Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

thorflot (trådstartaren)

#1 » 09:14:02, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har i alla år fått höra att man på inga villkor ska mixa blå och röd frostväska, eftersom det blir gröt.

Biltemas blåa (36703/36704) är nu: "Etylenbaserad kylarglykol" och den röda (longlife) (361783/361787) är "nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol". Båda "får ej blandas med propylenglykol", som är grön.

Har man ändrat på färg/alkoholtyp? Jag har inte testat, men bara undrade? Inte att det är en himla kost att förtsatta köpa den röda till bilarna och den blåa til traktorn, men det blir lite lättara med bara en sort i förrådet...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST



Stefan1972

#2 » 10:01:56, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

släpp det där med färgerna, finns inget standard där och ingen koppling till propylen.
rent generellt kan man säga att blå glykol idag är en standard "universal" med en livslängd på 3 år typ. Den röda är en longlife som klarar 6-8 år. Propylen används knappt idag så det kan man ju släppa helt.
Har du blå eller grön i traktorn så kör på blå, farorna är extremt överdrivna men är det länge sen vätskan byttes så kan det ju vara läge att spola ur i sommar och fylla på nytt iallafall?
Lika i övriga fordon och har du röd vätska i bilen så är det longlife vätska. Värt att poängtera där är ju att om bilen är väldigt ny så finns det ju olika sorter av även den.

att köra röd longlife i alla fordon blir bara fånigt, det som händer är ju att du får en vätska som inte skyddar nånting annat än för temperaturen då.

Att det skulle bli gröt om man blandar fel är nog bara en skrivbordsprodukt av de som vet bäst. Jag har skruvat med bilar i trettio år och har då aldrig sett annat än normalt skitig kylarvätska som är mogen för byte iallafall.

värt att poängtera om Biltemas vätskor är ju att de inte är direkt billiga på dem. Notera särskilt att de säljer dem på vikt och inte liter.................
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#3 » 11:54:44, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Longlife är aggresivt mot många metaller som är vanliga i äldre kylsystem såsom koppar och bly.. Så kör med std i äldre fordon..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#4 » 23:34:09, 02-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder OK/Q8 20L, Swedol, BS6580, "671906 glykol" = billigast per liter av det jag hittat hittills.
...tror jag... Det är den billigaste, och giftigaste, som de har. Hur giftig vet jag inte, men ogräset som kan komma ivägen när man spiller visar inget tecken på att överleva...
http://www.swedol.se/glykol-konc-bs-65-20l.html
(27kr/L)

http://e-line.backmarks.com/FIL/Sortime ... ?id=671906

Om det är rätt eller fel till min VW AUC 5 cyl bensinmotor från 1995 - har jag ingen aning om. Motorn har nu gått ca 53 000 mil.


BT's etylen-glykol är -svindyr- i jämförelse!
( (34kr/L?) 40kr/L upp till 47kr/L)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

thorflot (trådstartaren)

#5 » 12:06:45, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkej, da vet man! Tack alla.

Det blir oftast BT utav bekvemlighet. Vi har inte så många andra lågpris-alternativ här. Och tar man turen til någon bildels-handlare, ska man snabbt ut med en hundring pr liter...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

dc_lindberg

#6 » 14:20:58, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
I sådant läge är nog BT en ekonomisk fördel.

Gillar den norska flaggan du har under avataren - fast... norrmän kanske ogillar färgsättningen?... "var igår när farfar väntade med oro över hur det skulle gå... året var 1905..." Inbördeskriget var inte mer än 40 minuter bort...

Har inte Statoil lämpliga återförsäljningsställen i Norge, där du kan få mycket trevligare pris än hos BT?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

thorflot (trådstartaren)

#7 » 16:29:32, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahahah, jooodu. Den "norska" flaggan är där för att när jag skriver på mitt besta svorska, ska V8Druid och andra som använder översättnings-funktionen på forumet fatta. Om jag har den norska flaggan där, och skriver som jag gör, blir det rent svada tydligen. Översättaren änvänder visst flaggan som kod-nyckel.

Och jodå, visst finns det Statoil. Eller neh, nu är dom ju alla CircleK (som jag tror är kanadisk eller nåt??). Så inte får man någon invånare-rabatt där inte.

Eftersom jag i det daglige pendlar med buss, och kör typ en dag varannan vecka när jag MÅSTE, kör jag mest korta omväger, och då ligger Jula och BT inom räckhåll. Alla andra platser måsta man äntingen känna nån bakom kassan, köpa i mega-kvanta för att få en vettug pris (eller ha konto vilket jag inte har/får, eftersom jag inte har nån firma...)

Ingen Svedol, Verktygsboden, Nima, eller eller eller. Det blir typ Felleskjøpet (böndernas ko-op) eller en nån annan maskinhandlare, men inte får man låga priser där hällre. Nånn annan får gärna tipsa, men jag har iallfall inte funnit någon i närheten.

(man kan förstås köpa på nätet, men norska Posten tar typ 200 spänn för att förflytta en liten skruv från A till B, så all kostnadsbesparing blir borta även då.)
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

dc_lindberg

#8 » 19:50:29, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men... vilket krig!
Vi vann över Norge med pressen att skriva på svenska?!
:skratta3:

...det här kommer inte att sluta bra... risken är att man kommer att drabbas av akuta svåra kontraktioner i bukregionen :vissla:
Vilka Norge/Sverige historier som kan utvecklas ur denna oskyldiga lilla strof...
:ohnej:
:lmao:

Klart du köper på BT då!
:thumme:
Merkostnaderna att handla annorstädes blir horribla!
:insomnia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#9 » 16:12:22, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas glykoler är inte likadana.
Tyvärr så går det inte att utröna vad dom är mer än att den röda ska vara longlife. Jag misstänker att det är en vw glykol typ g12 eller nåt medans
den blå ska motsvara gammal grön.
Det finns ingen färgstandard på glykol, dvs rött behöver inte betyda att alla röda är lika.
- en äkta soppa...
Gammal grön är idag svår att få tag på, swedols billigaste tex förlitar sig på en inhibitor som heter 2eha ( en restprodukt från annan kemiskaproduktion så den är billig.)
2eha fanns absolut inte i gammal grön och har dessutom rätt dåligt rykte ( GM Dexcool aka death cool tex )
- det finns heller inte som med motoroljor nåt krav på blandbarhet eller att de funkar tillsammans...
- enda sättet att vara säker är att se till att veta vad som är i och hålla sig till den sorten, det hjälper att följa tillverkarens råd oxo.
Giftighet, ja etylenglykol är akut giftig men väldigt lättnedbrytbar i naturen, dvs spill i gräsmattan är ingen större fara. ( gräset dör men det kommer att växa nytt rätt snart.
den kommer inte att hamna i grundvattnet. )
Propylenglykol är ungefär tvärtom, rätt så o toxisk men betydligt svårare att bryta ner i naturen. ( risk finns för att den dyker upp i vårt grundvatten. )
Propylenglykol har sämre förmåga att ta upp eller avge värme, värt att tänka på om man har ett marginellt kylsystem.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#10 » 16:16:54, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde att skriva att dieslar med våta foder kräver extra tillsatser för att skydda dessa mot kavitation.
- har fortfarande inte sett nån som helst upplysning om detta på förpackningen om den är lämpad eller olämplig för våtfoder dieslar.
Har jag en ny maskin så skulle jag nog hålla mig till orginal, ex JD coolguard till en JD/ Cat ELC till en Cat osv.
Fordsjuka beror nog till en viss del på glykol förvirring...

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magloman

#11 » 17:36:06, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns två huvudsorter av glykol. Den ena är etylenbaserad och den andra propylen.

Inom dessa två huvudgrupper kan man blanda olika fabrikat.

Sen har alla tillverkare varianter med olika tillsatsmedel för bättre skydd mot rost och mindre aggressivt för alu eller plats osv osv osv
Färgen har inget att göra med vad det är för sort.

Jag har en dunk av varje hemma, skiter i om det är aggressivt mot plast eller nån alutopp mm. När det frätt igenom mina toppar har karossen rostat bort för länge sen.
Men så kan man ju inte tänka... hehe
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#12 » 17:39:09, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

så enkelt kan man inte göra det att man skiljer enbart på etylen och propylenglykol..........den sistnämnda är ju ganska utdöende dessutom och används knappast av någon om det inte finns specifika miljöskäl.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#13 » 17:43:49, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä, exakt. så kan man inte göra

har propylen i golvvärmen har jag för mig i plattan... inte helt säker
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Trondos

#14 » 23:03:34, 24-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Glömde att skriva att dieslar med våta foder kräver extra tillsatser för att skydda dessa mot kavitation.
- har fortfarande inte sett nån som helst upplysning om detta på förpackningen om den är lämpad eller olämplig för våtfoder dieslar.
Har jag en ny maskin så skulle jag nog hålla mig till orginal, ex JD coolguard till en JD/ Cat ELC till en Cat osv.
Fordsjuka beror nog till en viss del på glykol förvirring...


Jeg prøvde å skrive litt om hva jeg tror forårsaker Fordsjuka her: [Traktorer] Noen tanker rundt kjølesystem for å redusere sannsynligheten for Fordsjukan

Ikke optimal motorkonstruksjon, kombinert med dårlig glykol, er mitt forslag.

Det er skrevet en del om dette på nettet, men ikke helt enkelt å summere opp, men dette syns jeg er interessant:

As a result of work initiated by John Deere there is now an industry specification for determining the liner cavitation properties of Engine Coolant. An ASTM Standard, D7583 is now available which validates the liner cavitation of any engine coolant even those that do not contain nitrite or nitrite and molybdate. Recently, ASTM D15 modified ASTM D6210 to include this liner cavitation test. A review of ASTM D6210-10 will show that nitrite free OAT engine coolants which pass ASTM D7583 are OK for use in heavy duty diesel applications.


Derfor vil jeg prøve å finne glykol som oppfyller disse ASTM-standarder og bruke på Fordene mine. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se