Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartyg

Stort containerfartyg fastnar utanför Hamburg

68 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera fartyg här

Lars-Peter D

#46 » 14:51:07, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahaa... nu hade jag skrivit ett långt inlägg om farleder navigering och övervakning..... Men men.... En fråga: Skickar inlägget, öppnar då alltid Fullständig redigering? dvs. måste skicka en gång till?? För nu kom det tydligen inte ut i alla fall.....

Något som kan vara intressant: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... S-omraden/ https://www.marinetraffic.com/se/

M.M frågade om "farleder". En djupfarled över 10 m: farledens mitt anges med ett "streck" men även yttre gränser. Området innanför de yttre gränserna skall vara lika djupt som farleden. Är ochså så att djupet angett i farleden = fartygets max tillåtna djupgång vid normalvattenstånd. Finns tabell som säger hur mycket djupare olika djupa farleder minst måste vara. En 15m farled är närmare 20m djup, som exempel. (Där tidvatten finns, går fartyg in och ut vid "högvatten". Mindre fartyg kan stå på dybottnen vid kajen, lågvatten. De stora måste ha vatten. Endera tillräckligt djupa hamnbassänger eller slussar så nivå hålls i hamnområdet.... annars kan det börja knaka i fogarna... (Dybotten "suger fast" ett fartyg. När "dyn släpper" är det inte ovanligt att fartyget stiger flere meter, som en kork....)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra



PerJohansson

#47 » 14:56:36, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det öppnas i fullständig redigerign om någon postat ett inlägg under tiden som du skriver. Då måste du skicka igen, eller bekräfta att du vill skicka trots att det inkommit mer poster kanske man ska säga...

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Lars-Peter D

#48 » 15:01:13, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för infon! P.J.... Funktionen är ju bra iofs. då man vet om den..... OCH "bra dagar lär man sig något nytt"....
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Michael Meier

#49 » 15:02:20, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skickar inlägget, Holger hinner före (mellan tiden svara och skicka) = fullständig redigering = du måste klicka på skicka igen.

När du första gången klickar på "BESVARA" plockar programvaran ut "din plats" i tråden, dock enbart hos dei.. alla andra kan göra inlägg före dei..

Sedan när du efter tio minuter är nöjd med korrekturen å klickar på "skicka" först då "krockar" din bokade plats med andras inlägg (som har skett i tidsutrymmet mellan "besvara" och "skicka")

Det är just för att du ska kunna interagera med nya inlägg, så öppnas fullständig redigering med ditt inlägg, där du alltså måste redigera eller skicka igen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mats_o

#50 » 19:21:24, 09-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Lars-Peter D skrev:Och av förklarliga skäl kommer ett hangarfartyg aldrig att göra dikt-roder manöver, oplanerat med hög fart och aldrig i sjögång.

Ja, de där manövrarna gör de bara under tester före leverans har jag för mig?


Rutinen var att göra det under "shakedown" som är de övningar man gör innan man skickar ut ett hangarfartyg på ett långuppdrag (De brukar ligga ute ca 6 månader).
Men den görs enbart med allt väl stuvat under däck. Annars har man en stor risk för ett nytömt däck :)

Den här typen av manövers är tänkta som ett desperat sista försök att utmanövrera en inkommande torped och då kan ev badade plan vara en sekundär fråga :)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lars-Peter D

#51 » 01:12:28, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåh... PSA, Post Shakedown Availability brukar det första fartyget i en serie, utsättas för. Sker även om ett fartyg moderniseras till den grad att det anses befogat. PSA utförs för att man vill ha reda på hur fartygen i en serie beter sig jämfört med beräknade värden. Visar det sig vid dessa provkörningar att någonting är totalt fel, byggs inte flere, om det är övermäktigt att bygga bort upptäckta fel.... . Manöverproven utförs nog utan flygplan, men däremot har man barlast som motsvarar dessa. Sedan byts barlasten mot flygplan och normala prov och tester vidtar

Besättningens intrimmning (shakedown) med alla procedurer är beroende av hur stor del som är ny. Är tillräckligt många nya ombord, kan det ta 4 månader att trimma in besättningen. En stor del görs i hamn, tillika med att service arbeten och övriga reparationer. När fartyget beger sig till havs, kommer flygskvadronerna med i bilden. Totalt finns ombord ca 90 flygplan, varav 8 är för ubåtsjakt. Gröngölingarna, både piloter och i besättning, får ligga i litet extra. Efter en tid, när alla skvadroner är ombord, och alla ca. 5000 har hittat sin plats kommer tempot att skruvas upp. Kulminerar sedan i en riktig "het" övning där det bestäms om fartyget (och hela CSG) kan anses som stridsdugligt. Då är de klara för "hetluften". I en CSG (carrier strike group) ingår: 1 hangarfartyg, 1-2 missilkryssare, 2-3 missiljagare, 1 förrådsfartyg samt 2 attack-ubåtar, normalt. Betyder att ca 7-8000 man skall vara intrimmade.. på ett eller annat sätt.

För eget skydd mot torpeder har fartygen en till två AN/SLQ 25 Nixie. Så kallade "bullertorpeder" som släpas efter. Dagens akustiska u-båts torpeder söker/styr efter buller, och eftersom bullertorpeden överröstar fartygets buller kommer torpeden att söka bullertorpeden. Dessutom är det inte så många länder som har ubåtar, kapabla att ta sig ann en CSG... och de ubåtar som kan vara ett hot hålls under "uppsikt". De länder där insatserna med CSG har skett, hittills har nog haft dåligt med u-båtar. Med 11 hangarfartyg i drift och ett under byggnad så har de nog ett klart övertag på den fronten.... CVN-68 till CVN-80.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Erland Karlsson

#52 » 08:07:55, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men hur var det nu med den svenska ubåten som jänkarna hyrde in för sina övningar? Den kom de väl inte riktigt åt?
Användarvisningsbild
Erland Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:36, 03-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex HR2.0

Lars-Peter D

#53 » 09:58:02, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De svenska U-båtarna är ju Hi-Tech, Sverige har verkligen utvecklat dessa. Därför hyrde USA dessa för att finna motmedel mot dessa "konventionella" ubåtar. Ett problem för de små ubåtarna torde vara räckvidden, vilken är begränsad i undervattensläge. Måste den stiga till ytan är den en "sitting duck". Om en torped har räckvidd 15 sjömil (i marina sammanhang är en mil =sjömil = 1852 m. INTE 10 km....) så gäller det att vara på rätt plats vid rätt tid. Fartresurserna i U-läge räcker inte till att jaga fast ytfartyg. Ett av ytfartygens skydd är farten. En CSG-grupp rör sig hela tiden med mera eller mindre fart, beroende på hur yttre hot bedöms. I de flesta fall kan man hålla sig väl ute till havs dit konventionella ubåtar inte når. Att tanka i luften är ju inget problem.... och underhållsfartygen med mat flygbränsle ammunition smörjmedel etc. avlöser varandra på löpande band..... Underhållsfartygen har ochså fartresurser....

En artickel om Gotland-klassens bravader i Amerika: http://foxtrotalpha.jalopnik.com/sweden ... 1649695984
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Holger (trådstartaren)

#54 » 09:59:18, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars-Peter D

#55 » 10:14:27, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bunkring och överföring övriga förnödenheter sker mellan fartygen i "full fart"..... i och för sig är fartygen mest sårbara då, i och med att girar under denna manöver är mer eller mindre omöjliga. Tiden för tilltaget är dock förhållandevis kort.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Lars-Peter D

#56 » 11:05:43, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man spinner vidare på dagens krigsfartyg, så är pansarskyddet nästan ett minne blott. Det är ersatt med elektronik till stor del. Det satsas mera på vattentäta avdelningar, i tillräcklig mängd, och där pansar erfordras består det av lätta kompositer som tex. kevlar. De mest vitala delarna skyddas extra noga, delvis genom placeringen mitt i "bikupan" + modernt pansar. Tex. huvud-manövercentral och stridsledningscentral är i "mitten av fartyget under vattenytan" för att få maximalt skydd. Torpet (överbyggnaden) är mera en "second hand", och mest använd för flygaktiviteterna på ett hangarfartyg. Blir tex. hangarfartyget "blint" av någon orsak, kommer en missilkryssare att ta över och "dirigera baletten". Endera fortsätter insatsen eller så förflyttar man sig till "lugnare vatten", bedömningen sker från fall till fall...... Den mesta "utrustningen" är minst dubblerad ombord, och mycket finns i ännu flera uppsättningar. (Att torpedera ett hangarfartyg som går i full fart kommer att resultera i större skador än om farten är moderat. Väldiga krafter i inrusande vatten, som kan få angränsande skott att rämna. Men bikupekonstruktionen tål mycket stryk så att sänka är en annan femma...)
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Bengt Erik Eriksson

#57 » 11:23:19, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj! har missat denna tråd tills nu.. Mycket intressanta inlägg av Lars-Peter. VS hade jag tex aldrig hört om landkrabba som jag är..
Är ju som en hjulångare men ljusår in i framtiden..
Intressant länk till HMS gottlands bravader också.. vad som verkligren hände i svenska farvatten kan vi nog bara spekulera i men gissar på att det är betydligt mer än vad som är offentligt..
Tack! :buga:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lars-Peter D

#58 » 12:26:06, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att landa/starta med "stora" transportplan (C-130 använs av Sveriges flygvapen ochså) på ett hangarfartyg är helt möjligt. Men kräver "rent däck". Hur det lyckas med ett fullastat (landning) förtäljer icke sagan https://www.youtube.com/watch?v=ar-poc38C84 Finns en massa otroliga incidenter ochså, som har filmats live ombord..... Kan nu bara inte låta bli att visa denna, fast det händer "på landbacken". Typen är dock även för hangarfartyg.... : https://www.youtube.com/watch?v=M359poNjvVA
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Holger (trådstartaren)

#59 » 12:30:53, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shit Pomfritt vad fort de får stopp på det stora obäket C-130!
Kul om man har landat och det senare visar sig att startbanan är för kort :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars-Peter D

#60 » 12:49:00, 10-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den farligaste platsen på ett hangarfartyg är flygdäcket. Att dirigera hela baletten med alla faromoment är inte lätt. Vänstra handen måste veta vad den högra gör. Missar någon något är det bäddat för katastrof. https://www.youtube.com/watch?v=6g6l_gjxXM4
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra


Återgå till Fartyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se