Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Bygga hydraulaggregat - Vilken ventil?

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

David Berglund (trådstartaren)

#1 » 12:36:32, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja skall snickra ihop ett litet bensindrivet hydraulaggregat till en vassklipp, och har lite funderingar på lämplig ventil.

Många mindre aggregat, tex NEMA, i den storleken förefaller ha direktanslutning mellan pump och snabbkoppling. Ett sådant aggregat borde rimligen inte ens gå starta utan förbrukare inkopplad, och det känns ju märkligt att bygga ett system som förutsätter en öppen krets på förbrukarsidan? Eller är det precis så man vill ha det för att få ett så mångsidigt aggregat som möjligt?

Jag ser framför mig att använda antingen en 4/3 riktningsvebtil med öppet mittläge för att kunna backa om jag fastnar i något. Alternativt en 4/2 med öppen krets i ena läget för att kunna starta utan drift. Problemet är att jag har svårt att hitta någon sådan ventil i spakutförande vilket jag vill ha för att slippa blanda in ett batteri i vattenmiljön.

Drivmotorn jag skall använda har överbelastningskrets emot fri retur, så jag behöver inte ta hänsyn till spikar på klipp-sidan så vitt jag bedömer.

Ser framför mig att de modellerna i bifogade bilderna skulle funka och 4/2 troligtvis tillräckligt bra. Ännu bättre skulle vara en ventil där det öppna läget innebär att A och B är i krets, och P och T är i krets, men stängt emellan varandra, om det går begripa vad jag menar. Då skulle det vara mera säkert att ge sig i och rensa med motorn igång.

Vad för upplägg rekommenderar ni här?


Bild
Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet



David Berglund (trådstartaren)

#2 » 13:01:41, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån här är ju ett steg åt rätt håll. Då sitter dock klippen fast, så A-B öppen är ju snäppet bättre ytterligare.

Dock ingen spak-ventil. Vart köper jag det jag söker? Och resonerar jag vettigt? :D
Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

David Berglund (trådstartaren)

#3 » 13:12:44, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anmärkningsvärt hur man letat i flera dagar innan man söker support, och så snubblar man på grejerna direkt.

Denna i B-utförande borde vara klockren eller?

http://www.hnhydraulik.se/documents/ser ... 003670.pdf

Vore ändå tacksam för lite generell feedback på resonemangen.
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#4 » 13:54:22, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

[/quote]
Många mindre aggregat, tex NEMA, i den storleken förefaller ha direktanslutning mellan pump och snabbkoppling.


Nej nej nej sådär kan det väl inte vara!

Pump, övertrycksventil till tank, styrventil, tank. = minimum med delar .. = rundpump system..
inga snabbkopplingar/avbrott före övertryckarn, köp ventil med inbyggd sådan...

Ventilen skall se ut som i första bilden, förutom mitten delen som skall se ut som i sista bilden..

David Berglund skrev:Anmärkningsvärt hur man letat i flera dagar innan man söker support, och så snubblar man på grejerna direkt.

Denna i B-utförande borde vara klockren eller?

http://www.hnhydraulik.se/documents/ser ... 003670.pdf

Vore ändå tacksam för lite generell feedback på resonemangen.


Absolut inte den ventilen

nu händer det grejjer

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

David Berglund (trådstartaren)

#5 » 14:27:58, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.

Håller helt med dig om att det borde vara minimum. Och det var visst kranman som byggt de enkla jag hänvisade till, Nemas ser ut precis som du beskriver.

Dock borde väl den ventilen jag har i sista inlägget funka att använda bara man har tryckregleringen före? Men inser att jag tänkt lite fel, är bara att kopiera nemas enl. bilden så blir det ju bra.

Så tack för klargörandet. :)

Dock, som sagt, så ser Kranmans aggregat ut som jag beskrev, enl. bild/länk nedan.

Kranman överst, Nema nederst.
http://www.kranman.com/produkter-atv-fy ... l-aggregat


Bild
Bild
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

David Berglund (trådstartaren)

#6 » 14:34:52, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjlig skillnad kan vara att man i Nema-exemplet förlitar sig till tryckfalls-skillnaden mellan klippen och frikretsen mellan pump och tank, jämfört mellan att man vet att kretsen mot klippen garanterat är bruten med den ventilen jag länkar till.

Eller? :)
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#7 » 17:00:57, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så att Kranman byggt en pump utan övertrycksventil emellan pump och snabbkoppling, är där nog någon konstruktör som borde stjutas... :slag2:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Jac

#8 » 19:38:23, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

David Berglund skrev:Många mindre aggregat, tex NEMA, i den storleken förefaller ha direktanslutning mellan pump och snabbkoppling. Ett sådant aggregat borde rimligen inte ens gå starta utan förbrukare inkopplad, och det känns ju märkligt att bygga ett system som förutsätter en öppen krets på förbrukarsidan? Eller är det precis så man vill ha det för att få ett så mångsidigt aggregat som möjligt?

Öppen krets är det naturliga valet på ett litet hydraulikaggregat.Edit: Ser ut som det sitter en kulventil rätt ner i tanken, öppnar man den går det att starta.

David Berglund skrev:Jag ser framför mig att använda antingen en 4/3 riktningsvebtil med öppet mittläge för att kunna backa om jag fastnar i något. Alternativt en 4/2 med öppen krets i ena läget för att kunna starta utan drift. Problemet är att jag har svårt att hitta någon sådan ventil i spakutförande vilket jag vill ha för att slippa blanda in ett batteri i vattenmiljön.

4/3 kostar nog inte många kronor mer än 4/2, ofta är det bara sliden som skiljer. Såna ventiler i spakutförande finns det från massa olika tillverkare och leverantörer, den här t.ex. http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... ing-return.
http://www.oie.se/ har också och kan säkert hjälpa dig.

Slid med öppet mittläge är riktigt på motordrift.
Bild


David Berglund skrev:Ännu bättre skulle vara en ventil där det öppna läget innebär att A och B är i krets, och P och T är i krets, men stängt emellan varandra, om det går begripa vad jag menar. Då skulle det vara mera säkert att ge sig i och rensa med motorn igång.

Rensa med motorn igång låter som en dålig idé. Ditt förslag till säker slid gör ingen skillnad, om spaken aktiveras så är det kört oavsett. Sliden blir nog lite lurig att finna också.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#9 » 19:50:05, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Ventilen skall se ut som i första bilden, förutom mitten delen som skall se ut som i sista bilden.

Enig i allt du säger utom kanske just ovanstående. Jag antar att det är fram och tillbakagående slåtterknivar så det är kanske inte så illa att stänga A och B port mot klippen som det hade varit med en stor roterande kniv. Och där är tydligen shockventiler på motorn så det hade nog gått fint.

Å andra sidan ser jag ingen nackdel med att ha motorslid, alltså öppet överallt i mittställning, stannar mjukt och fint.
Senast redigerad av Jac 21:35:26, 05-03-2016, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

David Berglund (trådstartaren)

#10 » 20:27:25, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju så klart rätt, ganska idiotiskt att pilla med motorn igång oavsett.

Ang. ventilen du föreslår, eller andra liknande med inbyggd tryckbegränsningsventil, är det normalt/vettigt att använda den som primär regulator? Eller är den mera tänkt som en säkerhetsfunktion.

Helöppet mittläge är nog lika bra, precis som du säger så skadar det inte med en mjuk avstanning.

Ett par sparkar i rätt riktning så är jag snart i läge att beställa. Och om någon skulle kunna ge mig ett Grene-artikelnummer på en sådan 4/3 så vore det ju kanon. :)
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#11 » 21:34:45, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad du menar med regulator. Den inbyggda tryckbegränsningsventilen är till för att förhindra att slangar och annat sprängs om du t.ex. kör en cylinder mot ändläge eller liknande och är annars stängd, precis som tryckbegränsningsventilen på aggregatet. Du kan justera maxtrycket på vilken som av dom men det är ju den med lägst setting som bestämmer. Ingen av dom ska öppna vid normal vassklippning, bara om du kör fast aggregatet.

Eftersom 4/3 ventilen bara används till start och stopp och annars bara är ivägen för oljan så kan det vara en idé att ta en storlek större. Hur många liter per minut ger ditt aggregat?
Senast redigerad av Jac 17:49:59, 06-03-2016, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

David Berglund (trådstartaren)

#12 » 21:54:59, 05-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt aggregat finns inte, det är det jag skall bygga. :) Och vassklippen oxå iofs, men den är nästan klar.

Den motor jag tänkt använda är från en cylinderklippare och är på 22cc. Tänker att jag vill ha 600rpm på klippen, och kommer att använda någon Briggs-motor som ligger runt 3500rpm. Så räknar med att köpa en pump på 4-4,5cc och snickra ihop systemet själv. Detta motsvarar alltså ca: 15l/m.

Om jag tex kör en motor på 5hk behöver jag därmed ha ca: 145bar tryck i systemet för att kunna överföra all effekt.

Är det då lämpligen på den tryckbegränsare som är integrerad i riktningsventilen jag ställer in mitt tänkta systemtryck eller skall jag ha någon renodlad tryckbegränsningsventil före?

Ursäkta nybörjarfrågorna. :)

EDIT: Egentligen har du redan svarat, att det inte spelar någon roll. Så då tolkar jag det som att jag inte behöver något mer än en sådan ventil efter pumpen? Och filter på tankreturen då.
David Berglund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:32:18, 29-06-2013
Maskintyp: Ej angivet

Hansborg

#13 » 08:57:27, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Hansborg skrev:Ventilen skall se ut som i första bilden, förutom mitten delen som skall se ut som i sista bilden.

Enig i allt du säger utom kanske just ovanstående. Jag antar att det är fram och tillbakagående slåtterknivar så det är kanske inte så illa att stänga A och B port mot klippen som det hade varit med en stor roterande kniv. Och där är tydligen shockventiler på motorn så det hade nog gått fint.

Å andra sidan ser jag ingen nackdel med att ha motorslid, alltså öppet överallt i mittställning, stannar mjukt och fint.

:ohnej: jag var nog blockerad i hjärnan där, tänkte på cylinderanvändning.
Å andra sidan har jag mest noll koll på dessa olika ventilfunktioner ... men jag lär mig genom att blanda mej i lite här å där... :mrgreen: :thummar: :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Jac

#14 » 09:43:56, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen det låter bra. :thumme:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#15 » 17:54:10, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

David Berglund skrev:EDIT: Egentligen har du redan svarat, att det inte spelar någon roll. Så då tolkar jag det som att jag inte behöver något mer än en sådan ventil efter pumpen? Och filter på tankreturen då.

Jepp det är korrekt.

Den här ventilen eller kanske t.o.m. storleken större. Du är ju inte intresserad av bra känsla i spaken, bara minsta tryckförlust i ventilen.
https://shop.grene.com/store/agro-se/sv/product/53317

I den här katalogen kan man läsa att slid nr 111 är motorslid, den typen du vill ha. http://www.hydrocontrol-inc.com/media/w ... 015.00.pdf
På sidan 35 finns också option R1 som är detent åt ena hållet, alltså att spaken fastnar i ett klickläge i ena riktningen, kanske hade vart en idé så man slipper hålla spaken när man klipper.

David Berglund skrev:Ett par sparkar i rätt riktning så är jag snart i läge att beställa. Och om någon skulle kunna ge mig ett Grene-artikelnummer på en sådan 4/3 så vore det ju kanon. :)

Du får höra med Grene vad dom kan ordna fram. En vanlig 1 sektions Q35 (eller Q45) med motorslid och möjligens detent i en riktning är vad jag hade frågat efter.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se