Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

stor dieseltank till elkraftverk, skiktad diesel

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Majjo86 (trådstartaren)

#1 » 10:22:22, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har ett stort dieseldrivet reservkraftverk på anläggningen där jag arbetar, vars 2m3 dieseltank ser lite suspekt ut. dieseln har väldigt tydligt skiktat sig och en betydligt mörkare och tjockare diesel har lagt sig i botten på tanken. skulle uppskatta att det rör sig om ca 150L av betydligt mörkare och "smutsig" diesel som lagt sig under de ca 500L mer klara litrarna diesel.
insugningsröret sitter monterat så att det suger upp ca 6cm ifrån tankens botten, så det är den mörka dieseln som kommer att bli använd först om strömmen går.


min fråga är, dels vad detta beror på? kan det vara två olika typer av diesel som tankats? eller kan det vara så att det är biodiesel av dålig kvalitet där det börjat växa otäcka saker i tanken som sjunker till botten?

vidare undrar jag hur känslig en motor är för dessa föroreningar.. bör vi byta diesel i tanken eller löser en motor att filtrera, bryta ner och förbränna en dålig diesel? tänker att risken finns att bränslefilter sätter igen ganska fort och att det i sin tur kan leda till att motorn inte alls mår bra..

det gjordes en service på motorn nu i veckan men killen som utförde den verkade inte riktigt ha svar på mina frågor.. han hade nog gått ur skolan för inte sålängesedan såg det ut som, o framstod inte som om han hade järnkoll kan man säga… påstod bla att motorn var luftkyld när den uppenbart har ett vätskekylt system..

tacksam för svar som hjälper mig i måndagens samtal till service och installationsföretaget för att be om råd
Majjo86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:14:19, 09-01-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 350 Boxer



Orsa

#2 » 10:52:09, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer få mest en del "tror och tycker"-svar om du inte skickar på oljeanalys.

Växt anser jag är det mest sannolika.

Annars blir det inte så tjockt skikt. Sediment och vatten kan det ju bli men inte så mycket och du kan ju köra på skiten.
Jag har haft växt i en traktortank och det blir bara stora problem framöver i systemet. Har alltså nyss rivit och rensat. Tanken med syra, ny kran/silar, ny matarpump, nya filter. Insprutningspumpen har varit på dieselverkstad för genomgång.
Vet inte vad man kan bör göra i din situation. Jag har börjat använda dieselbiocid förebyggande i all diesel för att inte hamna i fler problem och hoppas jag ska vara säker framöver.
Reservel har man ju för att det är viktigt och då vill man väl inte gå i osäkerhet. Har du växt, ja då har du verkligen problem med stor risk för driftstopp när det ska köras mer än en provstart.

För att slippa kassera så där mycket diesel skulle jag i min verklighet:
1) Ta åt sidan pelletsbrännaren på verkstan och sätta tillbaka oljebrännaren och bränna dieseln. Rengöra tanken och köpa ny diesel med tillsats av biocid. Alt. blankdiesel om man kan lita på att den verkligen är säker i en sån långtidslagring som du har.

2) Om jag inte hade brännare och inte har råd ge bort/destruera oljan... och man tycker om att experimentera. Pumpa oljan genom ett grövre och ett finfilter, sen ha i biocid. Tankrengöring däremellan om det är kleggigt.

Står tanken helt fylld och i stabil temperatur?
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Åsa-Nisse

#3 » 11:11:49, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det RME tillsats i dieseln? Om det blir algväxtlighet så ser det ut som slemmiga klumpar i början. Soppan är också lite gulaktig och när det gått länge så är det ärtsoppa av alltihop. Har du däremot en "ren" diesel utan RME så kan det bli så som du beskriver.
Lite mörkare bottensats är inget konstigt i en tank som stått länge. Diesel är ju en raffinerad produkt och då kan de lite tyngre partiklarna som är lite fetare sjunka och de lättare renare delarna flyter upp. Grovt kan man säga att du har smörjolja i botten och fotogen överst. Rör runt så ska du se att det blir som det var från början.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Bjørn

#4 » 11:17:34, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Orsa

#5 » 11:20:41, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste igen och ser att tanken är 1/4-fylld. Det betyder att du har mycket luft som beroende på vädret hämtar in mer eller mindre ånga utifrån som ofta kondenserar/immar, och rinner ner i dieseln när plåten blir kall. Mer ånga blir vatten än som ventilerar ut samma väg den kom in. Det blir alltså vatten i tanken 1) Fyll tanken så får ni mindre fukt i dieseln. Varför då? A) Dieselmotorer går inte på vatten B) Vatten gynnar levande liv.
Mikrober (bakterier/alger) finns av en massa olika sorter. I biodiesel trivs säker fler sorter. Levande liv väntar och vill föröka sej så fort det är möjligt. Liv finns i princip överallt. Det är inte sterilt i en dieseltank. En del liv tål extrema saker, medans många fler livsformer trivs av 3 saker för att föröka sej. Vatten, skön temperatur och ibland energi utifrån (eller bakterier har ofta en matsäck med sej så de behöver bara vatten och lagom temperatur för att börja dela sej.)
Fortast växer alla "vanliga" bakterier vid 20-40 grader, då går det snabbt. Kylskåp=sakta Kokhett=många dör.
Alltså: 1) minska vattnet = fyll tanken 2) Nergrävd tank i låg, stabil temperatur (ställ den inte ute vid en södervägg). 3) Tillsätt gift (dieselbiocid) så att fler bubbor dör, av de som faktiskt tycker diesel är ok att leva i.
Jag vet inte men dessa bubbor bryter väl ner dieseln och tar energi ur den på något sätt som någon biokemist kan förklara.

Hursomhelst har nåt hänt som inte är bra för er backup.
Skulle även kunna vara att dieseln är ok utan växt men att alla blandningar skiktar sej om de får ligga ifred nog länge. Och då är frågan vad de olika skikten är och om de är ok för motorn vartefter de står på tur att brännas när det blir dags.
Skicka på analys om reserven är viktigt och er servicekille verkade ju inte veta nåt heller.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

micke holmberg

#6 » 11:36:19, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

plasttank = ingen kondens
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Henrik Larsson

#7 » 11:52:30, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför bildas det inte kondens i en plasttank? det borde ju bli temperaturskillnader där med fast inte lika stora som i en ståltank. Men det borde väl bli tillräckliga för att det ska bli kondens eller?
:grin: ( Inget påhopp mot någon utan skulle bara vilja veta varför det är isåfall) :driver:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.

Björn.O

#8 » 12:41:00, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står tanken ute i kyla?
Jag såg ett exempel på samma fenomen i en tank med gröndiesel nu i vinter. Öppnade dräneringen och tappade ut lite av sörjan i en balja. Efter en liten stund inne i värme så var det helt normal gröndiesel i baljan. Den hade alltså bara parafinerat av kylan.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Lars-Peter D

#9 » 13:12:53, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sommardiesel och kallt? För att få algtillväxt krävs (kondens) vatten. Har man en liten skvätt bränsle i en stor tank, kallt (växlande temperatur), så är risken för kondens stor.... Kanske fördelaktigare med en mindre tank som hålls fylld med vinterbränsle?

(De enda, på riktigt, vattenkylda motorerna kyls med vatten/vatten. Om man har en vattenkyld/luftkyld så kan det bli olika tankesätt. Om man pratar om luftens möjlighet att kyla vattnet tex. av någon orsak. Motorn i sig kyls av vatten, som ska kylas av luft.)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

corre

#10 » 13:14:50, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en anläggning som bara går när det verkligen behövs, och dessutom inte får stanna, så hade jag definitivt bytt diesel, rengjort tanken och använt rätt tillsatser på ny diesel, alt köpt (dyrare) lagringsstabil diesel.

Ett igensatt filer kanske inte märks vid provkörning, men först när verket går för full effekt (och behövs).
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Åsa-Nisse

#11 » 19:44:59, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondens bildas i alla tankar som innehåller luft. Det är luftens förmåga att hålla fuktigheten vid olika temperaturer som gör att det fälls ut på tankens insida vid temperaturväxlingar. Sen kan det vara så att det blir lite mindre i en plasttank för att plast är trögare att ändra temperatur än plåt, men dock bildas det kondens. Enda möjligheten är att ha tanken helt full. Ska man lagra diesel i plasttankar så ska det vara ogenomskinliga. Ljus i kombination med lite vatten gör att algtillväxten bara exploderar.

2 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Orsa

#12 » 11:42:49, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev: Ljus i kombination med lite vatten gör att algtillväxten bara exploderar.


Ja, nog kan det ta fart när det börjar växa. Explodera är ett bra ord. Allmänt förekommande "rumsbakterier" ligga på en yta i rumstemperatur och inget händer Det behöver inte vara många. En droppe vatten läggs på och delningstakten är exponentiell ökande, så efter 4 timmar kan man ha många 10-tals miljoner bakterier helt plötsligt (miljarder faktiskt). Det är därför man i renrum ska bygga utrustning (mitt område) så att vatten rinner av och inte kan samlas dolt. Sen brukar man styra klimatet så det är väldigt torrt för att hindra växt samt att vatten förångas snabbt och ventileras ut.
värme 20-40 gr ger bra växtbetingelser. Helst vill man inte kyla ner där folk jobbar, så kan man ta bort vattnet gör man det. Färskvaror tvingas man hantera kylt/fryst, för där finns ju näring och vatten i massor.
Ljus ger typiskt energi till alger. Tror dom har klorofyll och liknande för att ta upp ljus?

Alltså skaffa rätt diesel. Tillsätt biocid vid längre förvaring. Förvara mörkt, luftfritt i stabil temperatur.

En helt fylld godkänd cistern nergrävd eller inne i stabil temperatur borde vara bra för långtidslagring.
Frågan är hur länge diesel "håller sej" utan att brytas ner av sej själv...? Svalt borde vara bättre än varmare.

Vore reservaggregatet mycket viktigt skulle jag besluta om två separata tankar med tillsammans dubbla kapaciteten man vill ha. Sen köra bilar, maskiner och panna och tömma ena tanken under året. Sen fylla färskt och alltid ha reservaggregatet kopplat till färskdieseltanken osv. Då slipper man ha gammal diesel att oroa sej för.
Det här med sommar-/vinterdiesel då. Om man har sommar diesel får fordonen tanka annat när det är som kallast. Stationära aggregatet står väl inne så tråkig sommardiesel funkar säkert även mitt i vintern bara man får in nåt i värmen från paraffindunken utanför ytterväggen.
Scanias terrängbilar 30/40 hade filtervärmare för det är ju där paraffinflingorna täpper till först, så filter inne i värmen bör rädda reservaggregatet alla dagar.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Lars-Peter D

#13 » 14:51:45, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ca. 20 år sedan bunkrades den tidens låg-svavliga röd-diesel 20 ton, som barlast. Färgen förändrades, men ingen större förändring på själva bränslet.... Fullt tjänligt.

Har kommit till den slutsatsen att det blandas mera skit i bränslet i sverige, som inverkar menligt på förvarings-egenskaperna. Här får man ännu väldigt bra diesel. MEN dieseln har blivit en aning sämre... Med den lågsvavliga byttes bränslefilter med 6000 h intervall, nu nere på 4000 h (original-rekommendation 1000 h)...

Eldningsolja hem, har en gång varit kontaminerad med tjockolja, som gav en tunn grafitliknande mörk hinna på ytor i (plast) oljetanken ...

Som kuriosa kan nämnas att bestämmelserna ändrades angående "små-mackarnas" placering av tankar för ca. 10 år sedan. De var under jord, men de nya bestämmelserna sade att de måste vara ovan jord. Påföljden var problem med kondens etc. under ca.5 år. Så nu är de tillbaka under jord.... Inga problem mera....
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se