Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] El/Elektronik

Batterier till BM 320 Buster

12 inlägg • Sida 1 av 1
El/Elektronik i traktorer

IngvarV (trådstartaren)

#1 » 10:07:55, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var när och hur kommer man åt (läs; var köper man) batterier till en BM 320 Buster (årsmodell 1962/63)?
IngvarV
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:03:55, 07-03-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster



enok75

#2 » 17:47:20, 07-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orginal var väl två 6 volts batterier om jag minns rätt men är väl inte så svårt att göra om till ett 12 volts om det inte redan är gjort, det kan du köpa i princip överallt där startbatterier säljs
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

IngvarV (trådstartaren)

#3 » 10:10:48, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 st 6 volt är det.
Tack för svaret
M a o finns det ingen möjlighet att få tag i "orginalare"
IngvarV
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:03:55, 07-03-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster

Stefan1972

#4 » 11:40:36, 08-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det finns men den springande punkten är oftast priset...........fast frågan är ganska legitim ändå för alla traktorer som har glidankarstart mår bra av rejäla batterier med kräm i. Att bara montera ett 12v av vanlig typ brukar innebära döden för startmotorn om den blir tvungen att jobba lite extra om den kanske inte startar nångång. Den typen av startmotor behöver all kräm den kan få och ju saktare den går för att batteriet inte orkar ju mer eldar man till slut upp den.
Original i 320 buster sitter det väl batterier i storleken ungefär 300x175x225, 6v 150Ah ? Inte stapelvara överallt men de finns ju. Tudors/Exides variant heter EU165-6. Verkar kosta ca 2300kr st. Sen finns det billigare också och särskilt inom de som säljer veteranbatterier men de där allra billigaste brukar vara billiga på alla sätt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Dr. Lind

#5 » 21:15:50, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår Buster är modifierad så att man har partiellkopplat två vanliga 12V batterier. De är monterade på vad jag tror är originalplatserna. Standard typ Volvobatterier från Biltema 70Ah+70Ah

1 person gillar det här inlägget.
Dr. Lind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:25, 14-12-2008
Ort: Värnamo och Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: GM410 BM320 Case 1056XL

Turbodiesel

#6 » 21:25:51, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog för att du menar parallellkoppling, men "partiellkoppling" var ett ord jag ska lägga på minnet (tack för det) :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Dr. Lind

#7 » 21:43:02, 10-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo parallellkopplad ska det vara så klart, lite pinsamt när jag jobbar med el och batterianläggningar. Men jag skyller på rättstavningsprogrammets i telefonen.
Dr. Lind
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:25, 14-12-2008
Ort: Värnamo och Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: GM410 BM320 Case 1056XL

Johnj-e

#8 » 01:19:41, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag kom att tänka på ang. 320in vid parallellkoppling med två 12or är att batterierna sitter relativt långt ifrån varandra och kablarna blir långa till de bakre batteriet vilket kan medföra snedbelastning.. på sikt lär således ett av batterierna slitas mer..
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

torbjorn_forsman

#9 » 10:39:13, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:En sak jag kom att tänka på ang. 320in vid parallellkoppling med två 12or är att batterierna sitter relativt långt ifrån varandra och kablarna blir långa till de bakre batteriet vilket kan medföra snedbelastning.. på sikt lär således ett av batterierna slitas mer..


Lämpligen löser man det genom att man parallellkopplar dem med exakt likadana kablar för både + och - , tar ut + från pluspolen på det ena batteriet och jordar det andra batteriets minuspol. Om alla anslutningar är välgjorda och det inte blir onödigt spänningsfall vid någon av kabelskorna, så kommer batterierna i det läget att dela lika på strömmen.

Men rent allmänt bör man undvika att parallellkoppla batterier. Framför allt med tanke på att om det ena batteriet får kortslutning i en cell så kommer det att ladda ur det andra batteriet, det står och blir sulfaterat och sen har man två förstörda batterier.
När man använder moderna batterier i äldre fordon med opålitlig mekanisk laddningsregulator så bör man då och då kolla laddspänningen, se till att den ALDRIG går över ca 14,4 V då maskinen är väl varmkörd, batteriet fulladdat, motorn på tillräckligt högt varvtal för att generatorn ska ladda för fullt och inga större strömförbrukare på. Direkt efter kallstart kan man tillåta högre spänning men den ska sjunka efter högst en halvtimmes körning.

Gammaldags batterier med antimonlegerat bly i plattorna (användes fram till mitten av 80-talet, en del skumma lågprismärken kan ha fortsatt in på 90-talet med antimonlegerat bly) var ganska tåliga för överladdning och dålig spänningsreglering, men istället förbrukade de ständigt vatten och hade ganska hög självurladdning.
Moderna batterier med kalciumlegerat bly är bättre på alla sätt utom att de inte tål överladdning så bra i längden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnj-e

#10 » 11:11:14, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo absolut kan man ha lika långa kablar men då blir det ett sling på 2 meter kabel som ska hänga och dingla framme vid startmotorn/första batteriet.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

torbjorn_forsman

#11 » 18:30:01, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nejdå. Dra två lika långa och lika grova kablar mellan batterierna, anslut plus på det främre till startmotorn, anslut chassijord till det bakre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnj-e

#12 » 20:23:42, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu känner jag mig dum, tänkte aldrig så långt! Men de har du givetvis rätt i!
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till [Traktorer] El/Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se