Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapÖvriga redskap och fästen

Dimensionera kranarm för wirekran?

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera övriga redskap och fästen här

Anders.B (trådstartaren)

#16 » 22:32:10, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
:hurra: så det bör gå. (om jag nu inte räknat bort mig nån stans) :klia:


Tackar :thummar:

Intressanta formler! Tror jag måste läsa på lite någon gång för i den här tassemarken har jag aldrig varit :uupps:

Teori och siffror är alltid kul när man har lite koll oavsett område!
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



Anders.B (trådstartaren)

#17 » 22:39:16, 14-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Är det lönt att bygga eget? Brukar gå att hitta prisvärda på blocket..


Knappast lönt :grin: men bra mycket roligare och så får en hemmamek som jag hålla de små kunskaper som finns i gång någorlunda :mrgreen:

Men faktum är att jag endast investerat i en frontvinch (nu slaktad) och en hydraulpump sedan tidigare , sammanlagt för hela 1800:-
Resten är järnskrot som legat och skräpat här hemma.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Anders.B (trådstartaren)

#18 » 22:23:26, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avrapportering efter bygget, det håller :vissla:

Budget 1800:- resten är hittegods på gården eller recyklade skrotbitar från jobbet.
Hydraulslangarna är för långa så det får bli ett par nya annars så ändrar jag inget då fyra lass nu är hemkörda och innan dess uppvinchade ur en slänt (utan kranarmen), och inga otrevliga händelser än så länge, tack för råd o dåd :bira:

Bild
Bild


Detta inlägg har valts som lösning

När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

jörgen.ottosson

#19 » 22:33:25, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va kul!

Du har byggt och provat :thummar:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

maggen

#20 » 22:50:27, 12-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nästa projekt blir den båge på traktorn?
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#21 » 19:05:31, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Så här kan du enkelt "mäta" krafterna som blir i bommen och kedjan.

Du måste bestämma vilken last du vill att kranen ska lyfta (jag har valt 500kg) sedan måste du välja en "kraftskala" ( jag har valt 10kg/mm.....dvs varje millimeter på papperet är 10kg kraft)

Sedan bestämmer du hur kranens geometri ska se ut (vinklarna på bom och kedja, och längderna och ritar upp det i skala.....skalan på ritningen som sådan är valfri, så länge som den ryms på papperet du ritar på......skalan på kraften ska vara den du valt och vinklarna ska vara rätt.)
Bild

Sedan ritar du upp kraften som du vet (Röd: lasten 500kg = 50mm kraftskala.)
och riktningarna på de andra krafterna du söker ( grön: 75°, Svart 92°) så att de skär varsin ände på "Röda kraften" .....och så långt att de skär varandra. När du gjort detta så kan du mäta hur stor den Gröna kraften är (Grön = 171mm x 10kg/mm = 1710kg) och ( Svart: 165mm x 10kg/mm = 1650kg )
Bild

Du vet nu att röret belastas av en tryckande kraft på ca 1,7ton ...och kedjan en dragkraft på ca 1,65 ton

För att du ska ha någon form av säker het så välj en säkerhetsfaktor på tex 1.5 ( eller 2)

Du vill nu ha ett rör som ska tåla 1,7ton x 1,5 = 2,55ton, och en kedja som tål 1,65ton x 1,5 =ca 2,5ton


Mycke intressant läsning :thumme:

men är inte kraften den gröna 2.310
eller behöver man inte lägga till wirens drag last i konstruktionen om den ska lyfta 500kg :huh:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

jörgen.ottosson

#22 » 19:29:04, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

2,310 ... :klia: har jag skrivit den siffran nån stans ? :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

danne mähl

#23 » 19:36:48, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

1710 kg + 500 Kg last från wiren =2310 Öööö menade 2210 sorry
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

jörgen.ottosson

#24 » 19:58:21, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK det var så du menade, då förstår jag. :thumme:

Nej, lasten ska inte "plussa på" ......för det är lasten som ger den siffran (eller "måttet") så den är redan "inbyggd"

Hur ska jag förklara detta. :klia:

Det du försöker göra med en Wirekran är ju att lyfta rakt upp.....men du vill ju att stativet ska sitta fast i maskinen, vid sidan av. Så kraften rakt upp måste "göras om" med hjälp av en lyft arm ( eller som i detta fallet, en lyftarm och en stagkedja) så att den går i sidled.

Du får inte täkna på min ritning där jag mäter kraften som en bild av kranen ( även om den är lika) ......det är stagens vinklar som är "huvudnummret" och längden (storleken) på lyftkraften (det röda sträcket)

Vi gör en lite utvikning,
Om tyngden som kranen lyfter är mindre än 500kg som i exemplet, vad blir kraftenrna i stagen då?

Om tyngden är 100kg (tex) då får jag flytta det röda sträcket så långd till vänster att det blir 1cm långt ( för det var ju vår "kraftskala") ....sedan mäter jag på samma sätt som tidigare kraften i de gröna och blå riktningarna. (jag har bara ritat in lite måttlinjer till den "Gröna" på bilden, men det blir ju samma för svart.

Bild

Nu har jag inte mätt, eller ritat sträcken på "rätt ställe" på bilden för just 100kg, men om någon skulle göra det så kommer det att visa att de görna och svarta krafterna nu är 1/5 mindre än vad de var från början......och hur kan jag veta det utan att mäta: Jo, liksidiga trianglar (samma vinklar i hörnen), har alltid samma förhållande mellan sina tre sidor, så minskar jag en sida med 1/5 så minskar de övriga lika mycket. :dancing_geek:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

danne mähl

#25 » 22:40:08, 26-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men lasten hänger i inte i en fast pung längt ut på kranen. den förs över till krantornet via wiren som löper från last via bryt hjul till vinschen


Bild

1 person gillar det här inlägget.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

jörgen.ottosson

#26 » 10:38:08, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, det var det du menade..... :thummar:

Ja, som kranen är byggd, så är det rätt. Då ska man "plussa på" wirens kraft på kraften i stången. Efter som de går parallellt......

Kranen på "ursprungsbilden" som TS använde som ex. hade sin wire nästan parallellt med Kedjan....och då får man "dra i från" den från kedjans kraft ......

....men vänta nu, hur ska man veta hur man ska göra? Och påverkar kraften i bomen.....eller bara kraften i kedjan....eller båda .....beroende på hur det är byggt?

Om man vet från början hur man vill göra med Wiren, då får man göra så här:

konstruera fram resultanten av kraften på löptrissan längst ut. (Dvs den "kombinerade kraften" av lyftkraft, och kraften i Wiren..)
( Resultanten är Lila pilen på bilden .....OBS jag har bara gjort detta för att visa i Paint, så mått och vinklar har jag inte)
Bild

Sen använder man resultanent (den lila) istället för lyftkraften (röd) nr man börjar "rita och mäta krafter"
( samma sak här, jag har inte måtten eftersom jag bara gjort bilen i Paint)
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

danne mähl

#27 » 14:35:04, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se om jag har fattat något

den rosa och röda linjen ska vara lika långa eftersom wiren belastas lika över hela sträckan
längden på strecken ska motsvara 10kg/mm ?
vinkeln motsvarar konstruktionens vinkel. Gula stöttan mot vertikalplanet? (blir annat om man drar sidledes. winschar in stockar från någonstans längre bort.
Lila sträcket är resultatet av kraften som uppkommer.

Då skulle det bli endå mer belastning på den gula staget efter som den har en vinkel uppåt.

A ren lyft rakt upp
B lyft med dragande last från kranens placering
C lyft med dragande last under kranens placering
C är den som belastar gula staget mes och B minst
Har jag tänkt rätt
Obs inte skalenligt bild bara på ett ungefär
Bild
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

jörgen.ottosson

#28 » 16:05:38, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som du fattat. :thumme:

Eftersom intresse finns, så gör jag en ny skiss med resultanten av kraften över linskivan, så den går att "mäta" ( jag utgår i från samma skiss som jag gjorde ursprungligen, inte TS exakta dimensioner) Här kan man se att resultanten (lila) blir 79,35mm = 793,5kg om man mäter.
Bild

Då tar vi den och lägger in i skissen för krafterna i armen och kedjan. På något "automagiskt sätt" så blir kraften i armen 500kg mer, precis som Danne förutsade. Samtidigt får vi svaret på frågan om kraften i kedjan förändrats av detta, och svaret är NEJ, den har inte ändrats. Det kan vi se på att den Lila och den röda kraften skär "kedjanskraft" i samma punkt.
( jag tycker det är ganska kul att rita kraftplaner på detta vis, man kan se ganska mycket, och hur en förändring på verkar en eller flera andra.)
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#29 » 20:19:13, 27-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger på två skisser till, med ändrad dragvinkel.
(förklaring till bilderna se inlägget ovan.)
Bild

Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Monet

#30 » 20:35:13, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk om man hade haft dig Jörgen som mattelärare i skolan, då hade man nog tyckt att matte var roligt. :grin: :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Monet
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:10, 29-01-2012
Ort: Ryd
Sverige


Återgå till Övriga redskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se