Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Varför blir H4-lampor glappa?

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

processengine (trådstartaren)

#1 » 23:37:46, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När en H4-lampa slocknade förr i världen så berodde det på att glödtråden brunnit av. När de slocknar numera är glödtrådarna hela. Om man knackar lite lätt på sockeln så tänds den och kan funka en körning. Nästa gång är det svart, man knackar och den tänds osv.

Är det nån slags inbyggd kontaktyta med begränsad livslängd som man implementerat för att göra glappkontakt i lampsockeln?

Det verkar inte spela nån roll om det är billigaste BT eller dyraste Osram. Är det någon som noterat samma sak och fördjupat sig, kanske hittat nån bra lampa?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



Turbodiesel

#2 » 23:41:09, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen bränt kontaktstycke, bör synas på lampans flatstift i så fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

G-son

#3 » 23:44:45, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har märkt samma fenomen i strålkastarlampor med sockel Ba20d (sitter på moppar och mindre MC). Där brukar glödtrådarna lossna där ändarna är fastsvetsade.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

LeifAndersson

#4 » 23:48:21, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en Japansk bil ? En del av dessa har "minusmanöver" och bränner kontaktstycken på löpande band! På T.ex L200 byts massor av kontantstycken! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

processengine (trådstartaren)

#5 » 00:20:47, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror nog knappast på kontaktstyckena. Det borde synas på lampornas kontaktstift om det svetsat där. Det är likadant på -01 Kingcabben som på -00 Ford Focusen, och nu även på den nytillkomna -99 Corollan. Dessutom är fenomenet inte helt nytt heller, har lagt märke till det under senare år.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Turbodiesel

#6 » 00:25:05, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir bara en ytterst liten matt prick vid glappkontakten, en glödlampa "svetsar" inte nämnvärt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Raceputte

#7 » 08:57:44, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eeeh du TD... håller tyvärr inte med dig där. Har sett och bytt ett otal kontaktstycken som det bara varit sot kvar av, och även bakstycket på lampan brunnit sönder av att det har svetsat, så nog kan en glödlampa svetsa.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#8 » 09:02:52, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog ett par tre H4 lampor där just halvljustråden har släppt från ståndaren, om man knackar med strömmen på kan man se en liten gnista och efter något/några knack förblir den tänd tills man bryter strömmen och får göra om sekvensen... Förmodligen dåliga punktsvetsningar eller allmänt utmattat?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#9 » 09:11:39, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raceputte skrev: Har sett och bytt ett otal kontaktstycken som det bara varit sot kvar av, och även bakstycket på lampan brunnit sönder av att det har svetsat, så nog kan en glödlampa svetsa.


Ja du har ju haft det tveksamma nöjet att skruva Mitsubishi! :sad: Ungefär 3ggr så vanligt där som på andra bilar, även om det förekommer på nästan alla bilar. Och byter någon till kraftigare piratlampor så är snart mörkret ett faktum eller som det brukar bli på Mitsubishi, ett ett diffust förstärkt parkeringsljus med skum färg kvar bara! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Raceputte

#10 » 09:21:04, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är den Leif, att det fenomenet beror på sämre kvalitet på flatstiftshylsorna, dom klämmer helt enkelt för dåligt, dålig kontakt = värme = ännu mjukare hylsor osv...... Att glödlamporna inte håller i sig skyller jag också på kvalitetsbrist, det är som med bromskivorna i slutet på -80, början på -90talet, tillverkningen ska gå så fort att man hinner inte göra grejorna färdiga. Det var bättre förr helt enkelt.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#11 » 09:58:55, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det är över lag så med lampor nu för tiden. Även 220. Gödtråden ser hel ut men knackar man lite lätt så ramlar den isär oftast med en liten blixt eller förhöjt ljussken innan de dör .. Att det håller för flera körningar med knackning har jag inte varit med om däremot.

När man tittar på kablar till lysen på bilar kan man tro att det är supraledande material de använder. Hela kabeln är tunnare än som man skulle önska att ledaren var..
Har de lyckats höja ledningsförmågan i ledarna sedan 60 talet?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

dc_lindberg

#12 » 10:06:35, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine - har noterat samma/liknande fenomen.
X-Power lampornas trådar brinner av, och de håller mycket kortare tid nu än för ngr år sedan, samtidigt som priset på dem är "astronomiskt".

Kanske ett led i EU's "krig" mot glödlampan?

Självklart är det produktionsfel!
Felet sitter i lampans fot, under plåten/isoleringen eller i keramiksockeln vari trådarna är fästa.

Plåta din nästa lampa som trasslar för dig - så får vi se om vi kan se något vilken bättre skulle kunna ringa in orsaken/felet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Turbodiesel

#13 » 15:32:14, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raceputte skrev:Eeeh du TD... håller tyvärr inte med dig där. Har sett och bytt ett otal kontaktstycken som det bara varit sot kvar av, och även bakstycket på lampan brunnit sönder av att det har svetsat, så nog kan en glödlampa svetsa.



Oj då.. Skrev inte på rätt sätt tydligen, jag menade egentligen att det inte måste vara helt uppbränt för att bli dålig eller obefintlig kontakt, en glödlampa är ju en hyfsat ren resistiv last.


Självklart har även jag sett totalt förkolnade kontaktstycken, men då brukar det ha varit spänningsfall (svagt ljus) en tid, istället för renodlad glappig funktion :bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dc_lindberg

#14 » 15:47:02, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då. Jag fattade att du fått H4or som utvecklar glappkontakt. Skumt, men inte oförklarligt.

Givetvis är det fastsättningen av glödtråden som är boven till fladdrande ljuset, men frågan är ju exakt var sker detta, hur sker det, osv - det borde liksom inte kunna ske... men det gör det...

Glapp av den sorten leder till överslag - ljusbåge kommer att bildas, men risk för brand/spridning av brand tror jag inte föreligger.
Oavsett vill man ju veta, om inte för något annat skäl än ren och skär nyfikenhet ju ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Raceputte

#15 » 15:56:09, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är det jag menar med att det går lite för fort vid tillverkningen, man drar ner på tiden för punktsvetsen och tjänar nån tiondels sekund per lampa, och vet med sig att ytterst få bemödar sig med att försöka åberopa garanti. Nu är det ju två skilda problem som avhandlas här, och om dom brända stiften beror på billigare material eller rationaliserad tillverkning det har jag inte fördjupat mig i.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se