vi har ett stort dieseldrivet reservkraftverk på anläggningen där jag arbetar, vars 2m3 dieseltank ser lite suspekt ut. dieseln har väldigt tydligt skiktat sig och en betydligt mörkare och tjockare diesel har lagt sig i botten på tanken. skulle uppskatta att det rör sig om ca 150L av betydligt mörkare och "smutsig" diesel som lagt sig under de ca 500L mer klara litrarna diesel.
insugningsröret sitter monterat så att det suger upp ca 6cm ifrån tankens botten, så det är den mörka dieseln som kommer att bli använd först om strömmen går.
min fråga är, dels vad detta beror på? kan det vara två olika typer av diesel som tankats? eller kan det vara så att det är biodiesel av dålig kvalitet där det börjat växa otäcka saker i tanken som sjunker till botten?
vidare undrar jag hur känslig en motor är för dessa föroreningar.. bör vi byta diesel i tanken eller löser en motor att filtrera, bryta ner och förbränna en dålig diesel? tänker att risken finns att bränslefilter sätter igen ganska fort och att det i sin tur kan leda till att motorn inte alls mår bra..
det gjordes en service på motorn nu i veckan men killen som utförde den verkade inte riktigt ha svar på mina frågor.. han hade nog gått ur skolan för inte sålängesedan såg det ut som, o framstod inte som om han hade järnkoll kan man säga… påstod bla att motorn var luftkyld när den uppenbart har ett vätskekylt system..
tacksam för svar som hjälper mig i måndagens samtal till service och installationsföretaget för att be om råd