Om man tar en normal färja (Ro-Pax, sverige båt för finländare) så är djupgåendet ca. 7 m med en väldigt stor/hög (ca 30-40 m + skorsten) överbyggnad. Betyder att de är vindkänsliga.Fribord (avstånd vattenlinje full last, till huvuddäck = bildäck) ca. 6 m.
Stora lastfartyg har ett djupgående ca. 15 m (finns giganter med nästan 30 m djupgående, men de går inte lastade in i någon hamn, Tankfartyg) och fribord (avstånd vattenlinje full last, till huvuddäck, Container fartyg = det
däck som den synldäckslasten står på, tankfartyg, det synliga däcket) 15-20 m. Dessa är lastade mer känsliga för strömmar.
Huvuddäck = det högst belägna täta däcket, som sträcker sig från för till akter. Under huvuddäck är det vattentäta sektioner. Ovanom huvuddäck finns Inga sektioneringar. På de bilfärjor som har hytter under bildäck, ser man "konstiga" dörrhål, men där finns en vattentät dörr som stängs, "vid behov". Från varje sektion går det dock trappor upp till de övre däcken, normalt ända upp till båtdäck, där livbåtar/flottar finns.
(En som sitter på däck 6, bilfärja, och påstår att den sitter I restaurangen på huvuddäck, har inte koll.. för huvuddäcket är bildäcket....)
Beroende på vilken typ av fartyg, så kan huvuddäck vara på olika höjd, men detta var några exempel.....