag har så är det dom raka och då skulle ju dom peka framåt när man släpper ner är det risk att man kröker/bryter av efterharvspinnen?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



ja-bond77

#2 » 21:11:27, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det har så stor betydelse. Huvudsaken att det är nån sorts fjädring på fyrkantbalken så att inte pinnarna måste lyfta hela harven när de går över vändpunkten vid start av drag(ifall pinnändan står på en sten eller nåt så att de inte kan trycka sig ner i marken. Men det fanns kanske inte fjädring på dom tidigare modellerna... :klia:

Annars heter det ju att de nyare efterharvspinnarna som fjädrar "inåt" håller bättre än de gamla som fjädrar "utåt". Den regeln gäller väl egentligen generellt på alla vridfjädrar... :klia: Detta mest som en parentes, det ska väl nog funka med svängbara fingrar även med gamla utformningen...


Annars ifall det finns onödigt mycket "harvdjup" kvar på harvens lyftcylinder så skulle man kanske också kunna tänka sig alternativet att flytta den cylinderns fästöra(eller om cylindern går att gänga ut?) för att öka lyfthöjden en aning. Om det är möjligt för den övriga konstruktionen då förstås... De sista centimetrarna ger ju dock inte så stor vertikal lyftning då hjularmarna börjar vika sig mera mot det "vågräta hållet"..
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bert (trådstartaren)

#3 » 02:38:13, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

är ju inte direkt någon fjädring på efterharven
och det är marginellt vad det går att lyfta den mer
Men visst om man hade gjort om den så pinnarna lutar från lite utåt till lite innåt så hade man ju sparat dom vid backning och det hade inte frestat dom så mycket när man kör fram igen
nja får nog kolla lite mer på det när den kommer fram från förvaringen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till Harvar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se