Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Mätteknik med multimeter och oscilloskop

361 inlägg • Sida 13 av 25
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1

#181 » 21:28:12, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag höll på som mest med skopet (för 20-30 år sedan som tv-rep) då fanns inte alla dom här finesserna med att den skriver ut i klartext frekvens, pulstider mm, ja allt som faktiskt underlättar åtskilligt. Så för mig är det en aha upplevelse där tankarna rusar och man letar upp alternativa användningsområden... Jag har en Textronix TDS-210 kopia made in kina, jag blir faktiskt ganska sugen på att lura ut dom mera avancerade funktionerna om nu tid och ork finnes.
Tyvärr hamnar det ganska långt ner på min att göra lista då jag är nerlusad av "måste göra först".
Men, en än gång lyfter jag på hatten för en mycket pedagogisk utbildning/visning av digitalt oscilloskop.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Towil (trådstartaren)

#182 » 22:00:42, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

RuneStone skrev:
Towil skrev:
RuneStone skrev:Du måste väl kunna ta multimetern och mäta kapactans och induktans på kabeln?

Nej, det är Inte så enklet.

Hur gör dom i en reflektometer?


Brukar vara att man matar in kabel typ med kända hastigheter. Men det kanske finns smartare instrument nu?
Eller som jag skrev i ett tidigare inlägg att man kan mäta och räkna ut hastigheten om man vet längden.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Stridis2

#183 » 22:09:45, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Nu vekar oscillskop delen blivit för avancerad om man läser på kommentarerna eller?

Njaee, jag vill inte säga att det är för avancerat. Det ligger klart över min elkunskap, men man ser hela tiden samband mellan olika fysiska fenomen, t.ex. som Jörgen.ottosson.

Jag såg en användning av den senaste demonstrationen som gjorde mig ännu mer intresserad av att köpa ett bättre skåp, nämligen mäta fram avbrott i elslingor till robotgräsklippare (hoppas jag inte tänker fel utan att det fungerar).

:off_topic: Lite off topic, men när du pratade om avbrott och signaler som studsar så kom jag att tänka på följande. Ljusutrustning som används på discotek, musikscener teatrar osv styrs oftast av DMX. Detta är ett RS485-potokoll där man skickar ut +signal i en tråd och -signal i den andra. Alla lampor kopplas i serie, alltså från ljusbord till första lampa, vidare till nummer två osv. Allra sist i slingan ska man ha en termineringsplugg för att ta bort problemet med signalstuds. En bra film som visar vad som kan hända utan terminering visas här (spola till 1:42 om ni bara vill se det praktiska):



Men det finns korkade tjurskallar även inom ljusbranschen som vägrar använda termineringsplugg, även efter att ha sett den filmen. :ohnej:
:back_to:

Jag tycker du gör ett ypperligt bra jobb med dina förklaringar. Var det Platon som sa att pedagogik går inte ut på att fylla en kruka utan på att tända en eld. Och med det i åtanke är du en bra pyroman. :mrgreen:

Edit: Korrigerade om DMX-signalen. Hade otur när jag (inte) tänkte... :vissla:
Senast redigerad av Stridis2 23:08:20, 09-04-2016, redigerad totalt 1 gång.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Towil (trådstartaren)

#184 » 22:57:40, 09-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det ligger klart över min elkunskap, men man ser hela tiden samband mellan olika fysiska fenomen, t.ex. som Jörgen.ottosson.
Jag såg en användning av den senaste demonstrationen som gjorde mig ännu mer intresserad av att köpa ett bättre skåp, nämligen mäta fram avbrott i elslingor till robotgräsklippare (hoppas jag inte tänker fel utan att det fungerar).


Jo, RF delen är svår och jag själv är och rotar i bottre ändan av min kunskap om detta. En av orsakerna jag gör dessa små labbar är att friska upp mina gamla kunskaper och lära sig lite nytt på köpet.

Är dessa slingor gjordra av en tråd?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

RuneStone

#185 » 07:41:04, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr väldigt lite erfarenhet av reflektometrar annat än det som är inbyggt i nätverkstestarna.

Det måste ju finnas någon bra metod att mäta fram hastighetsindex i en kabel.. Induktans och kapacitans mäts väl per meter annars?
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Towil (trådstartaren)

#186 » 08:54:01, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha läst några manualer för universal reflektometer i 3000-10000kr klassen så ställer man in kabel typ innan mätning. På de lite dyrare kan man även ta fram hastigheten om man mäter på en kabel med känd längd.

Nätverkstestarna används på kända kabeltyper med CAT klassning så där behöver man nog inte göra någon inställning.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

RuneStone

#187 » 09:13:13, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör då tillverkarna när dom mäter induktans och kapacitans?

Jag tänker mer allmänt.
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

Towil (trådstartaren)

#188 » 10:51:08, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den utspridda induktans och kapacitans är en produkt av kabelkonstruktionen som ger den olika egenskaper.

Om du vill gräva djupare i kabel impedans.
http://www.epanorama.net/documents/wiri ... dance.html
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Palle500

#189 » 12:02:13, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Super Towil måste erkänna att jag inte hunnit plöja ditt senaste utbildningspaket. Är lite överkurs så man måste tänka
Ang robotklippares trådslinga så är det en tråd som både startat och slutar i gräsklipparens väggfasta enhet oftast även laddaren. Klipparen känner sen av om den är i närheten av tråden och håller sig innanför (rymningar i träffar) är väl något liknande som kabelletare i mark? Kunde man inte använda marken som en ledaren för att få fram ungefär var avbrottet är. Få dit en terminering är ju fel får då vet man ju var avbrottet är ( har inte läst din beskrivning kanske byggde på att terminering saknades).
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

igelkottar

#190 » 12:20:48, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör "Telegubbarna" när de hittar kabelbrott i marken?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Palle500

#191 » 13:14:20, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Telegubbarna Ringer Towil
Ursäkta låg nivå, men kunde inte hålla mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Palle500
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:17, 29-08-2012
Ort: södermaland
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Lifton LS750 rolig leksak

Towil (trådstartaren)

#192 » 13:46:30, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Hur gör "Telegubbarna" när de hittar kabelbrott i marken?


Förr på slutet av 80-talet när jag praktiserade på televerket så körde man samma metod som jag visade med reflektion för att komma hyfsat nära i längd. Sedan satte man en tonsändare på kabeln som man lyssnade efter ungefär där brottet var enlig första mätningen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

igelkottar

#193 » 14:01:00, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar Towil :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Volvot24

#194 » 16:07:14, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gång såg jag en televerkare med hörlurar o allt, som stod och riktade en typ 0.5 m parabol, snett upp i luften.

Jaså, tänkte jag. Han spanar på pippin...

Men nej då... han smög genom skogen och letade gasläckage på en större telekabel.

Nåt att reflektera över...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Towil (trådstartaren)

#195 » 22:03:16, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kondensators kapacitans.

Att mäta en kondensators kapacitans med hjälp av ett oscilloskop och fyrkantssignal.

Bild
Så här ser kretsen ut. 1kΩ i serie med kondensatorn. Provade med 100Ω först men då stämde inte teori och praktik ihop.

Bild
Här är den klassiska sågtandsform när en kondensator laddas upp. Spänningen är 2Vpp (-1 till 1)

Bild
En kondensators märkkapacitans bestäms av två kriterier.
Den skall laddas upp till 63,2% av maxspänningen på tidskonstanten τ (tau) sekunder.
τ definieras som τ=R*C
I detta fall är det då spänningen som skall uppnås 2*0,63= 1,26V som markeras av den streckade horisontella linjen.

Eftersom laddningen stiger exponentiellt kommer kondensatorn aldrig att nå 100% laddning utan den anses som fullt laddad vid 5τ

Bild
Vi kan här se att det tar 1,08ms för den att nå 63% av max spänning.
Vi vet att τ=R*C då kan man lösa ut C =τ/R => 0,00108/1000= 1,08 μF

Bild
1,08 μF var vårt mätta värde och 1μF står angivet på kondensatorn.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se