Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Fiat 80-90 DT Fel i Kylsystem/Vattenpump

68 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

63an

#46 » 20:24:31, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så blev man dumförklarad igen :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Turbodiesel

#47 » 20:26:15, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är riktigt att det ibland behövs ett ganska högt varvtal för luftningsproceduren, men att kalla något som fungerat bra från 1986 till 2016 för idioti är väl att ta i lite väl hårt. Sen är takvärmen i sig ingen höjdare rent komfortmässigt.

Vattnet som är på väg ner hjälper ju till om allt är som det ska..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mikael.PG (trådstartaren)

#48 » 21:00:44, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det är riktigt att det ibland behövs ett ganska högt varvtal för luftningsproceduren, men att kalla något som fungerat bra från 1986 till 2016 för idioti är väl att ta i lite väl hårt. Sen är takvärmen i sig ingen höjdare rent komfortmässigt.

Vattnet som är på väg ner hjälper ju till om allt är som det ska..


Jo men som jag fick höra det så är det inte bara i luftningsproceduren som det behövs ett högt varvtal. Även när systemet fungerar som det ska så behövs tydligen högre varvtal för att det ska orka upp i värmepaketet, enligt den jag pratade med. Men han kan ju ha haft fel, vad vet jag. Och visst som du säger, vattnet på nedväg hjälper ju till så länge varvet hålls uppe.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

63an

#49 » 21:14:41, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du frågar andra som har så tvärsäkra svar! Men om du gjort som jag skrev ordagrant med rengöring å varmkörning ursköljning å till slut kontrollerad avluftning så fungerar de i princip lika bra som annan luftkonditionering! Du har för bråttom! Dålig cirk. är skit i cellpaketet och luft. Man bör vara 2 pers. vid avluft. för ingen kan vara på 2 ställen samtidigt blir de bra är de bra annars vattenpumpen :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.PG (trådstartaren)

#50 » 21:40:06, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Du frågar andra som har så tvärsäkra svar! Men om du gjort som jag skrev ordagrant med rengöring å varmkörning ursköljning å till slut kontrollerad avluftning så fungerar de i princip lika bra som annan luftkonditionering! Du har för bråttom! Dålig cirk. är skit i cellpaketet och luft. Man bör vara 2 pers. vid avluft. för ingen kan vara på 2 ställen samtidigt blir de bra är de bra annars vattenpumpen :vissla:


Jag meddelade bara vad jag hört när jag pratade med en verkstad då det enligt dom var helt normalt för modellen, ber om ursäkt om svaren verkar "tvärsäkra". Frågade bara verkstaden när jag hade möjlighet, hade liks ett annat ärende också där...

Jag har ju provat avlufta så gott jag kan men på tomgång kommer inget vatten, spelar ingen roll hur länge jag väntar så kommer det inget och kylarnivån sjunker inte heller. Drar jag upp handgasen och tar isär slangen så kommer det vatten efter en stund och sprutar som en mindre geiser ur slangen och jag fyller hyttaket med vatten. Därför har vi gjort så att vi kört en stund, stängt av motorn, avluftat i taket, startat igen, fyllt vatten, stängt av, avluftat och startat fyllt vatten osv. Tänkte att om man stänger av motorn borde luftbubblorna söka sig upp till högsta punkten, värmepaketet. Men känns ändå som det är svårt att få ur luften...
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

63an

#51 » 22:22:55, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen bra metod om inte slangarna går rakt upp. Tjat, man ska vara 2... 1 sköter gas påfyll. 2an luftar, kallas samarbeta.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Palle500

#52 » 22:29:43, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske värmekran till värmepaketet är stängd? Igenslammat värmepaket? Du har väl även spolat rent detta?
Som 63:an säger inga problem. Hade en Holder med paketet på taket inga problem med luftning eller värmen.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Mikael.PG (trådstartaren)

#53 » 22:31:21, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Ingen bra metod om inte slangarna går rakt upp. Tjat, man ska vara 2... 1 sköter gas påfyll. 2an luftar, kallas samarbeta.


Vi var 2, jag lovar dig det. Jag luftade och då man tar isär när den andre gasar sprutar det bara ur slangen till värmepaketet, under 1500 varv kommer inget ur slangen och nivån i kylaren sjunker inte.
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

63an

#54 » 22:57:14, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slit loss båda slangarna å spola igenom dem för att se om de är öppna, de är det som äääär så skojigt med felsökning! OM de är öppna då luktar det kylpump/vattenp. Du får väl använda fantasin å se systemets uppbyggnad å ta de vettigaste eftersom! Alltså nånstans är de ett stopp å bara du har traktorn tillgänglig att jobba med :vissla: Spola elementet samtidigt!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.PG (trådstartaren)

#55 » 22:04:06, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Nu är det mest troligt dax för nått rappel igen. Fick till det här problemet någorlunda under 2016 men efter ett litet missöde i somras som resulterade i skadad kylare så bytte jag kylare och vattenpump. I samband med det så spolade jag återigen igenom motorn och fick den ren. Använde diskmaskinstabletter och sköljde ur med vatten osv. Har funkat kanonbra tills nu. Ikväll skottade jag snö och märkte att det inte riktigt var samma värme i hytten som förut. När jag ställde bort traktorn så kände jag på kylarslangarna och den övre slangen var varm men inte den undre, den var kall. Öppnade påfyllningen och kollade och kylarvätskan är brun, nivån var ok. Hur kan det komma sig att det redan blivit något helsike där när jag spolade hela systemet och fyllde ny glykol och allt i somras och nu ser det återigen ut som skit?

Är det toppackningen som måste bytas?

Vet nån vad det kan tänkas kosta på en verkstad?
Det måste göras på verkstad för jag har inte längre någon som helst tro på mig själv och då det bara ska jävlas med exakt allt jag gör och det ska alltid gå sönder en massa saker runt omkring och bli den längsta vägen till ett resultat så vågar jag fan inte göra det själv.
Usch vad less jag är. :aaargh:

Tillägg: Motortempen är ganska låg. Dock så körde jag inte så hårt men ändå.

/Micke
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

bonnen513

#56 » 22:34:53, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ett jäsrör från mäsktanken och sätt på kylarlocketsplats så ser du om det kommer nån gas.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Ivar Risslén

#57 » 22:55:10, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte du termostaten samtidigt som du spolade ur motor och kylare?
Att den övre slangen är varm och den nedre kal visar att kylaren kyler.
Att motortempen är låg på mätaren kan bero på flera olika saker, t.ex. felaktig mätare, defekt termostat eller kallt väder och låg belastning på motorn samt en kombination av alla sakerna.

Att kylarvätskan blir brun efter ett tag behöver inte betyda att det är något fel. Det behövs inte så mycket rost för att färga den.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikael.PG (trådstartaren)

#58 » 05:07:53, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Ta ett jäsrör från mäsktanken och sätt på kylarlocketsplats så ser du om det kommer nån gas.

Något sådant rör har jag nog inte tyvärr :grin:.

Ivar Risslén skrev:Bytte du termostaten samtidigt som du spolade ur motor och kylare?
Att den övre slangen är varm och den nedre kal visar att kylaren kyler.
Att motortempen är låg på mätaren kan bero på flera olika saker, t.ex. felaktig mätare, defekt termostat eller kallt väder och låg belastning på motorn samt en kombination av alla sakerna.

Att kylarvätskan blir brun efter ett tag behöver inte betyda att det är något fel. Det behövs inte så mycket rost för att färga den.


Japp blev ny termostat då, även termostathus och packning.

Tycker alltid satt motorn har varit svår att få upp i temperatur. Speciellt om man gämför med en Fiat 580 som jag brukar köra ibland, den blir varm nästan på en gång. Visst nu har jag ju 80 hästar gämfört med 58 och en cylinder till men jag tycker ändå att tempen borde bli högre när jagsom igår, skottade 15 cm kallsnö i ca 45 min i -2 grader. Hade haft motorvärmare i ca en timma före också, visst nu har det ju varit kallt förut i veckan men ändå.

Är det inte skadligt med brun vätska då?
Mikael.PG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:31, 28-09-2015
Ort: Västerbottens Län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 80-90 DT -86 med Trima 1510

bonnen513

#59 » 07:43:08, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låna ett jäsrör av närmsta granne om han kan undvara det.
Det är ju inte bra med det bruna, men gör som du gjorde förra gången och eventuellt en syrabehandling efter diskmedlet
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

MN

#60 » 08:05:32, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

köpte du en pirat termostat? Inte helt ovanligt att de är kassa direkt ur kartong. kokar dem alltid före montage...
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se