Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

oljebyte med oljesug?

65 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bil-teman här

igelkottar

#31 » 11:27:06, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis på dagen JPEG. :wave:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



Orsa

#32 » 13:17:52, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sug.
Har en Biltema-sug sen 5-6 år. Tror det är då jag såg nån där första gången och jag är nyfiken av mej. Kostade nåt på 800kr Den är tryckluftdriven. Bra byggkvalitet, för det kan ju vara vadsomhelst ibland, fast jag är ganska rädd om grejorna och trampar inte runt som en ko.
Det är olika sugrör men naturligtvis blir det ju alltid det tunnaste som det måste vara för motorolja. Det är mycket väsen för lite ull sa kärringen som klippte grisen. Kompressorn får gå en stund för att tömma oljan genom en 1m slang med 1-2mm innerdiam, eller vad det nu är.
Jag tycker det är bra. Bekvämt och man får oljan i dunk direkt och inte i uppsamlare. Och visst brukar det bli en del olja både här och där när man tar ur pluggen annars.
Har tömt och sen kollat hur mycket det är kvar genom att ta bort pluggen. Ja, då rinner väl det sista ut förstås. Pluggen sitter lägst.
Men det är bra tycker jag att inte behöva ta all olja genom pluggen på traktorerna med hasplåt för det vill alltid rinna iväg olja på plåten på ett eller annat sätt, och det slipper man ifrån. Jag har små öppningar för pluggen och eftersom det har hasats en hel del över stock och sten genom åren är den "kallbearbetad" och hålar inte 100% med pluggen längre heller.
Har aldrig sugit någon växelolja. Men det tror jag ska kunna gå bra med en grövre sond.
SUger man genom stickan beror det också på om den gör att sonden går att få mer i sumpens lägsta delar. Det kan vara svårt att veta ex vis på dieselbubblamotorn i Subarun som är platt som en pannkaka. Så där har jag aldrig tänkt på att prova. Jag låter verkstan byta.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

JPEG

#33 » 14:16:36, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Lillen :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

dc_lindberg

#34 » 20:14:35, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Gissar att ni alla gedigna maskinisten lossar bottenpluggen då ni byter olja.

Men om man vill fuska och göra det enkelt för sig finns ju dessa oljesugar.

Någon som har erfarenhet?

Känns ju som om det är lättare för skit en att rinna med ur då man lossar pluggen...


...OM det låter sig göras, så använd oljepluggen.
När du i framtiden kommer åt att se insidan av oljetråget, då kommer du inte att anse oljesug som ett alternativ ens...

Ivar Risslén:
B&S har flertal gräsklipparmotorer vilka saknar oljeplugg och därmed endast kan tömmas med oljesug.
Skulle inte förvåna mig om någon biltillverkare fått motsvarande hjärnläpp...

Gällade hasplåtar o dyl elände:
Tillverkade plåt för att styra undan oljan vid oljebyte:
[Trädgårdsmaskiner] Norlett, Snowlett 2500, snöslunga, enstegsslunga
Har glömt bort att skapa en tråd med min Honda HS35 till vilken jag tillverkade en avtappning (borrade ur en bult och använde en hjulmutter).
Man kan inte ha som på ex., Belos där MAG motorns urtappning hamnat så illa att hela underredet blir mer än väl inoljat vid oljebyte... då får man bygga om, eller suga ur olja.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Anders.B

#35 » 22:31:38, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
jonnordvall skrev:Gissar att ni alla gedigna maskinisten lossar bottenpluggen då ni byter olja.

Men om man vill fuska och göra det enkelt för sig finns ju dessa oljesugar.

Någon som har erfarenhet?

Känns ju som om det är lättare för skit en att rinna med ur då man lossar pluggen...


...OM det låter sig göras, så använd oljepluggen.
När du i framtiden kommer åt att se insidan av oljetråget, då kommer du inte att anse oljesug som ett alternativ ens...


Där måste jag säga emot å det kraftigaste!

Jag har använt BT handjagade vakuumsug (den på ca 7L) i över 10 år till mina och mina barns bilar, min traktor och ett par båtar.
Det är begagnade bilar som är köpta med "okänd" servicehistoria och nästan nya bilar som jag har full koll på.
Fyra av dom Jeep, Merca, VW, Citroen)(har fått oljesumpen nerplockad efter några år med vakuumsugen i samband med renoveringsjobb och samtliga har varit rena som ett nytvättat babyarsel i sumpen.
Det gällde även traktorn som gått på mineralolja sedan 1965 :uupps:

Så jag dödar definitivt myten om att det inte blir rent med en vakuumsug :laes_detta:
Om man i övrigt sköter serviceinteraller med oljebyte och filterbyte men det utgår jag ifrån att man gör annars kvittar det ju...
Senast redigerad av Anders.B 00:46:06, 29-01-2016, redigerad totalt 1 gång.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

jonnordvall (trådstartaren)

#36 » 22:55:19, 28-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ju lika infekterat som diskussioner om olja:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Michael Meier

#37 » 08:20:25, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan också formulera sei på annat vis, vissa oljetråg/motorer/oljor/bytesintervaller ger/har gett avlagringar i tråget som inte lösgör sei varken med sug eller oljeplugg.

Att generellt förkasta oljesugen? absolut inte, tycker du det är trevligare att byta olja med sug, gör det.. du har ändå inte hundraprocentig kontroll på renhet i tråget.

Hellre en glad bilägare som kan och vill byta olja, än en som drar sei för jobbet på grund av besvärlig situation :)
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jonnordvall (trådstartaren)

#38 » 08:32:07, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en bil för ett tag sedan, när jag kände bensin lukt av oljan så smsade jag och frågade förra ägaren när oljan byttes sist.
Köpte för övrigt av en fransk fd bil mekaniker....
Svaret blev bara 600 mil sedan. När jag frågade NÄR så var det 1.5 år sedan. Men bara korta körningar och filtret var inte bytt.
Skruvade ur stiften och ser att mittelektroden eller vad det heter bara var hälften så lång som den skulle.
bra jobbat:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Erland Karlsson

#39 » 08:49:47, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skruvade Mercedes i början av 90-talet, och då använde vi sug på nästan alla bilar. En tryckluftsdriven sug med en adapter som tätade i oljesticksröret, använde mao oljesticksröret som sugrör. Ett par gånger i början lossade vi pluggen efteråt för att kolla, men det var inte mer än nån droppe som kom då. Vill minnas att det ibland kom in folk som bytt själva och fått problem med gängorna på pluggen/i tråget...
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Bengt Erik Eriksson

#40 » 09:19:08, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm de får nog bli något bygge här tror jag bestämt..
Får se vad det blir.. Kanske en tryckluftsdriven sug historia som blir utskriven i 3d skrivaren..


På jobbet i lastbilsverkstaden hade vi en luftejektor som passade i stora hålet på ett fat.. En slang ansluten i lilla hålet. Den användes till att vacuumsätta hydraultankar och även suga ur oljeslam ur svängkransen på grävare mm.
Men vi hade även eldrivna pumpar när vi tömde hydraul och dieseltankar vid arbeten som krävde det.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 11:46:43, 29-01-2016, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

JPEG

#41 » 11:41:22, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erland K kom med en intresant info om att man använde oljestickröret som sugrör. Antar att många moderna motorkonstruktioner numera har oljesticka av vajertyp och därför måste styra denna till mätpunkten i tråget hela vägen.
Kan det vara så att konstruktören utformat bottenregionen och röret i tråget för även tömning?
Hur ser det ut? Ni som öppnar moderna konstruktioner borde veta. Röret skulle kunna fortsätta längre ner än mätnivån ev med ökad diameter.

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

dc_lindberg

#42 » 19:54:15, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders B.
Upp till bevis!
Publicera foto på trågen i omnämnda fordon, såsom de såg ut när du tog ned trågen.
Lösa påståenden om myt-dödande kan leda till ansvarshållande.

I samtliga tråg jag plockat ned så finns alltid rester kvar som man -inte- vill ha simmande i oljan. Fanns bilder på hur illa det är på SveaSidvagnsklubbs hemsida som låg på webstruktur - tyvärr är den hemsidan borta. Har för mig att just den sidan sparats av organisation i Australien som försöker bevara hemsidor innan de försvinner från nätet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

bmrobban

#43 » 20:25:38, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde ju vara så att om inte motorn är gravt misskött sedan tidigare så finns det ingen bottensats när man nyss haft igång motorn och då borde det inte vara några problem att använda oljesug?
Möjligen att oljesugen tar så lång tid på sig att avlagringar hinner sjunka till botten, men det har jag svårt att tro..
Vid ett vanligt oljebyte med avtappning genom pluggen blir det ju alltid en viss mängd olja kvar, borde ju vara lika skadligt isåfall?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Bengt Erik Eriksson

#44 » 20:37:06, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grava avlagringar i tråget här väl ihop med gamla tiders oljor som sedimenterade smutsen.. Moderna multigrade sedan åttiotalet håller ju smutsen svävande tills det landar i filtret.. (just därför gräsklippare och "mopeder" som inte har filter, bör gå med singelgrade sae30 som inte är modern utan sedimenterar smutsen.. )
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Volvot24

#45 » 21:06:22, 29-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oktavia tdi 95. Med rejäl hasplåt i stål. Sitter med 5 skruv. Ett jädrans bängel när den ska bort o dit igen.
Byter olja vid 800 mil, alltså 3 ggr per år.

Första gången det hände så tog jag flexen o slipade upp ett 10 x 10 cm hål, från pluggen o bakåt. Funkar fint.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rz och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se