Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Pneumatik

Utloppsdimensionering skolprojekt

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera tryckluft/pneumatik här

jiraya (trådstartaren)

#1 » 21:58:57, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Jag har väldiga problem med ett skolprojekt jag håller på med och nu vet jag inte riktigt var jag ska vända mig för min lärare var inte till någon nytta. Därför ställer jag frågan här i hopp om att någon kan tänkas vara villig att förklara.

Jag önskar använda en luftcylinder för att reglera stängningen av ett fönster. Idén är att en dragfjäder ska skapa den nödvändiga kraften för stängning och lyfttrycket i cylindern skall agera motkraft. Sedan är tanken att jag ska ha ett hål där luften kan sippra ut så att fönstret med tiden stängs. Problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska räkna ut hur stort eller rättare sagt extremt litet detta hål måste vara. Ponera att min cylinder har volymen 0.5 L och trycket i cylindern är i genomsnitt 35kPa. Hur litet utloppshål behöver jag då ha för att det ska ta tex 10 minuter för luften att pressas ut genom hålet?
Hoppas att någon kan hjälpa mig att förstå!

Ps. Mina kunskaper i detta ämne är som ni märker helt obefintliga så om någon bemödar sig med att försöka förklara så får det bli på ett språk som jag kan förstå ;) Ds.
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)



Tjocksmocksjocke

#2 » 22:11:36, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det 35 kPa övertryck. Annars är väl det lägre än vad atmosfären har? Sedan skulle jag tro att man behöver veta hur många newton fjädern drar med och ytan i den där halvlitern..

Fast jag kan inte detta heller, men det är kul att få tänka ändå :)
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1

#3 » 22:30:51, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent spontant känns det som detta håll skall vara så litet att det blir lite osäkert om det går att få så lång tid med så lite luft. Ett annat problem blir att fönstret kommer att gå så sakta att det låser sig på gångjärnen och kommer nog lätt att gå stegvis i en slags kaosordning. Hade det varit vätska så blir det nog lättare att klara tio minuter men då kommer ju det omvända problemet.
En mer realistisk lösning är en timer som tex drar en elektromagnet efter x minuter som frigör fönstret från öppet till stängt och man har kvar fjädern som stängare och luftcylindern som dämpare.
Detta kanske inte är det som önskas?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jiraya (trådstartaren)

#4 » 01:07:51, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjocksmocksjocke skrev:Är det 35 kPa övertryck. Annars är väl det lägre än vad atmosfären har? Sedan skulle jag tro att man behöver veta hur många newton fjädern drar med och ytan i den där halvlitern..

Fast jag kan inte detta heller, men det är kul att få tänka ändå :)


Ja 35kPa är övertryck. Det kanske inte är så självklart som det verkade när jag skrev det. :) 35kPa är produkten av 25 N och en diameter på 30 mm.
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

jiraya (trådstartaren)

#5 » 01:11:28, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Rent spontant känns det som detta håll skall vara så litet att det blir lite osäkert om det går att få så lång tid med så lite luft. Ett annat problem blir att fönstret kommer att gå så sakta att det låser sig på gångjärnen och kommer nog lätt att gå stegvis i en slags kaosordning. Hade det varit vätska så blir det nog lättare att klara tio minuter men då kommer ju det omvända problemet.
En mer realistisk lösning är en timer som tex drar en elektromagnet efter x minuter som frigör fönstret från öppet till stängt och man har kvar fjädern som stängare och luftcylindern som dämpare.
Detta kanske inte är det som önskas?


En timer är inte önskvärd men om det måste till en sådan får det bli något mekaniskt. Vill inte blanda in elektronik. Hursomhelst så ville jag gärna få till denna lösningen men jag kan inte räkna på det. Har förstått att det beror på många faktorer, men någon med goda kunskaper i ämnet kanske skulle kunna hjälpa till med en förenklad ekvation jag kan använda. Sen har jag redan insett att detta inte är en särskilt bra lösning men jag måste ändå slutföra projektet så jag vill iallafall ta reda på om det är fysiskt genomförbart.
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

Skru'are

#6 » 02:08:38, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att räkna fram en håldiameter är inte rätt väg. Det beror på så mycket annat att det inte är möjligt.
Du kan välja att göra det laborativt för att få en grov uppskattning. Men det gäller då bara för det hålet och dess form, råhet och övergång osv. Det kräver stor precision att reproducera det.
Det du behöver är en kalibreringsskruv/ventil. Sätet och skruvspetsen utformas för att klara små förändringar med god precision.. Du kan jämföra med förgasares teknik med ställbara nålar.
Alternativ, eller i kombination, kan vara fasta munstycken som i fotogenkök eller -lampa. Där är det ju också en gas. Det kan du labba med.
Det blir en varierad hastighet eftersom drivkraften ändras och motståndet är hastighetsavhängigt.
Det är ju samma princip som en stötdämpare.


Ett tillstötande problem är vindlaster, men det ligger redan i ursprungsidén och borde vara behandlat tidigare. Mekaniskt lås som fjädern drar i och som vid öppning frigörs av tryckluften?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jiraya (trådstartaren)

#7 » 11:43:31, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Att räkna fram en håldiameter är inte rätt väg. Det beror på så mycket annat att det inte är möjligt.
Du kan välja att göra det laborativt för att få en grov uppskattning. Men det gäller då bara för det hålet och dess form, råhet och övergång osv. Det kräver stor precision att reproducera det.
Det du behöver är en kalibreringsskruv/ventil. Sätet och skruvspetsen utformas för att klara små förändringar med god precision.. Du kan jämföra med förgasares teknik med ställbara nålar.
Alternativ, eller i kombination, kan vara fasta munstycken som i fotogenkök eller -lampa. Där är det ju också en gas. Det kan du labba med.
Det blir en varierad hastighet eftersom drivkraften ändras och motståndet är hastighetsavhängigt.
Det är ju samma princip som en stötdämpare.


Ett tillstötande problem är vindlaster, men det ligger redan i ursprungsidén och borde vara behandlat tidigare. Mekaniskt lås som fjädern drar i och som vid öppning frigörs av tryckluften?


Det var precis detta jag var rädd för. Det blir för många (och för varierande) variabler att ta hänsyn till. Ställbar ventil eller munstycke har jag också varit inne på men ville verkligen reda ut om det gick att göra utan. Vindens påverkan är något jag har räknat med och tänkte lösa det med hjälp av "snäpplås" ,eller vad man kallar det, längs vägen. Nu får jag försöka arbeta vidare med den där mekaniska timern.. Men tack så mycket!
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

Skru'are

#8 » 13:23:06, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vilken nivå är skolarbetet? (Kollade åldern)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jiraya (trådstartaren)

#9 » 15:39:46, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:På vilken nivå är skolarbetet? (Kollade åldern)


Ett innovationsprojekt på 7.5 hp som ingår i en kandidatexamen. Men det är bara teoretiskt och avslutas med en rapport vilken jag antar är det som blir betygsättande. Alltså handlar det nog mest om hur man arbetar, tacklar med och motgångar, och dokumenterar sitt arbete under tiden. Men vad har min ålder med saken att göra?
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

Skru'are

#10 » 17:06:28, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åldern speglar lite om det var gymnasium eller högskolan.
Det i sin tur påverkar även hur man skall svara.
Frågarens nivå -> svarets nivå.
Av hänsyn till frågeställaren.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#11 » 18:49:46, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jiraya skrev:
Tjocksmocksjocke skrev:Är det 35 kPa övertryck. Annars är väl det lägre än vad atmosfären har? Sedan skulle jag tro att man behöver veta hur många newton fjädern drar med och ytan i den där halvlitern..

Fast jag kan inte detta heller, men det är kul att få tänka ändå :)


Ja 35kPa är övertryck. Det kanske inte är så självklart som det verkade när jag skrev det. :) 35kPa är produkten av 25 N och en diameter på 30 mm.


Nu är det mycket möjligt att jag missförstått din uppställning. Eftersom det är ett arbete som ingår i en kurs så är jag inte säker på att jag kan "ge dig svaret" ......och att läraren sedan godkänner det, speciellt inte om kursen går ut på tillämpning av vetenskaplig metod. :klia: ( din lärare kanske är med på maskinisten och ser var svaret kommer i från. :grin: )

Jag kan hjälpa till med några tips var du kan gå vidare, och eventuellt svara på nån fråga eller hjälpa till med något resonemang.....men jag antar att du ska göra själva jobbet själv.

....som jag ser det så förutsätter ditt sätt att räkna tryck att det är ett icke komprimerbart medium i cylindern ( i klartext en vätska i stället för en gas....allmänna gaslagen: pV=nRT säger att produkten av tryck och volym är "konstant" så länge som temperaturen inte ändras......nRT= konstant värde. Då måste volymen minskar för att trycket ska öka. )

strömningmekanik: https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mningsmekanik

Du kan du använda dig av tex. Bernoullis ekvationer för att räkna utströmningshastighet och flöde. (tid för att tömma cylindern) https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jiraya (trådstartaren)

#12 » 19:00:14, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Åldern speglar lite om det var gymnasium eller högskolan.
Det i sin tur påverkar även hur man skall svara.
Frågarens nivå -> svarets nivå.
Av hänsyn till frågeställaren.


Då förstår jag. Ingen åldersmobbing då hehe :)
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

jiraya (trådstartaren)

#13 » 19:18:29, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
jiraya skrev:
Tjocksmocksjocke skrev:Är det 35 kPa övertryck. Annars är väl det lägre än vad atmosfären har? Sedan skulle jag tro att man behöver veta hur många newton fjädern drar med och ytan i den där halvlitern..

Fast jag kan inte detta heller, men det är kul att få tänka ändå :)


Ja 35kPa är övertryck. Det kanske inte är så självklart som det verkade när jag skrev det. :) 35kPa är produkten av 25 N och en diameter på 30 mm.


Nu är det mycket möjligt att jag missförstått din uppställning. Eftersom det är ett arbete som ingår i en kurs så är jag inte säker på att jag kan "ge dig svaret" ......och att läraren sedan godkänner det, speciellt inte om kursen går ut på tillämpning av vetenskaplig metod. :klia: ( din lärare kanske är med på maskinisten och ser var svaret kommer i från. :grin: )

Jag kan hjälpa till med några tips var du kan gå vidare, och eventuellt svara på nån fråga eller hjälpa till med något resonemang.....men jag antar att du ska göra själva jobbet själv.

....som jag ser det så förutsätter ditt sätt att räkna tryck att det är ett icke komprimerbart medium i cylindern ( i klartext en vätska i stället för en gas....allmänna gaslagen: pV=nRT säger att produkten av tryck och volym är "konstant" så länge som temperaturen inte ändras......nRT= konstant värde. Då måste volymen minskar för att trycket ska öka. )

strömningmekanik: https://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mningsmekanik

Du kan du använda dig av tex. Bernoullis ekvationer för att räkna utströmningshastighet och flöde. (tid för att tömma cylindern) https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation


Jag förstår ditt resonemang men kursen handlar om produktutvecklingsprocessen så att få hjälp med specifika tekniska detaljer är inget problem. Jag frågade min lärare om hjälp men det verkar inte ligga inom hans kompetensområde. Har kikat på bernoullis ekvation och insett att den består av väldigt många delar som jag inte förstår. Att jag inte räknar med luftens komprimering är helt enkelt för att göra det lite enklare. Min tanke var att någon med rätt kompetens kanske kunde hjälpa mig att förstå tex bernoullis eller förenkla den på något sätt så att jag kan stoppa in volym, uppskattat genomsnittligt tryck i cylindern samt önskad tid för utrymning och få ut en ungefärlig storlek på utloppet. Men det verkar vara mycket mer komplicerat än vad jag någonsin kunde ana när jag började gräva i detta. :(
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)

jörgen.ottosson

#14 » 19:40:44, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En snabb förklaring av Bernoullis ekvationer.

Den består av tre delar: Statiskt tryck ( "övertrycket i systemet") + Dynamiskt tryck (rörelseenergi) + tryckhöjd (lägesenergi, från ett referensplan)

Resonemanget går ut på att summan av dessa delar är konstant (jämför energipricncipen, bara omvandling inget "förloras/tillförs")

Man betraktar sedan systemet vid en tidpunkt, och för in de värden i ekvationen ........betraktar systemet vid en senare tidpunkt och för in de värdena i nästa ekvation......Efter värdet av dessa båda ekvationer är konstant (=samma) kan man nu bilda ett ekvationssystem för att lösa ut de obekanta storheterna.

( du får titta i Wiki-länken eller i din referensliteratur för att se vilken del som är vad i ekvationen)

Principen för att välja "tidpunkt" är ju att det vid den bara finns en eller två former av energi ( tex bara övertryck, inget dynamiskt tryck.....och vid den andra tidpunkten bara dynamiskt tryck, inget övertryck .....man kan då inse att tex dessa är lika stora, allt statiskt tryck är omvandlat till dynamiskt tryck.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jiraya (trådstartaren)

#15 » 22:23:12, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:En snabb förklaring av Bernoullis ekvationer.

Den består av tre delar: Statiskt tryck ( "övertrycket i systemet") + Dynamiskt tryck (rörelseenergi) + tryckhöjd (lägesenergi, från ett referensplan)

Resonemanget går ut på att summan av dessa delar är konstant (jämför energipricncipen, bara omvandling inget "förloras/tillförs")

Man betraktar sedan systemet vid en tidpunkt, och för in de värden i ekvationen ........betraktar systemet vid en senare tidpunkt och för in de värdena i nästa ekvation......Efter värdet av dessa båda ekvationer är konstant (=samma) kan man nu bilda ett ekvationssystem för att lösa ut de obekanta storheterna.

( du får titta i Wiki-länken eller i din referensliteratur för att se vilken del som är vad i ekvationen)

Principen för att välja "tidpunkt" är ju att det vid den bara finns en eller två former av energi ( tex bara övertryck, inget dynamiskt tryck.....och vid den andra tidpunkten bara dynamiskt tryck, inget övertryck .....man kan då inse att tex dessa är lika stora, allt statiskt tryck är omvandlat till dynamiskt tryck.


Jag är väldigt tacksam att du försöker hjälpa mig men jag får nog inse att jag inte har tid (eller hjärna) att sätta mig in i och förstå bernoullis ekvation. Det blir att lösa det med en timer istället. Har inte bara denna kursen att klura på ;)
jiraya
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:29, 20-08-2011
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskin av märket Arc Machines och modell 415 (Mekaniserad TIG-svets)


Återgå till [Allmänt] Pneumatik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se